Copywriting on kaupallista runoutta ja asiakaspalvelua

Miten kirjoitetaan Suomen paras radiomainos?

Kuten jo otsikosta huomaat, sisällöntuotanto on muutakin kuin SEO:a.

Se on lehtiartikkeleita, uutiskirjeitä, sosiaalista mediaa, TV:tä ja radiota.

Copywriting on kaupallista runoutta, joka puhuu asiakkaan kielellä ja osuu suoraan hänen tunteisiinsa, tarpeisiinsa ja toiveisiinsa. Se on kykyä tiivistää olennainen yhteen lauseeseen, joka saa aikaan toimintaa, synnyttää halua ja sitouttaa ihmisen tunteen tasolla.

Toisaalta, copywriting vaatii myös rohkeutta tehdä asiat eri tavoin kuin muut.

Kuten Kaiku audiomainonnankilpailun palkintogaalassa todettiin:

“Voittaja on brändilleen uskollinen ja spotit luovat erinomaista ja eheää mielikuvaa yrityksestä. Toteutus on hyvin laadukas. Spiikkerivalinta on osuva, ja äänimaisema on kauniisti toteutettu ja yhtenäinen. Mainoksen muistijälki on vahva spottien pituuden ja epämainonnallisuuden vuoksi, minkä vuoksi mainos erottuu ja hyppää esiin yleisestä mainosvirrasta. Juuri tällä tavoin voidaan tehdä myös pitkiä audiomainoksia.”

Tai kuten ystäväni jälkikäteen oivallisesti summasi:

"Kolmen minuutin pituinen mainos on kuin kokopitkä elokuva tässä nanosekunnin maailmassa."

Kuuntele Yrityskuva kategorian voittanut “Hetki Särkisalon saaristossa – Saaren Taika” täältä.

SEO-konsulttina työskentelen myös copywriterina.

Älä koskaan sorru kompromisseihin – keskity siihen, mikä todella resonoi

Hyvä copy on kuin rakastajalle kirjoitettu kirje: se puhuu suoraan kohteelleen, sillä on yksi selkeä tavoite ja se on kirjoitettu sellaisella intensiteetillä, ettei lukija voi olla vastaamatta.

Copywriting on taidetta ja tiedettä, jossa jokainen sana on sijoitettu harkiten ja tarkoituksella.

Siksi hyvä copy ei vain informoi – se muuttaa maailmaa.

Se on mielen ja sydämen välinen siltatyö, joka rakentaa luottamusta ja luo uutta todellisuutta, jossa sinä olet asiantuntija, eikä asiakas ei enää vain halua vaan tarvitsee sen, mitä tarjoat.

Mikäli kaipaat apua tehokkaan ja tunteita herättävän copyn kirjoittamisessa, ota yhteyttä. Jutellaan, sopisivatko Sisältö.pro:n palvelut juuri teille.

Ota yhteyttä

Haluatko lukea lisää? (kerrankin tälle tylsälle CTA:lle on käyttöä)

Omakustanteena julkaisemani Erältä, eräistä (2020) poiki minulla kustannussopimuksen Vaella, kalasta, rakasta -romaanista (SKS Kirjat, 2021). Kolmas teokseni kantaa nimeä RAUTUAIKA – pohjoisen pioneerikalan kertomaton tarina. Ottamillani valokuvilla kuvitettu, kertova tietokirja julkaistaan syksyllä 2025.