Mitä on AI-optimointi – ja miten päästä tekoälysovelluksen suosittelemaksi?

Päivitetty: 24/09/2025

AI-optimointi tarkoittaa hakukoneoptimoinnin osa-aluetta, jossa brändit tuotteineen ja palveluineen ansaitsevat mainintoja AI-palveluiden, kuten ChatGPT:n, Geminin, Copilotin, Perplexityn ja Clauden kaltaisten tekoälyjärjestelmien vastauksissa.

Sisällysluettelo

Tiivistelmä

  • AI-optimoinnin avulla brändisi, tuotteesi tai palvelusi voivat ansaita mainintoja ChatGPT:n, Geminin, Copilotin, Perplexityn ja Clauden kaltaisten tekoälyjärjestelmien vastauksissa.
  • AI-optimoinnin tavoitteena on nousta tekoälysovelluksen tuloksiin:
    • omalla tuotteella tai palvelulla
    • lähdesivustoksi AI-palvelun tiedonlähteeksi
    • ajatusjohtajuuden ja bränditietoisuuden kasvattamiseksi.
  • Tämä vahvistaa, että ChatGPT priorisoi aktiivisesti tuoreempaa sisältöä vanhemman materiaalin sijaan.
  • ChatGPT voi myös käyttää sanastoa eli terminologiaa tunnistavaa hakuparametriä, mikä tarkoittaa, että ohjelma tunnistaa ja priorisoi aihekohtaisen terminologian.
  • Monet AI-sovellukset lähteistävät tiedon ja tiivistävät aiheen helposti luettavaan muotoon, mikä on kasvattanut tekoälyhakujen suosiota.
  • Suuret kielimallit (LLMO, Large Language Model Optimization) vaikuttavat jo nyt sisäallöntuotannon vaateisiin: muista hyödyntää semanttisia avainsanoja.
  • LLM:t kehittyvät koko ajan, mutta ne eivät syrjäytä perinteisiä tiedonhakuja eivätkä perinteisiä hakuja markkinoinnin (esim. PPC) tukena.
  • LLM:t yksinkertaisesti tarvitsevat SEO:a, jotta niillä on sisältöjä, joita ne voivat tiivistää omiksi vastauksikseen.
  • Kukaan ei voi sanoa tietävänsä, miten sisältöjä optimoidaan AI:lle. Nykytila ei ole koskaan lopullinen; se, mitä tiedämme, on vain tämän hetken tieto, ja kuten UKK:n esimerkeistä näet, kaikki muuttuu kaiken aikaa. Jopa kuukaudessa. Vaikka tietotaidon ylläpito on äärimmäisen tärkeää, kukaan ei näe tulevaisuuteen; tuloksia voidaan ansaita nyt, mutta ne voivat romahtaa huomenna, eli se, toimivatko samat metodit viikon päästä, se on poissa sinun käsistäsi. Muista kertoa tämä asiakkaillesi.

Mitä AI-optimointi tarkoittaa?

AI-optimointi tarkoittaa optimoinnin osa-aluetta, jossa brändisi, tuotteesi tai palvelusi ansaitsevat mainintoja AI-palveluiden, kuten ChatGPT:n, Geminin, Copilotin, Perplexityn ja Clauden kaltaisten tekoälyjärjestelmien vastauksissa.

 

Jos hakukoneoptimointi onkin perinteisesti keskittynyt parantamaan Google-näkyvyyttä, erilaiset tekoälypalvelut ovat kahmineet käyttäjiä enenevissä määrin.

 

Miksi? Koska moni AI-palvelu kirjoittaa valmiita tiivistelmiä ja lähteistää tekstin.

 

Yksi lähteet kertovista AI-sovelluksista on nimeltään Perplexity, jonka antamasta vastauksesta näet esimerkin alla.

Tekoälyoptimointi esimerkki (AI-optimointi)

Miten näen AI-haut Google Search Consolessa?

AI-mainintoja varten on tarjolla monia maksullisia sovelluksia. Voit kuitenkin tutkia maksutta Google Search Consolen avulla, onko sivustosi todennäköisesti saanut tuloksia tekoälyn suosituksissa.

 

Toimi näin:

  1. Siirry Google Search Consoleen
  2. Hakutulokset > Lisää suodatin > Kysely > Omavalintainen (regex)
  3. Kopioi ja liitä siihen tämä: ^\S+(?:\s+\S+){9,}.*

Jos et saa tuloksia, kokeile pidentää aikaa (esim. 3 kk > 12 kk, joka löytyy Lisää-alasvetovalikosta).

 

Jos et vieläkään saa tuloksia, AI-näkyyvyttä ei todennäköisesti juuri ole.

 

Nämä eivät ole 100% AI-hakuja, mutta niiden oletetaan olevan, koska ne ovat normaalia (paljonkin) pidempiä. Ja kuten meistä jokainen tietää, haemme AI:sta paaaaaaljon pidemmillä virkkeillä kuin Googlesta.

 

Seuraa jatkossa, miten löydyt AI-hauista näillä äärimmäisen pitkän hännän avainsanoilla.

Hyödynnä regex-hakua löytääksesi AI-haut Google Search Consolesta.
Hyödynnä regex-hakua löytääksesi AI-haut Google Search Consolesta.

Miten ChatGPT valitsee sisällöt?

Olet varmasti miettinyt, miten ChatGPT valitsee verkkosivustot, joista se hakee vastauksia tuloksiinsa. Tätä ei tarvitse arvailla, sillä ChatGPT:n tuotantoympäristön tuoreet, lähdekoodista nähtävät konfigurointitiedot paljastavat tarkat asetukset, jotka ohjaavat kyseisen AI-sovelluksen tapaa etsiä, hakea ja luokitella verkkosisältöä.

ChatGPT:n hakujärjestelmän ytimessä jyllää uudelleenjärjestelymalli:

reranker_model: "ret-rr-skysight-v3"

Kyseessä ei ole vain sovelluksen sisäinen algoritmi, vaan kehittynyt jälkikäsittelykerros, joka ottaa alkuperäiset hakutulokset ja järjestää ne kokonaan uudelleen laadun perusteella.

 

Toisin sanoen, yllä oleva koodipätkä vahvistaa sen, ettei ChatGPT vain poimi ensimmäisiä hakutuloksia, jotka se löytää, vaan se hakee ja tutkii suuremman joukon mahdollisia lähteitä ja käyttää sitten tätä uudelleenjärjestelytoimintoa tunnistaakseen relevanteimman ja luotettavimman sisällön.

AI-optimoinnissa sisällön tuoreus on tärkeintä

Sen kertoo toinen koodipätkä:

use_freshness_scoring_profile: true

Tämä vahvistaa, että ChatGPT priorisoi aktiivisesti tuoreempaa sisältöä vanhemman materiaalin sijaan.

 

AI-sovellus ei siis vain katso vain julkaisupäivää, vaan käyttää erityistä ”tuoreusprofiilia” painottaakseen – arvatenkin – tuoreempaa tietoa.

Myös toimialasi termistön käyttäminen on prio 1

vocabulary_search_enabled: true use_coarse_grained_filters_for_vocabulary_search: false

ChatGPT voi myös käyttää sanastoa eli terminologiaa tunnistavaa hakuparametriä, mikä tarkoittaa, että ohjelma tunnistaa ja priorisoi aihekohtaisen terminologian.

 

Toisin sanoen: sivustot, joilla käytetään johdonmukaisesti alan oikeaa terminologiaa, on mahdollisuuksiltaan vahvempi.

 

Jatkossa:

 

  1. Tarkista kaikki opas-sisällöt, jotka olet kirjoittanut, ja huolla niiden sisältö vastaamaan tätä päivää.
  2. Tee samoin kaikille tärkeimmille long-form-artikkeleille, joille toivot SEO-näkyvyyttä.
  3. Säännölliset sisällön päivitykset eivät ole vain hyvä käytäntö, vaan ne ovat välttämättömiä ChatGPT:n näkyvyyden kannalta, koska..
  4. tällä hetkellä näyttää, että päivitystiheys voittaa “staattisen täydellisyyden”.
  5. Sisällön on ilmaistava selkeästi, minkälaista tietoa se tarjoaa: esimerkiksi tuotevertailun on näytettävä ja luettava vertailulta, ei blogikirjoitukselta, joka teeskentelee olevansa vertailu.
  6. ChatGPT palkitsee alan terminologian oikean käytön.
  7. Keskity edelleen kattavaan ja luotettavaan sisältöön, jotta voit kasvattaa sivustosi auktoriteettia ja näkyvyyttä tekoälysovellusten silmin.

Kuka ei haluaisi "googlata paremmin"?

AI-palveluiden ansiosta tiedonhakuun kuluu vähemmän aikaa, ja vastaukset saa valmiiksi tiivistettyinä virkkeinä.

 

AI-palveluiden kehitys ja niiden ymmärrettävistä syistä kasvanut suosio on synnyttänyt tarpeen AI-optimoinnille, jonka tavoitteena on varmistaa brändisi näkyvyys Googlen ulkopuolella.

 

Googlen ulkopuolista optimointia kutsutaan hakukokemuksen optimoinniksi, englanniksi Search Experience Optimization, SXO.

Mitä on SXO?

Mikä on AI-optimoinnin merkitys SEO:ssa?

AI-optimoinnin avulla tavoitellaan oman brändin ja omien tuotteiden tai palveluiden mainintoja tekoälypohjaisten AI-palveluiden vastauksissa.

 

Jotta oman sivuston voi saada nousemaan tekoälysovellusten tuloksiin, sisältö kannattaa kirjoittaa mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi, eritoten hyvin jäsennellyksi.

 

Tässä muutamia vinkkejä AI-optimoinnin tueksi:

  • Kirjoita mahdollisimman hyvä eli laadukas ja ajantasainen sisältö.
  • Tiivistelmät ovat tuttuja Hesarista; lisää alkuun tärkeimmät asiat kiteyttävä yhteenveto.
  • Hyödynnä numeraalisia ja bullet point -listauksia (kuten aina sisältöoptimoinnissa).
  • Tekstin selkeys on laadukkaan sisällön mantra: kirjoita niin selkeästi, kuin pystyt.
  • Kappaleista teksti, sekin helpottaa lukemista (vaikka ei yksin vaikuta AI-optimointiin, sillä tekoälysovellukset skannaavat koko tekstin ja poimivat sieltä osioita).
  • Tilaa maksuton AI-auditointi sivustosi nykytilanteesta.
Esimerkki tekoälyoptimoinnista eli AI-optimoinnista.

Tekoälyn ja LLM:n vaikutukset hakualgoritmeihin

Perinteinen SEO on nojannut avainsanoihin, metatietoihin (SEO title ja metakuvaus) ja hakujen intentioihin.

 

Mutta maailma muuttuu.

 

LLM:t koulutetaan valtavilla tekstiaineistoilla, jotka tyypillisesti sisältävät miljardeja sanoja eri lähteistä, kuten kirjoista, verkkosivustoilta ja artikkeleista. Tämän ansiosta kielimallit oppivat ymmärtämään niin kielen rakenteitakielioppia ja kontekstia kuin jopa kavattamaan yleistietoaan.

 

Suurten kielimallien keskeisiä ominaisuuksia ovat:

  • Kyky suorittaa erilaisia tehtäviä, kuten tekstin tuottamista ja kääntämistä, kysymyksiin vastaamista ja sisällön tiivistämistä.
  • Jatkuva oppiminen ja suorituskyvyn parantaminen kerätyn datan ja käytettyjen parametrien myötä.
  • Äärimmäisen nopea oppimiskyky ja kontekstuaalinen ymmärrys.

Ketkä ja mitkä tahot näitä kielimalleja sitten käyttävät?

 

Todellisuudessa LLM on jo mullistanut useita aloja: olet varmasti törmännyt asiakaspalvelun tukena käytettävän chatbottiin tai muihin virtuaalisin avustajiin.

 

Näiden rinnalla näkyvät aiemmin mainitut sisällöntuotanto ja käännöspalvelut, ja nämä kaikki yhdessä ovat perusta monille tekoälysovelluksille, joista tunnetuin lienee ChatGPT.

 

Myös Google on kehittänyt omia LLM-kielimallejaan. Tällä hetkellä niistä merkittävin on Gemini, joka julkaistiin joulukuussa 2023.

Miten llms.txt muuttaa SEO:a, vai muuttaako?

LLMS.txt-tiedosto (virallinen sivusto) on uusi standardi, joka robots.txt- ja XML-sivukarttojen tavoin sijoitetaan verkkosivuston juurihakemistoon.

 

Sivustollasi se voisi näkyä näin: domainisi.fi/llms.txt

 

Uusi protokolla on kehitetty auttamaan suuria kielimalleja (LLM) ymmärtämään paremmin, mitkä sivuston osat ja sisällöt ovat tärkeimpiä, kontekstirikkaita ja mutta myös tai sopivia tekoälyn tuottamille vastauksille.

 

Idea taustalla on hyvä. Mutta sen hyödyistä ollaan päinvastaista mieltä.

Esimerkki Googlen Geministä, joka on AI-optimointia tukeva sovellus.

Mitkä ovat perinteisen haun ja tekoälypohjaisen haun keskeiset erot?

Kuten edellä mainittu, perinteiset hakukoneet keskittyvät ensisijaisesti avainsanatiheyteen, backlinkeihin ja meta-tietoihin verkkosivuja rankatessaan.

 

Vaikka nämä tekijät ovat edelleen tärkeitä, tekoälykäyttöiset AI-hakukoneet ovat korostaneet kolmea seikkaa:

 

  • kontekstuaalista ymmärrystä
  • luonnollisen kielen käyttöä
  • semanttisen haun merkitystä.

Kontekstuaalinen ymmärrys

LLM-mallit ymmärtävät avainsanojen ympäriltä kontekstin, mikä johtaa tarkempiin hakutuloksiin.

 

Toisin kuin perinteiset hakukoneet, jotka usein vertaavat hakukyselyssä käytettyjä avainsanoja verkkosivulla esiintyviin avainsanoihin, LLM-mallit analysoivat koko hakukyselyn kontekstin.

 

Tämä tarkoittaa, että kielimallit osaavat tulkita hakuja.

 

Jos esimerkiksi etsit tietoa hakusanalla “kuinka julkaista kirja”, LLM voikin hoksata, että kysely liittyy oppimisen tarpeeseen, kirjoittamisen tekniikoihin ja mahdollisesti jopa tiettyyn kirjoituskurssiin tai -koulutukseen.

Luonnollista kieltä mukailevat hakukyselyt (Natural Language Processing, NLP)

“Autokorjaamo Lappeenranta”, “Valokuvaus Kemi”, “Hieroja Hyvinkää”. Niin kieli kuin haut muuttuvat; tönkkö optimointi vanhentuu auttamatta.

 

Hakuja tehdään yhä useammin luonnollisella kielellä, mikä tarkoittaa, että sama pitää huomioida myös optimoitavissa sisällöissä.

 

Google on osannut taivuttaa sanoja jo kauan, eikä tämä nyt liity siihen.

 

LLM:n yleistymisen myötä käyttäjät muotoilevat hakujaan yhä useammin kokonaisiksi kysymyksiksi, siis sellaisiksi, joita he voisivat esittää kavereilleen. Siksi tekoälyä varten optimointi on muutakin kuin vain perinteistä SEO:a.

Semanttiset haut

Tekoäly pystyy ymmärtämään yksittäisten sanojen ja pidempien hakulausekkeiden merkityksen. Semanttiset haut menevät siis avainsanoja pidemmälle ja pureutuvat haun perimmäiseen tarkoitukseen.

 

Tämä tarkoittaa sitä, että LLM voi yhdistää käsitteitä ja ajatuksia, vaikka tarkat sanat eivät esiintyisikään verkkosivustolla.

 

Jos esimerkiksi haet sanalla “öljymaali”, perinteinen hakukone tarjoaa todennäköisesti verkkokauppoja.

 

Sen sijaan tekoälyllä toimiva hakukone ymmärtää rinnasteisia aiheita, kuten “öljymaalin valinta” tai “tunnetuimmat öljyväritaiteilijat”. Tulokset ovat siis usein monipuolisempia – ja sitäkin useammin – relevantimpia.

Lopulta: kukaan ei voi sanoa tietävänsä, miten sisältöjä optimoidaan AI:lle

“AI:n käyttö laskee sivustolle johtavan orgaanisen liikenteen määrää 50% tai enemmän vuoteen 2028 mennessä.”

 

Tämä on teknologia-alan tutkimus- ja konsultointiyritys Gartnerin ennustus.

 

Samaan aikaan Similarwebin data kertoo, että:

 

“Elokuussa 2025 🟠 ChatGPT:llä tehtiin 5,8 miljardia hakua, kun taas 🔵 Googlella 83,8 miljardia hakua.”

 

Ja:

 

“Elokuussa 2025 95,3% ChatGPT-käyttäjistä vieraili Googlessa, kun taas 14,3% Google-käyttäjistä vieraili ChatGPT:ssä.”

 

Vaikka ChatGPT:n liikennemäärä kasvaa, luvut ovat edelleen kaukana Googlen liikenteestä.

AI-hakujen osuus

John Byskalin mukaan: “ChatGPT:n viittausliikenne verkkosivustoille on laskenut 52% heinäkuun 21. päivästä lähtien.”

 

Tähän liittyen (lainaukset Blyskalilta):

  • Reddit-viittaukset ovat kasvaneet 87% heinäkuun 23. päivästä lähtien ja ovat nyt yli 10% kaikista ChatGPT:n viittauksista.
  • Wikipedia on noussut 62% heinäkuun alimmasta tasostaan ja saavuttanut lähes 13% osuuden viittauksista.
  • Kolme suosituinta sivustoa – Wikipedia, Reddit ja TechRadar – vastasivat yhdessä 22% kaikista viittauksista, mikä on 53% enemmän kuin vain kuukausi sitten.

Jokainen SEO mutta myös jokainen analytiikkaa seuraava on täysin sen armoilla, mitä maailmalla tapahtuu; kukaan ei voi sanoa tietävänsä 100% varmuudella, miten sisältöjä kannattaa tai voi optimoida AI:ta varten.

 

Johs Blyskalin mukaan: “Reddit ja Wikipedia eivät ole voittamassa, koska ne ovat erityisiä. Ne voittavat oletusarvoisesti, koska ne ovat ainoat, jotka tarjoavat suoria vastauksia. Kun joku kysyy ”mikä on paras CRM-järjestelmä startup-yrityksille?” ja yrityksen sivustolla lukee ”Varaa esittely”, Redditissä on ketju, jossa verrataan 10 vaihtoehtoa, jolloin Reddit saa viittauksen.”

 

Tämä on ihan sama tilanne kuin perinteisillä vertailusivustoilla, jotka saavat useimmin enemmän liikennettä kuin brändit itse; vertailusivustot tarjoavat enemmän sisältöä aiheesta, kun taas (kärjistetysti) brändit kertovat vain itsestään ja vain yhdestä (omasta) sovelluksesta.

LLM ei indeksoi sisältöjä eikä ylläpidä omaa indeksiä (kuten Google tekee)

Silti myytti SEO:n kuolemasta on sitkeä. Samalla monet kirjoittavat virheellisesti siitä, miten tekoäly indeksoisi sisältöä.

 

Tämän takia suuret kielimallit (LLM) eivät voi korvata perinteisiä hakukoneita:

  1. ne eivät indeksoi sisältöjä (kuten Google nostaessaan sisällöt hakutulossivulle)
  2. ne eivät ylläpidä omia hakemistoja eli indeksiä (kuten Googlen tulossivut)
  3. eivätkä ne käytä sisältöjen luokittelualgoritmejä (kuten Google).

AI toimii ns. esittäjänä eli projektorina perinteisen tiedonhakuprosessin yllä.

 

Suomeksi: AI skannaa sisällön, poimii sieltä sopivia kohtia ja esittää ne tiivistelminä.

 

Tämän lisäksi ne myös hallusinoivat omiaan.

 

Tuoreessa artikkelissa Why Language Models Hallucinate (Kalai, Nachum, Vempala, Zhang, 2025) osoitetaan, miksi ero on tärkeä: LLM:t harhautuvat väistämättä tilastollisten rajoitusten ja arviointikannustimien vuoksi.

 

Toisin sanoen, ilman todellisten hakujärjestelmien tukea ne eivät voi tarjota luotettavaa hakua. (OpenAI)

Se Evoluutio On!

SEO = Se Evoluutio On (lol) (saat lainata, ole hyvä). Tämä on oma mielipiteeni.

 

Ps. SEO ei edelleenkään ole synonyymi Googlelle. Lisäksi, lopulta kaiken “optimoinnin” tarkoituksena on aina tuottaa parasta mahdollista sisältöä nimenomaan ihmiselle.

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Mikä kiinnostaisi seuraavaksi?
Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.