Mikä on URL?
URL on lyhenne sanoista ”Uniform Resource Locator”, joka kuvaa osoitetta, joka antaa polun tiettyyn tiedostoon palvelimella. Lähdettä voidaan käyttää verkkoprotokollan, kuten http:n, https:n tai ftp:n, kautta.
URL on aina uniikki, ja sen tulee sisältää sisällölle valittu pääavainsana, mieluiten perusmuodossaan.
URLit kannattaa myös pitää selkeinä ja sopivan pituisina, muutaman sanan mittaisina.
Miksi?
Koska Google yleensä valitsee lyhyemmän URL-osoitteen. Näin tapahtuu etenkin silloin, kun kaksoissivuja (duplikaatteja) yhdistetään yhdeksi kanoniseksi sivuksi:
domain.fi/miesten-kengat/miesten-monet-kengat-eri-tilanteisiin/mokkasiinit/1234/nain-valitset-miesten-kengat-kesajuhliin
Tällaisessa hypoteettisessa URL-rakenteessa Google todennäköisesti valitsisi pääsisällöksi domain.fi/miesten-kengat/, vaikka haluaisit optimoida artikkelin aiheelle “Näin valitset miesten kengät kesäjuhliin”.
Hyvä URL-rakenne on esimerkiksi:
- https://domain.fi/juoksukengat » pääkategoria
- https://domain.fi/juoksukengat/polkujuoksulenkkarit » alakategoria pääkategorian juuressa
- https://domain.fi/sisallontuotanto » palvelusivu
- https://domain.fi/sisallontuotanto/artikkelin-kirjoittaminen » palveluun liittyvä tuote
- https://domain.fi/italia » matkaopas
- https://domain.fi/italia/veronan-matkavinkit » italia-oppaan aiheklusteri.
Älä sisällytä URliin vuosilukua (ellet todella tarkoita sitä)
Sisällön ajankohtaisuus on hakukoneoptimoinnin keskeisiä tekijöitä; älä laita urleihin vuosilukuja, sillä URL-osoitteen sisältämä vuosiluku on kaksiteräinen miekka.
- Vuosiluku voi aluksi parantaa sisällön näkyvyyttä, mutta kääntyy ajan kuluessa itseään vastaan.
- Kun vuosi vaihtuu, hakukoneet ja käyttäjät saattavat pitää sisältöä vanhentuneena, vaikka se olisi edelleen pätevää ja hyödyllistä.
- Ikivihreä URL mahdollistaa sisällön päivittämisen; vuosiluvun voit lisätä meta-tietoihin ja sisällön otsikoihin, koska niitä voit aina päivittää.
- Jos urliin on lipsahtanut vuosiluku, voit uudelleenohjata vanhan urlin osoittamaan uuteen osoitteeseen 301-komennolla.
Vuosilukujen käyttäminen URLissa voi johtaa siihen, että sisältö menettää arvokkaan sijoituksensa.
Vuosilukua käytetään URLissa vain hyvin harvoin ja hyvin tietoisesti – esimerkiksi silloin, jos haluat kirjoittaa Googlen vuoden 2024 toukokuisesta tietovuodosta.
Jos käytössä on vääränlainen URL-rakenne..
Esimerkiksi:
- Riisuttu eli https://domain.fi/?p=123
- Päivämäärän ja nimen mukainen eli https://domain.fi/2024/05/11/esimerkki-artikkeli/
- Kuukauden ja nimen mukainen eli https://domain.fi/2024/05/esimerkki-artikkeli/
- Numeron mukainen eli https://domain.fi/arkistot/123
- Mukautettu rakenne eli https://domain.fi /%pomainostname%/ (jolloin URL näyttää tältä: https://domain.fi/index.php/sivun-nimi
niin nämä olisi hyvä vaihtaa muotoon “Artikkeli mukainen” eli:
- domain.fi/ylasivu/klusteri
- domain.fi/blogi/some/instagramin-optimointi
Blogi-esimerkissä /some/ on artikkelin kategoria.
Jos vaihdat URL-rakennetta, muista 301-uudelleenohjaus
Kaikki vanhat pitää uudelleenohjata, ja tämä on jotain, mistä sinun tulee keskustella teknisen toimittajan kanssa.
Joka ikinen uudelleenohjaus kuormittaa sivuston toimintaa, siksi niiden määrä olisi pidettävä mahdollisimman minimissä.
URL-rakenne onkin se asia, jonka haluat tarkistaa etenkin silloin, kun olet SEO-asiantuntijana mukana sivustonuudistusprojektissa.
Muista nämä:
- 302 on väliaikainen uudelleenohjaus, joka ei kerrytä näkyvyyspisteitä: se on nimensä mukaisesti vain hetkillinen ohjaus, joka poistetaan myöhemmin. Tätä uudelleenohjausta käytetään esimerkiksi kampanjoiden yhteydessä, jos tietty linkki halutaan ohjata hetkellisesti toiselle sivulle.
- 301 on pysyvä uudelleenohjaus, joka kerryttää näkyvyyspisteitä eli “link juicea”, kuten englanniksi sanotaan. 301 on siis permanent eli pysyvä eli lopullinen.
Älä tee URL-osoitteista liian pitkiä
Hyvä URL on mallia:
- verkkokauppa.fi/kategoria
- verkkokauppa.fi/kategoria/tuote.
Jos URL-osoite venyy liian pitkäksi kansiojonoksi, Google valitsee yleensä ensisijaiseksi URL-osoitteeksi lyhyemmän version. Näin käy, kun URL on esimerkiksi tällainen:
- domain.fi/miesten-kengat/juoksukengat/talvijuoksukengat/parhaat-miesten-juoksukengat-talvella
Ajatellaan, että haluat optimoida artikkelin avainsanalle “parhaat miesten juoksukengät talvella”, koska se saa paljon hakuja. Julkaiset jutun, ja toivot sille näkyvyyttä, mutta mitään ei tapahdu.
Mitä voin tehdä? Voit tarkistaa Google Search Consolesta, onko URL ylipäätään indeksoitunut.
On nimittäin täysin mahdollista, että tilanne on kuten alla olevassa kuvassa:
Yllä olevasta kuvasta nähdään, että Google on valinnut toisen ensisijaisen osoitteen. Google ei siis ole indeksoinut toivomaasi URL-osoitetta. Miksi näin on käynyt?
- URL on liian pitkä ja avaisanatoisteinen
- Tämän vuoksi Google on valinnut ensisijaiseksi osoitteeksi lyhyemmän version kansiopolun alusta
- domain.fi/miesten-kengat/juoksukengat/
Tämä tarkoittaa, ettei artikkelisi “miesten parhaista juoksukengistä talvella” indeksoidu, eikä se siksi tule löytymään Googlesta.
Todellisuudessa URL-osoitteen ei tarvitse edes olla pitkä, jotta virhe voi tapahtua.
Sinun valintasi:
- verkkokauppa.fi/miesten-kengat/juoksukengat/parhaat-miesten-juoksukengat-talvella
Googlen valinta:
- verkkokauppa.fi/miesten-kengat/juoksukengat/
Koska tämä vaiva tuli jälleen kerran vastaan taannoisessa verkkokaupan hakukoneoptimointi-projektissa, ajattelin muistuttaa ongelman mahdollisuudesta.