SEO-titlellä on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa
- SEO titlellä on kaksi tehtävää
- Miten title tulee määrittää?
- Hyödynnä kysymysmuotoisia SEO-otsikoita
- Näin kirjoitat hyvän SEO titlen
- Muista nämä
SEO title eli sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Titlejä optimoimalla voit kasvattaa merkittävästä klikkiprosenttia ja ansaita sivustolle enemmän kävijöitä.
Titlellä, jota kutsutaan myös SEO-otsikoksi, on edelleen merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. Toimenpide on osa on-page SEO:n metodeja. Hyvässä titlessä on aina sisällölle allokoitu pääavainsana ja sen lisänä rinnasteinen avainsana.
Jos sisältösi pääavainsana esimerkiksi olisi “kotisivut yritykselle”, sille rinnasteinen avainsana olisi “verkkosivut yritykselle”.
Käytän itse todella paljon aikaa SEO-otsikoiden hienosäätämiseen, sillä hyvin kirjoitettuna ne voivat vaikuttaa suuresti CTA-prosenttiin (click-through-rate) eli siihen, kuinka moni lopulta klikkaa sisällön pariin Googlen hakutuloksesta.
Otsikon perimmäinen tarkoitus on kertoa sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä sisältösivulla puhutaan. Mikäli titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei välttämättä nouse toivotulle sijalle.
- Kiinnittää lukijan huomio hakutulossivulla.
- Sisältää valittu avainsana sekä mielellään rinnasteinen avainsana.
SEO-title tulee määrittää:
- jokaiselle sisältösivulle
- jokaiselle blogikirjoitukselle
- jokaiselle tuotteelle
- jokaiselle tuotekategorialle
- eli joka ainoalle sisältösivulle.
Canonical-sisältöjen eli toisille sisällöille kanonikalisten sisältöjen titlejä ei kuitenkaan tarvitse optimoida; canonical-ohjauksella on jo määritetty se sisältö, joka kyseisellä avainsanalla saa löytyä.
Tiesitkö, että kysymyksellä varustetut titlet keräävät 14% korkeamman CTR:n kuin ”tavan otsikot”. Hyödynnä siis kysymyksiä mahdollisuuksien mukaan, niillehän ihmiselo ja Google perustuvat.
Search Egine Journalin mukaan titlelle ei ole olemassa maksimipituutta. “Liian pitkä” otsikko kuitenkin katkeaa kolmella pisteellä… Varmista siis aina, että “pihvi” on titlen alussa.
Ajattele myös, millaista otsikkoa itse klikkaisit ja mitä metatekstistä haluaisit lukea. Mikä saisi sinut toimimaan?
- Suosituspituus: maksimissaan 60 merkkiä välilyönteineen.
- Kuinka monta merkkiä titlestä näkyy käyttäjälle riippuu päätelaitteen pikselikoosta;
- pienemmällä puhelimella otsikosta voi näkyä vähemmän kirjaimia.
- Tämän vuoksi “pihvi” kannattaa aina sijoittaa titlen alkuun.
- Titlessä kannattaa hyödyntää pääavainsanan lisäksi myös rinnasteista avainsanaa.
- Pitkällä ajatusviivalla (–) tai pystyviivalla (|) erotettua brändinimeä ei enää tarvitse lisätä, se näkyy nykyisin domainin yläpuolella.
- Merkkimäärä kannattaa käyttää titlen optimointiin, ei brändinimen viljelyyn, koska se näkyy nykyisin URL-osoitteen yläpuolella.
- Avainsanan valinta
- Ennen kuin alat muokkaamaan nykyisiä sisältösivuja tai kirjoittamaan uusia, sinun tulee tietää, mille avainsanalle sisältö optimoidaan.
- SEO-titlet ovat uniikkeja.
- Jokaisella sivulla tulee olla oma uniikki otsikko. Myös avainsanat ovat uniikkeja: älä kirjoita kahta sisältöä samalle avainsanalle, muutoin ne kilpailevat keskenään. Hyödynnä sen sijaan alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja.
- On kuitenkin tapauksia, jolloin useammalla sisältösivulla on sama sisältö ja otsikko. Tämä ilmenee etenkin verkkokauppojen tuotteissa, kun sama tuote esiintyy useammassa kuin yhdessä verkkokaupan tuoteryhmässä.
Duplikaattisisällöiltä välttyäkseksi sinun tulee määrittää Rel=”canonical”-tagillä saman sisällön sivut Googlelle ja asettaa aina vain yksi sivu ensisijaiseksi sivuksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensisijaiseksi valittu sivu nousee esiin Googlen hakutuloksissa.
- Katso loputkin On-page SEO:n vinkit
- Lue hakukoneoptimoinnin opastsa
- Varmista, että olet kirjoittanut metatekstin oikein