AI-optimointi on sisältöjen nostamista tekoälyohjelmien tuloksiin.
  • AI-optimoinnin avulla brändisi, tuotteesi tai palvelusi voivat ansaita mainintoja ChatGPT:n, Geminin, Copilotin, Perplexityn ja Clauden kaltaisten tekoälyjärjestelmien vastauksissa.
  • AI-optimoinnin tavoitteena on nousta tekoälysovelluksen tuloksiin:
    • omalla tuotteella tai palvelulla
    • lähdesivustoksi AI-palvelun tiedonlähteeksi
    • ajatusjohtajuuden ja bränditietoisuuden kasvattamiseksi.
  • Moten AI-sovellukset lähteistävät tiedon ja tiivistävät aiheen helposti luettavaan muotoon, mikä on kasvattanut tekoälyhakujen suosiota.
  • Suuret kielimallit (LLMO, Large Language Model Optimization) vaikuttavat jo nyt sisäallöntuotannon vaateisiin.
  • Tönkkö SEO-optimointi ei tule kantamaan pitkälle.
SuljeLue tiivistelmä

Mitä AI-optimointi tarkoittaa?

AI-optimointi tarkoittaa optimoinnin osa-aluetta, jossa brändisi, tuotteesi tai palvelusi ansaitsevat mainintoja AI-palveluiden, kuten ChatGPT:n, Geminin, Copilotin, Perplexityn ja Clauden kaltaisten tekoälyjärjestelmien vastauksissa.

Jos hakukoneoptimointi onkin perinteisesti keskittynyt parantamaan Google-näkyvyyttä, erilaiset tekoälypalvelut ovat kahmineet käyttäjiä enenevissä määrin.

Miksi? Koska moni AI-palvelu kirjoittaa valmiita tiivistelmiä ja lähteistää tekstin.

Yksi lähteet kertovista AI-sovelluksista on nimeltään Perplexity, jonka antamasta vastauksesta näet esimerkin alla.

Tekoälyoptimointi esimerkki (AI-optimointi)

Kuka ei haluaisi "googlata paremmin"?

AI-palveluiden ansiosta tiedonhakuun kuluu vähemmän aikaa, ja vastaukset saa valmiiksi tiivistettyinä virkkeinä.

AI-palveluiden kehitys ja niiden ymmärrettävistä syistä kasvanut suosio on synnyttänyt tarpeen AI-optimoinnille, jonka tavoitteena on varmistaa brändisi näkyvyys Googlen ulkopuolella.

Googlen ulkopuolista optimointia kutsutaan hakukokemuksen optimoinniksi, englanniksi Search Experience Optimization, SXO.

Mitä on SXO?

AI-optimoinnin merkitys SEO:ssa

AI-optimoinnin avulla tavoitellaan oman brändin ja omien tuotteiden tai palveluiden mainintoja tekoälypohjaisten AI-palveluiden vastauksissa.

Jotta oman sivuston voi saada nousemaan tekoälysovellusten tuloksiin, sisältö kannattaa kirjoittaa mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi, eritoten hyvin jäsennellyksi.

Tässä muutamia vinkkejä AI-optimoinnin tueksi:

  • Tiivistelmät ovat tuttuja Hesarista; lisää alkuun tärkeimmät asiat kiteyttävä yhteenveto.
  • Hyödynnä numeraalisia ja bullet point -listauksia (kuten aina sisältöoptimoinnissa).
  • Tekstin selkeys on laadukkaan sisällön mantra: kirjoita niin selkeästi, kuin pystyt.
  • Kappaleista teksti, sekin helpottaa lukemista.
Esimerkki tekoälyoptimoinnista eli AI-optimoinnista.

Tekoälyn ja LLM:n vaikutukset hakualgoritmeihin

Perinteinen SEO on nojannut avainsanoihin, metatietoihin (SEO title ja metakuvaus) ja hakujen intentioihin.

Mutta maailma muuttuu.

LLM:t koulutetaan valtavilla tekstiaineistoilla, jotka tyypillisesti sisältävät miljardeja sanoja eri lähteistä, kuten kirjoista, verkkosivustoilta ja artikkeleista. Tämän ansiosta kielimallit oppivat ymmärtämään niin kielen rakenteita, kielioppia ja kontekstia kuin jopa kavattamaan yleistietoaan.

Suurten kielimallien keskeisiä ominaisuuksia ovat:

  • Kyky suorittaa erilaisia tehtäviä, kuten tekstin tuottamista ja kääntämistä, kysymyksiin vastaamista ja sisällön tiivistämistä.
  • Jatkuva oppiminen ja suorituskyvyn parantaminen kerätyn datan ja käytettyjen parametrien myötä.
  • Äärimmäisen nopea oppimiskyky ja kontekstuaalinen ymmärrys.

Ketkä ja mitkä tahot näitä kielimalleja sitten käyttävät?

Todellisuudessa LLM on jo mullistanut useita aloja: olet varmasti törmännyt asiakaspalvelun tukena käytettävän chatbottiin tai muihin virtuaalisin avustajiin. Näiden rinnalla näkyvät aiemmin mainitut sisällöntuotanto ja käännöspalvelut, ja nämä kaikki yhdessä ovat perusta monille tekoälysovelluksille, joista tunnetuin lienee ChatGPT.

Myös Google on kehittänyt omia LLM-kielimallejaan. Tällä hetkellä niistä merkittävin on Gemini, joka julkaistiin joulukuussa 2023.

Esimerkki Googlen Geministä, joka on AI-optimointia tukeva sovellus.

Mitkä ovat perinteisen haun ja tekoälypohjaisen haun keskeiset erot?

Kuten edellä mainittu, perinteiset hakukoneet keskittyvät ensisijaisesti avainsanatiheyteen, backlinkeihin ja meta-tietoihin verkkosivuja rankatessaan.

Vaikka nämä tekijät ovat edelleen tärkeitä, tekoälykäyttöiset AI-hakukoneet ovat korostaneet kolmea seikkaa:

  • kontekstuaalista ymmärrystä
  • luonnollisen kielen käyttöä
  • semanttisen haun merkitystä.

Kontekstuaalinen ymmärrys

LLM-mallit ymmärtävät avainsanojen ympäriltä kontekstin, mikä johtaa tarkempiin hakutuloksiin.

Toisin kuin perinteiset hakukoneet, jotka usein vertaavat hakukyselyssä käytettyjä avainsanoja verkkosivulla esiintyviin avainsanoihin, LLM-mallit analysoivat koko hakukyselyn kontekstin.

Tämä tarkoittaa, että kielimallit osaavat tulkita hakuja.

Jos esimerkiksi etsit tietoa hakusanalla “kuinka julkaista kirja”, LLM voikin hoksata, että kysely liittyy oppimisen tarpeeseen, kirjoittamisen tekniikoihin ja mahdollisesti jopa tiettyyn kirjoituskurssiin tai -koulutukseen.

Luonnollista kieltä mukailevat hakukyselyt (Natural Language Processing, NLP)

“Autokorjaamo Lappeenranta”, “Valokuvaus Kemi”, “Hieroja Hyvinkää”. Niin kieli kuin haut muuttuvat; tönkkö optimointi vanhentuu auttamatta.

Hakuja tehdään yhä useammin luonnollisella kielellä, mikä tarkoittaa, että sama pitää huomioida myös optimoitavissa sisällöissä.

Google on osannut taivuttaa sanoja jo kauan, eikä tämä nyt liity siihen.

LLM:n yleistymisen myötä käyttäjät muotoilevat hakujaan yhä useammin kokonaisiksi kysymyksiksi, siis sellaisiksi, joita he voisivat esittää kavereilleen. Siksi tekoälyä varten optimointi on muutakin kuin vain perinteistä SEO:a.

Semanttiset haut

Tekoäly pystyy ymmärtämään yksittäisten sanojen ja pidempien hakulausekkeiden merkityksen. Semanttiset haut menevät siis avainsanoja pidemmälle ja pureutuvat haun perimmäiseen tarkoitukseen.

Tämä tarkoittaa sitä, että LLM voi yhdistää käsitteitä ja ajatuksia, vaikka tarkat sanat eivät esiintyisikään verkkosivustolla.

Jos esimerkiksi haet sanalla “öljymaali”, perinteinen hakukone tarjoaa todennäköisesti verkkokauppoja.

Sen sijaan tekoälyllä toimiva hakukone ymmärtää rinnasteisia aiheita, kuten “öljymaalin valinta” tai “tunnetuimmat öljyväritaiteilijat”. Tulokset ovat siis usein monipuolisempia – ja sitäkin useammin – relevantimpia.

Mitkä ovat AI-optimoinnin tavoitteet?

  • nousta tuotteilla ja palveluilla AI-palvelun suosittelemaksi
  • nousta lähdesivustona tekoälysovelluksen tiedonlähteeksi
  • tavoittaa uudet potentiaaliset asiakkaat ja lukijat Googlen ulkopuolelta
  • kasvattaa ajatusjohtajuutta ja brändin tunnettuutta.

Etenkin verkkokaupoille näkyvyys tekoälysovelluksissa kasvaa, sillä Perpexity mahdollistaa jatkossa suoraostot sovelluksessaan. Mutta jotta lähteisiin voi päästä, sisällön tulee olla renderöitävissä HTML-muotoisena.

AI-optimoinnin iloa!

Mikäli kaipaat apua oman sivustosi optimointiin, ota yhteyttä. Selvitetään, onko sisällöilläsi mahdollisuus päästä AI-sovellusten lähteiksi.