Mitä haun intentiolla tarkoitetaan?

Päivitetty:

24/10/2023

Haun intention merkitys avainsanatutkimuksessa

Avainsanan intentio tarkoittaa haun perimmäistä syytä – sitä, millaista sisältöä kyseisellä avainsanalla oletetaan ja toivotaan löytyvän. Intentiot ovat äärimmäisen tärkeä tutkimusvaihe jokaisessa avainsanatutkimuksessa.

Intention voidaan jakaa neljään päätyyppiin:

  • INFORMATIONAL = tietopohjaiset haut, jotka sijoittuvat ostopolun alkupäähän.
  • COMMERCIAL = usein vertailevat haut ennen ostopäätöstä.
  • TRANSACTIONAL = haut, jolla halutaan toteuttaa konversio.
  • NAVIGATIONAL = haut tietyn brändin löytämiseksi.

Haun intentio tarkoittaa haun perimmäistä syytä.
Informational-haku on tietopohjainen haku.

1. INFORMATIONAL eli tietopohjaiset haut sijoittuvat ostopolun alkupäähän

  • Käyttäjät etsivät tietoa tai vastauksia kysymyksiinsä, kuten “miten leipoa pizza” tai “historia Ranskan vallankumous”.
  • Informatiiviset avainsanat ovat tärkeitä sellaisen sisällön luomisessa, joka vastaa käyttäjien tiedontarpeisiin.

Esimerkki avainsanatutkimuksen intentio-hausta.

2. COMMERCIAL eli myyntitapahtumaa edeltävä, usein vertaileva haku

  • Kun avainsanan intentio on Commercial, se tarkoittaa, että käyttäjät vielä vertaileva tuotteita palveluita, ennen kuin ovat valmiita ostamaan sen.
  • Näitä hakuja voivat olla “älypuhelin vertailu”, “Semrush vai Ahrefs” ja niin edelleen. Nämä avainsanat ovat tärkeitä sisältömarkkinoinnissa ja tuotekuvauksissa.

Esimerkki transactional-intention avainsanasta.

3. TRANSACTIONAL eli ostohousut jalassa!

Tällaisilla avainsanoilla asiakkaat ovat valmiita tekemään ostoksen tai muun transaktion. Hakutermi voisi esimerkiksi olla “naisten kengät verkosta”, “tilaa postipaketti” tai “osta BookBeat”. Transaktionaaliset avainsanat ovat keskeisiä konversioiden maksimoimisessa.

Transaktioita eli konversiota tuovia tapahtumia voisivat verkkosivustolla olla esimerkiksi:

  • tuotteen osto
  • koekäytön aktivointi
  • oppaan lataus
  • uutiskirjeen tilaus
  • yhteydenottopyyntö
  • webinaariin ilmoittautuminen.

4. NAVIGATIONAL eli navigaatiohaut eli brändihaut

Nämä haut sisältävät aina brändin nimen: Iittalan sininen maljakko, Fiskarsin kirves, iPhone 15.

  • Kun käyttäjät hakevat navigational-hauilla, he haluavat löytää tietyn brändin verkkosivuston tai tietyn nimisen tuotteen.

Avainsanatutkimus on SEO-työn perusta.

Intentioiden ymmärtäminen ja hyödyntäminen on yksi tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä.

Huomioi ne, ja voitat todennäköisemmin parhaat sijoitukset Googlen ykköpaikoilta.