Tekninen hakukoneoptimointi on kuin sivustosi digitaalinen arkkitehti
Tekninen hakukoneoptimointi eli tekninen SEO käsittää laajan kirjon erilaisia toimenpiteitä ja elementtejä, jotka yhdessä vaikuttavat sivuston toiminnallisuuteen ja lopulta sisältöjen indeksoitumiseen hakutuloksiin asti.
Sivuston tekninen optimointi on osa hakukoneoptimoinnin kokonaisuutta, johon lukeutuu myös on-page SEO. Tältä kokoelmasivulta löydät linkit kunkin teknisen SEO:n toimenpiteeseen.
Kantaako sivustosi teknistä SEO-velkaa?
Mikäli sivustolle ei ole koskaan tai pitkään aikaan tehty sivuston auditointia, on mahdollista, että sivustolle on kertynyt ajan saatossa paljon korjattavaa. Tätä kutsutaan tekniseksi velaksi; mitä suuremmaksi velka kasvaa, sitä enemmän työtunteja tarvitaan haasteiden ja ongelmien korjaamiseen.
Jos tekninen SEO laiminlyödään, on vaarana, että sivusto lakkaa toimimasta, jolloin mahdollisesti aiemmin ansaittu SEO-näkyvyys menetetään.
Kun varmistat, että olet huolehtinut tässä artikkelissa mainitut toimenpiteet kuntoon, voit luottavaisin mielin jatkaa tai aloittaa SEO-sisältöjen optimoinnin.
SSL-salaus suojaa liikenteen 1) sivustolla käytetyn palvelimen ja 2) kävijän selaimen välillä, mikä parantaa verkkosivujen tietoturvaa. Onneksi suurin osa nykyisistä julkaisujärjestelmistä tukee salausta automaattisesti.
Mutta mistä tiedän, onko sivustoni turvallinen?
Millainen on sivustosi ryhti? Mutkikas, kumara, kasaan painunut? Tällöin sivuston rakenne on todennäköisesti rikkonainen, pirstaleinen ja saavuttamaton.
Puhutaan tietenkin sivuston sisäisestä linkkirakenteesta, linkisyvyydestä, jota kutsutaan englanniksi termillä “crawling depth”.
Sivuston sisäistä linkkirakennetta voidaan parantaa monella tapaa:
- linkittämällä tärkeimmille sisältösivuille päänavigaatiosta
- linkittämällä sisällöstä toiseen tekstilinkillä
- HTML-sivukarttaa hyödyntämällä
- footeria hyödyntämällä.
- https://domain.fi/p1234
- https://domain.fi/parhaat-alypuhelimet-2024
- https://domain.fi/kategoria1/alakategoria1
- https://domain.fi/digitaalinen-markkinointi
- https://domain.fi/parhaat-alypuhelimet
- https://domain.fi/miesten-kengat/miesten-juhlakengat
Sisällön ajankohtaisuus on hakukoneoptimoinnin keskeisiä tekijöitä.
Toisin sanoen, URL-osoitteen sisältämä vuosiluku voi olla kaksiteräinen miekka:
- Se voi aluksi parantaa sisällön näkyvyyttä, mutta kääntyy ajan kuluessa itseään vastaan.
- Kun vuosi vaihtuu, hakukoneet ja käyttäjät saattavat pitää sisältöä vanhentuneena, vaikka se olisi edelleen pätevää ja hyödyllistä.
- Käytä vuosilukuja vain silloin, kun se on perusteltua: https://seomasterclass.fi/algoritmi-tietovuoto-05-2024/
Vuosilukujen käyttäminen URLissa voi johtaa siihen, että sisältö menettää arvokkaan sijoituksensa. Keskity luomaan ajatonta ja laadukasta sisältöä, joka säilyttää arvonsa ja tuoreutensa pitkään.
Varmista myös, että URL-osoitteet ovat saavutettavia, eivät esimerkiksi numeraalisia, sillä hakukoneoptimoinnissa on tärkeää, että sisällytät URL-osoitteen sisällölle validin avainsanan.
Murupolku on linkkipolku, joka kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneille sivuston rakenteen.
Murupolku voi esimerkiksi näyttää tältä:
- Etusivu » Palvelut » Verkkosivut yritykselle
- Etusivu » Tuotekategoria » Tietty tuote
Vaikka suurin osa käyttäjistä hyödyntää tänä päivänä “swipe back” eli sipaisu-komentoa mobiililla selatessa, murupolku on yleensä ainoa navigaatio, joka näkyy suoraan mobiilinäkymässä.
Jos ajatellaan, että kävijä laskeutuu tietylle sisältösivulle Googlesta, eikä kyseisellä sisältösivulla ole murupolkua, mistä kävijä tietää, missä kohtaa sivustoa hän on?
Ja vuonna 2024 jo 30-vuotias!
Robots.txt on tiedosto, jonka avulla hakurobottien vierailu voidaan estää tietyillä sivuilla tai sivuston osa-alueilla. Tällä tavoin säästetään crawling-budjettia, jotta hakubotit käyttävät aikansa oikeasti hyödyllisten sisältöjen tutkimiseen ja indeksoimiseen.
XML-sivustokartta eli sitemap auttaa hakukoneita indeksoimaan verkkosivustosi sivut nopeammin ja tehokkaammin. Sitemap tarjoaa hakukoneille selkeän luettelon kaikista sivuista, jotka ne saavat nähdä ja löytää.
Sitemappien avulla seurataan sisältöjen päivittymistä ja virheitä. Niiden avulla voidaan myös priorisoida tärkeimmät sisällöt.
Suosi mallia, jossa jokainen SEO-näkyvyyttä tavoitteleva sisältö on maksimissaan kolmen (3) klikin päässä etusivulta eli kolmella klikillä tavoitettava.
Voit tarkistaa sivustosi linkkisyvyyden Screaming Frogilla, jonka maksuttomalla versiolla voit crawlata 500 sisältösivua.
Kohtaat väistämättä tilanteita, joissa URL-osoite muuttuu. Tällöin sinun tulee tehdä uudelleenohjaus, jota ilman kävijä päätyy 404-sivulle.
Uudelleenohjauksia on olemassa kahta mallia:
- 301 on pysyvä uudelleenohjaus (permanent redirect), jota käytetään, kun vanha URL halutaan ohjata uuteen URLiin lopullisesti.
- 302 on väliaikainen uudelleenohjaus, joka ei kerrytä “SEO-pisteitä”, eli se on vain hetkellinen ohjaus toiseen URL-osoitteeseen.
Mutta muista tämä:
Jos päätät muuttaa URL:in A ohjaamaan URL:iin B, ja jos ensi vuonna haluat uudelleen päivittää URLia, tässä tapauksessa sinun tulee ohjata myös URL-A URLiin C.
Samoin jos sivustollasi on käytössä sekä vanha ja suojaamaton http:// ja suojattu versio https://, voit saada virheilmoituksen, jos ohjaat http → https tai toisinpäin.
Sivuston nopeus on yksi Googlen näkyvyystekijöistä, joita kutsutaan yhteisnimellä “ranking factor”. Suositus on, että sivusto latautuu alle kahdessa sekunnissa. Suurin yksittäinen ongelma sivuston hitaaseen latautumiseen ovat liian suuret kuvat, joten muista aina optimoida kuvat verkkomuotoon.
Sivuston latausaikaa nopeuttaaksesi:
- Optimoi kuvat eli varmista, että kuvat on julkaistu next generation -muodossa (.webp)
- Pidä kuvat maksimissaan 150–200 kb kokoisina.
- Pakkaa CSS, HTML ja JS-koodi.
- Minimoi turhat uudelleenohjaukset, sillä jokainen uudelleenohjaus synnyttää ylimääräisen HTTP-kyselyn, joka puolestaan pidentää latausaikaa.
- Hyödynnä selaimen välimuistitusta
- WP Rocket tai Super Cache ajavat tämän asian.
- Myös palvelimen nopea vastausaika vaikuttaa sivujen lataamisaikaan, eli varmista, että käytössäsi on tarpeeksi tehokas palvelin.
Tarjolla on myös hyviä ilmaisia työkaluja sivuston nopeuden testaamiseen:
Hitwisen tutkimuksen mukaan lähes 60% kaikista maailman hauista tehdään mobiililaitteilla – ja siksi mobiilikäytettävyys on yksi tärkeimmistä Googlen näkyvyystekijöistä.
AMP-sivujen eli verkkosivustojen erillisten mobiiliversioiden sijaan kannattaa panostaa siihen, että sivusto toimii moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla, oli sen näyttöresoluutio mikä tahansa: läppäri, puhelin, tabletti.
- Voit testata sivustosi mobiilitoimivuutta Chrome-selaimeen asennettavalla maksuttomalla Lighthouse-lisäosalla.
- Lisäksi voit tutkia ja korjata mobiilikäytettävyyden virheitä (kts. yllä oleva kuva) Google Search Consolessa.
404-virhekoodi on HTTP-virhe, joka kertoo, ettei sivustolta haettua sisältöä löydy tai sitä ei ole olemassa. “404 sivua ei löydy” on varmati kaikille tuttu vaiva, jollon niin käyttäjän kuin googlebotin matka katkeaa.
Virhekoodi voi ilmetä, kun:
- Käyttäjä on itse hakenut väärää URL-osoitetta esimerkiksi kirjoitus- tai kopiointivirheen vuoksi.
- Sivuston omistaja on poistanut sisällön, eikä sitä ole enää saatavilla.
- Sivuston omistaja on muuttanut sisällön URL-osoitetta ja unohtanut tehdä uudelleenohjauksen.
- Omistaja on konfiguroinut sivustonsa väärin niin, ettei palvelin löydä kyseistä sisältöä.