Tuplasisältö tarkoittaa sanasta sanaan tai vain hieman muuteltua sisältöä, joka on julkaistu kahdella tai useammalla sivustolla. Tällaisia sisältöjä kutsutaan myös kannibaaleiksi, koska ne syövät toistensa näkyvyyttä.
Tuplasisältö tarkoittaa sanasta sanaan tai vain hieman muuteltua sisältöä, joka on julkaistu kahdella tai useammalla sivustolla. Tällaisia sisältöjä kutsutaan myös kannibaaleiksi, koska ne syövät toistensa näkyvyyttä.
Hakurobotit eivät siis tiedä, mikä sisällöistä on tärkein ja mikä niistä tulisi nostaa ensisijaiseksi. Näissä tapauksissa käy usein niin, ettei mikään sisältö saa hyvää näkyvyyttä, vaikka sitä toivottaisiinkin.
Toisin sanoen, Google kieltäytyy indeksoimasta ko. sisältöjä.
Tämän vuoksi tuplasisällöt lukeutuvat niin teknisen hakukoneoptimoinnin kuin sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteisiin.
Tuplasisällöt eli kannibaalisisällöt aiheutavat heikon näkyvyyden sisällöltään liian samanalaisille sisällöille.
Google ei tee puolestasi päätöstä, mikä monista samasta aiheesta pukumasi sisältö on paras. Ja siksi se ei nosta niistä mitään hyville sijoituksille.
Lähes jokaisessa sivustoauditoinnissa ilmenee sama ongelma: yritys nousee samalla hakusanalla kahdelle eri sijoitukselle, sanotaan vaikkapa sijoille 8. ja 10. Vaikka äkkiseltään voisi luulla, että tilanne on näkyvyyden kannalta hyvä, näin ei kuitenkaan ole.
Yhdistämällä kaksi toisiaan syövää sisältöä sillä on mahdollisuus entistä parempiin sijoituksiin. Ja koska kaikista klikeistä yli 70% ansaitaan sijoituksilla 1–3, sisältöjen huolellinen tuottaminen, korjaaminen ja seottaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Google pyrkii aina suosimaan alkuperäistä sisältöä. Siksi tarkoituksen mukaiset tuplasisällöt, jotka on julkaistu kahdella eri sivustolla, tulee merkitä canonical-tägillä.
Canonical-tägi on tapaa merkitä kahdesta (tai useammasta) sisällöstä tärkein. Tässä tapauksessa sisältöjä ei yhdistetä, vaan hakukoneille kerrotaan komennon avulla mikä sisällöistä “saa ansaita näkyvyyden”.
Tutustu Googlen ohjeisiin canonicalin käytöstä.
Voit tarkistaa tuplasisältöjä myös seuraavien työkalujen avulla:
Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi
Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.
Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi
Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.