Miltä kuulostaisi yhtäkkinen 400% kasvu orgaanisessa liikenteessä?
Esimerkki on viime heinäkuulta, Viviltä, joka valmistaa biohajoavia ja uudelleenkäytettäviä kuukautishoitotuotteita. Aiheesta uutisoi ModernRetail.
Analytiikasta selvisi, että liikenteen kasvu johtui pääasiassa Google Geminin ja OpenAI:n ChatGPT-hakusuosituksista, jotka koskivat myrkytöntä kuukautishoitoa.
Hakuja vauhditti tuolloin ilmestynyt Environment International -tiedelehden tutkimus, jonka mukaan monet suositut tamponimerkit sisältävät raskasmetalleja, kuten lyijyä ja arseenia.
Kun ihmiset ryntäsivät AI-sovelluksiin etsimään lisätietoa aiheesta, mitä kävi?
He päätyivät Vivin blogiin.
Näiden suositusten perusteella muunnettu myynti kasvoi 436 %.
Kuten aiemmin julkaisin, Perplexity mahdollistaa jatkossa Pro-käyttäjilleen suoraostot sovelluksessaan. Oletettavissa on, että mahdollisuus lipuu meren takaa Jenkkilästä myös Eurooppaan.
Spinsin julkaisema Industry Update & Trends Predictions -tutkimus vuodelle 2025 osoittaa myös, miten tekoälysovellukset muuttavat jo nyt ihmisten tapaa etsiä ratkaisuja erilaisiin haasteisiin ja tarpeisiin, tuotteita unohtamatta.
ChatGPT:n ja muiden tekoälyagenttien yleistyminen tuotteiden etsimiseen pakottaa brändit miettimään, miten vastata hakukäyttäytymisen muutoksiin.

Miten tarkistan AI-liikenteen lähteen Google Analyticsistä?
Jos haluat nähdä verkkosivustollesi johtavan, tekoälyn tuottaman liikenteen määrän, siirry kohtaan:
- Raportit » Liidit » Liikenteen hankinta.
- Klikkaa “Istuntoon liittyvä ensisijainen kanavaryhmä” -otsikon vieressä olevaa plus-merkkiä (+).
- Liikenteen lähde » Istuntoon liittyvä liikenteen lähde.
Mikäli kaipaat apua verkkokauppasi hakukone- ja AI-optimoinnissa, ota yhteyttä. Autan mielelläni!
Halutessasi voit tilata maksuttoman analyysin sivustosi nykytilasta.

Lähteet
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.