SEO-titlellä on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa

SEO title esimerkki

SEO title eli sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Titlejä optimoimalla voit kasvattaa merkittävästä klikkiprosenttia ja ansaita sivustolle enemmän kävijöitä.

Titlellä, jota kutsutaan myös SEO-otsikoksi, on edelleen merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. Toimenpide on osa hakukoneoptimoinnin metodeja.

Hyvässä titlessä on aina sisällölle allokoitu pääavainsana ja sen lisänä (mahdollisuuksien mukaan) rinnasteinen avainsana. Jos sisältösi pääavainsana esimerkiksi olisi “kotisivut yritykselle”, sille rinnasteinen avainsana olisi “verkkosivut yritykselle”.

Pyri aina suosimaan erottautumistekijää: maksuton toimitus, yli 200 vinkkiä, jne.

Miksi tämä toimii? Jos teet kevyen kilpailijatutkimuksen, huomaat, että lähes kaikilla on identtiset SEO titlet.

Tee kevyt kilpailijatutkimus näin:

  1. Avaa incognito ikkuna.
  2. Hae valitsemaasi aihetta.
  3. Katso, millaisia SEO titlejä TOP3:sta löytyy.
  4. Mieti, miten kirjoitat omasi erottuvammaksi ja kuitenkin niin…
  5. että SEO titlessä esiintyy aiheelle valittu pääavainsana.

Käytän itse todella paljon aikaa SEO-otsikoiden hienosäätämiseen, sillä hyvin kirjoitettuna ne voivat vaikuttaa suuresti CTA-prosenttiin (click-through-rate) eli siihen, kuinka moni lopulta klikkaa sisällön pariin Googlen hakutuloksesta.

Otsikon perimmäinen tarkoitus on kertoa sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä sisältösivulla puhutaan. Mikäli titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei välttämättä nouse toivotulle sijalle.

SEO titlellä on kolme tehtävää

  • Kiinnittää lukijan huomio hakutulossivulla.
  • Sisältää valittu avainsana.
  • Sisältää erottautumistekijä.

Miten title tulee määrittää?

SEO-title tulee määrittää:

  • jokaiselle sisältösivulle
  • jokaiselle blogikirjoitukselle
  • jokaiselle tuotteelle
  • jokaiselle tuotekategorialle
  • eli joka ainoalle sisältösivulle, jolla on SEO-arvoa.

Canonical-sisältöjen eli toisille sisällöille kanonikalisten (alisteisten) sisältöjen titlejä ei kuitenkaan tarvitse optimoida; canonical-ohjauksella on jo määritetty se sisältö, joka kyseisellä avainsanalla saa löytyä.

Et siis voi optimoida montaa sisältöä samalle hakutermille, sillä tällöin ne kilpailevat keskenään, eikä hakubotti nosta niistä yhtäkään top-sijoituksille.

SEO title

Hyödynnä kysymysmuotoisia SEO-otsikoita

Tiesitkö, että kysymyksellä varustetut titlet keräävät 14% korkeamman CTR:n kuin ”tavan otsikot”. Hyödynnä siis kysymyksiä mahdollisuuksien mukaan, niillehän ihmiselo ja Google perustuvat.

Search Egine Journalin mukaan titlelle ei ole olemassa maksimipituutta. “Liian pitkä” otsikko kuitenkin katkeaa kolmella pisteellä… Varmista siis aina, että “pihvi” on titlen alussa.

Ajattele myös, millaista otsikkoa itse klikkaisit ja mitä metatekstistä haluaisit lukea. Mikä saisi sinut toimimaan?

Näin kirjoitat hyvän SEO titlen

  • Suosituspituus: maksimissaan 60 merkkiä välilyönteineen.
  • Kuinka monta merkkiä titlestä näkyy käyttäjälle riippuu päätelaitteen pikselikoosta;
    • pienemmällä puhelimella otsikosta voi näkyä vähemmän kirjaimia.
  • Tämän vuoksi “pihvi” kannattaa aina sijoittaa titlen alkuun.
  • Titlessä kannattaa hyödyntää pääavainsanan lisäksi myös rinnasteista avainsanaa.
  • Pitkällä ajatusviivalla (–) tai pystyviivalla (|) erotettua brändinimeä ei enää tarvitse lisätä, se näkyy nykyisin domainin yläpuolella.
    • Merkkimäärä kannattaa käyttää titlen optimointiin, ei brändinimen viljelyyn, koska se näkyy nykyisin URL-osoitteen yläpuolella.

SEO titlen optimointi

Näin lisäät SEO titlen sisältöön

Yleisimmät SEO-lisäosat ovat Yoast SEO ja AIO SEO. Molemmat toimivat samalla tavalla. Kun aktivoit kumman tahansa lisäosan, voit muokata sekä SEO titleä että metakuvausta.

Yllä olevan kuvan kaltainen laatikko löytyy akvitoinnin jälkeen jokaisen sisältösivun alareunasta, editorinäkymästä. Maksuton vaihtoehto molemmista sovelluksista riittää hyvin metetietojen optimointiin.

Muista nämä

  • Avainsanan valinta
    • Ennen kuin alat muokkaamaan nykyisiä sisältösivuja tai kirjoittamaan uusia, sinun tulee tietää, mille avainsanalle sisältö optimoidaan.
  • SEO-titlet ovat uniikkeja.
    • Jokaisella sivulla tulee olla oma uniikki otsikko. Myös avainsanat ovat uniikkeja: älä kirjoita kahta sisältöä samalle avainsanalle, muutoin ne kilpailevat keskenään. Hyödynnä sen sijaan alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja.
    • On kuitenkin tapauksia, jolloin useammalla sisältösivulla on sama sisältö ja otsikko.
    • Tämä ilmenee etenkin verkkokauppojen tuotteissa, kun sama tuote esiintyy useammassa kuin yhdessä verkkokaupan tuoteryhmässä.

Duplikaattisisällöiltä välttyäkseksi sinun tulee määrittää Rel=”canonical”-tagillä saman sisällön sivut Googlelle ja asettaa aina vain yksi sivu ensisijaiseksi sivuksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensisijaiseksi valittu sivu nousee esiin Googlen hakutuloksissa.