Säännöllinen SEO-auditointi löytää verkkosivustosi puutteet ja kehityskohdat syväluotaamalla sivustosi jokaista toiminnallisuutta myöten. Sen avulla löydetään myös syyt sivuston näkyvyyden laskemiseen.
Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukoneoptimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia hakubottien silmissä.
Suosi mallia, jossa jokaisella sisältösivulla on vähintään neljä (4) oman sivuston sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin.
Linkkejä voi olla enemmänkin: niiden tulee kuitenkin liittyä aiheeseen.
Älä myöskään linkitä ainoastaan etusivulle tai yhteen ja samaan sisältöön: linkki on aina lupaus, ja sen pitää tarjota klikin arvoista sisältöä.
Näin rakennat tehokkaasti sivuston auktoriteettia ja käytettävyyttä: hakubotit pääsevät crawlaamaan sivustosi
ja lukijat jatkamaan aiheittesi parissa.
Vaikka etusivua ei optimoida, hakukoneet pitävät sitä sivuston tärkeimpänä yksittäisenä sisältösivuna.
Linkittämällä etusivulta muille sisältösivuille kerrot hakukoneille näiden sisältösivujen tärkeydestä.
Tällä tavoin voit olla varma, että Googlen spiderit myös pystyvät crawlaamaan eli tutkimaan ne. Neljän klikin päässä ja syvemmällä sijaitsevat sisällöt jäävät siis auttamatta pois spiderin työajasta.
Ja tiedät, että se on alle kolmen klikin päässä, voit tässä tilanteessa kokeilla lisätä etusivulle linkin kyseiseen sisältöön.
Pidä linkki etusivulla vähintään pari kuukautta tai niin kauan, kunnes sisältö indeksoituu hakutuloksiin. Yleensä tämä toimii, mutta jos ei, kyseessä voi olla haastavampi indeksointivirhe.
Kuollut sivu tarkoittaa sisältöä, josta ei johda yhtään linkkiä ulos. Tässä tapauksessa et ole linkittänyt sisällöstä oman sivuston sisäisesti etkä ulos. Kuolleelta sivulta ei siis pääse eteenpäin, ei kävijä eikä hakubotti.
Orvolla sivulla tarkoitetaan sivua, jolle ei johda yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.
Hyvin usein käy niin, että julkaisemme innoissamme uuden hyvän tekstin, jolle myös toivomme näkyvyyttä. Jos kuitenkin unohdamme linkittää uuteen sisältöön oman sivuston sisäisesti (eli muilta samaa teemaa käsitteleviltä sivuilta), kerromme hakuroboteille, ettei sisältö itse asiassa ole kovin tärkeä.
Aina, kun julkaiset uuden sisällön, varmista, että linkität siihen oman sivuston sisäisesti.
Lue loputkin tehovinkit hakukoneoptimoinnin oppaasta.
Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi
Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.
Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi
Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.