Jos sinulla on verkkokauppa ja käytät Merchant Centeriä, lue tämä (ja lue muutenkin)

Bugi on vaikuttanut satoihin tuhansiin URLeihin Suomessa ja maailmalla.

— Google Merchant Centerin vuonna 2021 käyttöönottaman srsltid-parametrin Conversion Settings -asetuksia voidaan muuttaa niin, että kauppa.fi/tuote muuttuu muotoon kauppa.fi/tuote?srsltid=123xyz.

Tämä oli hyvä, kunnes ei enää ollut.

🔴 Parametrit pääsivät indeksoitumaan kesällä 2024, mikä tarkoittaa, että ne ovat korvanneet kymmeniä (varmasti jo satoja) tuhansia alkuperäisiä kategoria- ja tuote-URLeja.

🔴 Tällä hetkellä ongelma yltää artikkeleista päädomaineihin.

Omalla työpöydällä on kaksi verkkokauppa-asiakkuutta, joihin tämä bugi on osunut.

Ja kun katselin muiden sivustojen tilannetta “hyvikseni”, näitä on nopealla vilkaisulla kymmenittäin.

Google Merchant Centerin srsltid-parametri.

Mitä bugi voi aiheuttaa?

🔴 Toisilla sivustoilla massiivisen näkyvyyden laskun.
🟢 Joillakin sivustoilla korkean piikin näkyvyyden kasvussa.

Silti tuleva droppi on väistämätön kasvaneillekin sivustoille, sillä Google on luvannut (jo kuukausi sitten) korjata tilanteen. Näin ei kuitenkaan vielä ole tapahtunut.

Pahimmassa tapauksessa srsltid-parametrit luovat tuplasisältöä, jotka heikentävät näkyvyyttä. Ne voivat myös kokonaan korvata alkuperäisen sisällön URLin.

Google Merchant Centerin srsltid-parametri.

Mitä voin tehdä korjatakseni tilanteen?

— Odottaa, että Google korjaa tilanteen.
— Hyödyntää canonical-tageja.
— Poistaa automaattisen merkinnän käytöstä Merchant Centerin Conversion-asetuksissa, mutta jos teet tämän, seuraa tilannetta, koska Google on luvannut korjata asian.