Copywriting on kaupallista runoutta – ja asiakaspalvelua
Kuten jo otsikosta huomaat, sisällöntuotanto on muutakin kuin SEO:a. Se on verkko- ja lehtiartikkeleita, natiivimainontaa, uutiskirjeitä, sosiaalista mediaa, TV:tä ja radiota.
Miten kirjoitetaan Suomen paras radiomainos?
Copywriting on kaupallista runoutta, joka puhuu asiakkaan kielellä ja osuu suoraan hänen tunteisiinsa, tarpeisiinsa ja toiveisiinsa. Copy on kykyä tiivistää olennainen yhteen lauseeseen, joka saa aikaan toimintaa, synnyttää halua ja sitouttaa ihmisen tunteen tasolla.
Toisaalta, copywriting vaatii myös rohkeutta tehdä asiat eri tavoin kuin muut.
Kuten Kaiku audiomainonnankilpailun palkintogaalassa todettiin:
“Voittaja on brändilleen uskollinen ja spotit luovat erinomaista ja eheää mielikuvaa yrityksestä. Toteutus on hyvin laadukas. Spiikkerivalinta on osuva, ja äänimaisema on kauniisti toteutettu ja yhtenäinen. Mainoksen muistijälki on vahva spottien pituuden ja epämainonnallisuuden vuoksi, minkä vuoksi mainos erottuu ja hyppää esiin yleisestä mainosvirrasta. Juuri tällä tavoin voidaan tehdä myös pitkiä audiomainoksia.”
Tai kuten ystäväni jälkikäteen oivallisesti summasi:
"Kolmen minuutin pituinen mainos on kuin kokopitkä elokuva tässä nanosekunnin maailmassa."
Kuuntele Yrityskuva kategorian voittanut “Hetki Särkisalon saaristossa – Saaren Taika” täältä.

Kuva: Juho Kuva
Älä koskaan sorru kompromisseihin – keskity siihen, mikä todella resonoi
Hyvä copy on kuin onnistuneet ensitreffit. Puhut puhuu suoraan kohteelle, ja tiedät, mitä hän haluaa. Olet vastaanottava ja kyselevä, haluat tietää toisesta lisää – ja siksi osaat puhutella häntä oikein.
Copywritingissa jokainen sana on sijoitettu harkiten ja tarkoituksella.
Siksi hyvä copy ei vain informoi. On totta, että sanat voivat muuttaa maailmaa.
Copy on ennen kaikkea mielen ja sydämen välinen siltatyö, joka rakentaa luottamusta ja luo uutta todellisuutta, jossa sinä olet asiantuntija, eikä asiakas enää vain halua vaan tarvitsee sen, mitä hänelle tarjoat.
Mikäli kaipaat apua tehokkaan ja tunteita herättävän copyn kirjoittamisessa, ota yhteyttä. Jutellaan, olisimmeko sopiva match.