
- Metateksti eli metakuvaus on hakutuloksissa näkyvä sisällön tiivistelmä.
- Metakuvauksessa näkyvä teksti riippuu haun luonteesta:
- 80% tapauksissa Google kirjoittaa metakuvauksesi uusiksi
- näin käy, koska metateksti generoituu tehdyn hakukyselyn mukaan.
- Metakuvaus ei enää vaikuta hakukonenäkyvyyteen
- hyvin kirjoitettuna kuvaus voi kuitenkin kasvattaa klikkiprosenttia (CTR).
- Pohjimmiltaan metakuvaus on varakeino siltä varalta, ettei Google löydä sivulta olennaisia yksityiskohtia.
- Jotta metakuvaus olisi mahdollisimman hyvä, panosta sisältöön, sillä siitä hakukone kuvauksen generoi.
Metateksti on paras mahdollinen hissipuhe eli tiivistelmä sisällöstä
- Kuinka pitkä metateksti on hyvä?
- Miksi Google näyttää eri metakuvauksen kuin kirjoitin?
- Näin kirjoitat hyvän metakuvauksen
- Tiivistelmä (ohjeet)
Metateksti eli metakuvaus on Googlen hakutuloksissa SEO titlen alapuolella näkyvä sisällön tiivistelmä – HTML-elementti, joka on suunniteltu kuvaamaan nimenomaan sivun sisältöä. Ja tämän vuoksi metatekstiä voi lähestyä niin teknisen SEO:n kuin sisällöllisen SEO:n näkökulmasta.
Vaikka metateksti ei enää toimi hakusijoituksiin vaikuttavana Googlen “ranking factorina”, se on silti paras mahdollisuutesi ansaita klikki eli kasvattaa CTR-prosenttia.
Miksi? Koska metakuvauksen tulee aina olla paras mahdollinen hissipuhe eli tiivistelmä kyseisen sisällön aiheesta.

Yllä olevassa kuvassa on esimerkki Googlen hakutuloksissa näkyvästä tiivistelmästä. Tiivistelmä näkyy aina SEO titlen alla.
HTML-koodissa tiivistelmä näyttäisi tältä:

Tiivistelmän pituus on vaihdellut vuosien aikana Googlen antamien ohjeiden mukaan. Nykyisin suosituspituus on noin 160 merkkiä välilyönteineen.
Metakuvauksen voi kirjoittaa pidemmäksikin, mutta se ei näy näytöllä vaan katkeaa kolmeen pisteeseen …
Ja tottakai haluat mieluummin hyvän ja nasevan metatekstin kuin kesken lauseen katkeavan sepustuksen.

Metakuvauksessa näkyvä teksti riippuu haun luonteesta: tämän vuoksi 80% tapauksissa Google kirjoittaa metakuvauksesi uudestaan.
Kuvaus generoituu siis useimmin suoraan sisällöstä, jotta se vastaa parhaalla mahdollisella tavalla tehtyä hakukyselyä. Voit aina itse koettaa kirjoittaa mahdollisimman hyvän kuvauksen, mutta sitäkin tärkeämpää on kirjoittaa paras mahdollinen artikkelisisältö.
- Metakuvauksen hierominen on loputon suo: et voi koskaan kirjoittaa sellaista kuvausta, joka näkyisi aina 100% varmuudella.
- Toisinaan metakuvauksen poisjättäminen saa aikaan paremman CTR-kuvauksen (tätä kannattaa testata).


Ahrefsin tutkimus siitä, kuinka usein Google ylikirjoittaa metakuvauksen. Nykyisin luku on suurempi. Lähde: Ahrefs
Vaikka Google ylikirjoittaa valtaosan kuvauksista, toisinaan haluat kuitenkin yrittää optimoida niitä itse. Toimi silloin näin.
1. Lisää avainsana (Google boldaa sen)
Metatekstissä olevat hakusanat lihavoidaan silloin, kun ne vastaavat käyttäjän tekemää kyselyä.
Tämä toimii “eye-catcherin” ja kiinnittää lukijan huomion. Tästä esimerkkinä alla olevan kuvan “SEO MasterClass”, joka näkyy lihavoituna.

2. Muista Tone of Voice eli brändisi äänensävy
Meta saa olla persoonallinen ja kuvastaa brändiäsi; mieti, miten Madventures kirjoittaisi metatekstin, entä Björn “Nalle” Wahlroos?
“Lue päräyttävä artikkelimme maailman parhaista safkoista..” (kuten Madut kirjoittaisivat)
Kuten kaikki laadukas copywriting, myös hyvä meta voi puhua “kielelläsi” ja tyylilläsi.

3. Ainutlaatuiset myyntivaltit (USP), lisäarvo, alennukset, tarjoukset
Mieti, mitä nämä sinun kohdallasi voisivat olla.
- Rekisteröidy tänään ja saat 50 % alennuksen!
- Kokeile 14 päivää maksutta!
- Lataa maksuton opas.
- Liity Suomen suurimpaan kalastusyhteisöön.
4. Kirjoita uniikki metakuvaus jokaiselle sisällölle
- Artikkelille
- Palvelusivulle
- Kategorialle
- Tuotteelle
Kyllä luit oikein (tässä Googlen toteamus), myös jokaiselle tuotteelle, jolle haluat Google-näkyvyyttä.
Työmäärä on valtava.
Mutta se kannattaa.
Tuotteiden metakuvaus on sisältötekstejä tärkeämpi, sillä juuri tuotteiden kohdalla Google usein tekee outoja valintoja: metassa saattava näkyvä “varasto loppu”, SKU-luku tai muuta teknistä tietoa, joka ei suoranaisesti houkuttele klikkaamaan. Varsinaisesta artikkelista tai palvelusivusta Googlen on sen sijaan helpompi parsia parempi ehdotus.

5. Pitäydy 155 merkissä
Tällöin voit olla varma, että tiivistelmä näkyy kokonaisuudessaan kaikilla päätelaitteilla, eikä kuvaus katkea kolmeen pisteeseen …
Maksuttomista lisäosista muun muassa AIO SEO ja Yoast SEO laskevat automaattisesti merkkimäärän, mikä helpottaa metan suunnittelua. Saman voit testata ihan perinteisesti notepadissa, joka kertoo merkkimäärän, sekä verkossa, kuten vaikkapa Metatags.io’n avulla.
Klikkaa ohjelma auki ja kokeile, miltä suunnittelemasi metakuvaus (ja SEO title) näyttää.
Seuraavaksi haluatkin varmasti lukea, kuinka optimoit SEO titlen ja miksi niissä kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää kysymyksiä.
Optimoinnin iloa!

- Suosituspituus: 150–160 merkkiä välilyönteineen.
- Hyvä metateksti on selkeä, kuvaava ja kiinnostava;
- sen perimmäinen tarkoitus on herättää halu paneutua aiheeseen syvemmin;
- mitä kiinnostavampi kuvaus on, sitä todennäköisemmin käyttäjä klikkaa sivustollesi.
- Hyvä meta-teksti sisältää pääavainsanan ja rinnasteisen avainsanan.
- Google boldaa käyttäjän hakua vastaavat avainsanat.
- Hyvä meta-teksti muistaa, kenelle puhutaan;
- älä pelkästään kehu brändiäsi tai tuotettasi vaan kerro esimerkiksi, minkä ongelman tuote ratkaisee.
- Nappaa parhaat vinkit hakukoneoptimoinnin oppaasta
- Varmista, että olet kirjoittanut SEO titlen oikein