On-page SEO tarkoittaa sivuston sisäistä optimointia
- Metatiedot (SEO title, metateksti, alt)
- Otsikkotagit (H1, H2, jne.)
- Optimoitu URL-rakenne
- SEO-kirjoittaminen
- Erilaiset SERP-tulokset
- Schema-tiedot
- Sivuston sisäinen linkitys
- Navigaation rakenne
1. Metatiedot
Kaikista “perinteisintä” sisältöjen huoltamista on varmistaa, että SEO-title ja metateksti on kirjoitettu hyvin. Kiinnostavilla metateksteillä kasvatat CTR-prosenttia eli tulosten klikkiprosenttia Googlen hakutuloksissa.
Samassa yhteydessä kannattaa varmistaa, että osaat kirjoittaa kuvien ALT-nimet vastaamaan vuoden 2024 laatu- ja saavuttettavuusvaatimuksia.
2. Otsikkotagit (H1, H2, jne.)
Eri otsikot ovat eriarvoisia.
- H1 (heading one) on sivun pääotsikko
- H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko
- H3–H6 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä.
Väliotsikot toimivat sekä SEO-elementteinä että tahdittavat ja selkeyttävät lukukokemusta. Suosi sisällössä mahdollisuuksien mukaan otsikoiden oikeaa järjestystä. Älä täytä niitä samalla avainsanalla, vaan hyödynnä rinnasteisia ja pitkän hännän avainsanoja.
3. Optimoitu URL-rakenne
Sisällön ajankohtaisuus on hakukoneoptimoinnin keskeisiä tekijöitä.
Siksi URL-osoitteen sisältämä vuosiluku voi olla kaksiteräinen miekka:
- Se voi aluksi parantaa sisällön näkyvyyttä mutta ajan kuluessa kääntyä itseään vastaan.
- Kun vuosi vaihtuu, hakukoneet ja käyttäjät saattavat pitää sisältöä vanhentuneena, vaikka se olisi edelleen pätevää ja hyödyllistä.
Vuosilukujen käyttäminen URLissa voi johtaa siihen, että sisältö menettää arvokkaan sijoituksensa. Keskity luomaan ajatonta ja laadukasta sisältöä, joka säilyttää arvonsa ja tuoreutensa pitkään.
P.S. Sisältöä kannattaa kuitenkin aina päivittää, jolloin pidät Googlen hakurobottien lukemat XML-tiedot ajantasalla.
4. SEO-kirjoittaminen
SEO-kirjoittaminen on terminä tuttu, ja se on ollut pitkään digitaalisen markkinoinnin kulmakiviä. Mutta mitä optimoitu kirjoittaminen oikeastaan tarkoittaa, ja onko sen merkitys muuttunut ajan saatossa?
- Lue, miksi avainsanojen viljely ei enää toimi
- Varmista, ettei sivustolta löydy tuplasisältöä
- Tee avainsanatutkimus
4.1 Mitkä ovat parhaita SERP-tuloksia eli klikkimagneetteja?
Sisältöjen optimointiin tulisi liittyä vahvasti myös se, mitä SERP-paikkoja tavoitellaan. Perinteisen SEO-sisällöntuottamisen sijaan sinun kannattaisikin suunnitella SERP-strategia, jonka avulla voit ansaita entistä enemmän potentiaalisia kävijöitä.
SERP on yhteisnimitys hakutulossivun eri tuloksille, joita ovat esimerkiksi perinteinen hakutulos (SEO-title ja metateksti), Ihmiset kysyvät myös, Aiheeseen liittyvät haut sekä Position Zero.
4.2. Schema-tiedot eli strukturoitu data
Schema-tiedot eli strukturoitu data ovat kriittinen osa sisällön optimointia, sillä ne auttavat hakukoneita ymmärtämään tarkemmin sisällön merkityksen ja kontekstin.
Kun tiedot on merkitty Schema.orgin mukaisesti, hakukoneet voivat esittää sisällöt “rikkaampina” hakutuloksina, kuten karuselleina, tähtiarvosteluina tai tapahtumatietoina. Myös hakutuloksissa näkyvät hintatiedot ovat osa strukturoitua dataa.
Schema-tiedot eivät ainoastaan paranna sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa, vaan ne lisäävät klikkausprosenttia: käyttäjät saavat heti kättelyssä selkeämmän käsityksen siitä, mitä sivu tarjoaa. Strukturoitu data on ovi houkuttelevempiin hakutuloksiin, jotka johtavat parempaan käyttäjäkokemukseen ja laajempaan verkkonäkyvyyteen.
5. Sivuston sisäinen linkitys
Oman sivuston sisäinen linkitys on tärkeää niin hakurobottien kuin käyttäjien kannalta. Linkit ohjaavat lukijaa sivustolla, lisäksi ne rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.
Suosi mallia, jossa jokaisella sivulla on vähintään neljä (4) oman sivuston sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin. Näiden linkkien avulla luot pienempiä sisältöhubeja eli teemoja, jotka liittyvät toisiinsa.
Tiesitkö, että yksi yleisimmistä sivustolla esiintyvistä virheistä on luoda vahingossa orpoja ja/tai kuolleita sivuja.
6. Navigaation rakenne
Sivuston päänavigaatio ei ole ainoastaan vahva SEO-elementti – se kertoo, mitä sivustosi on ja mitä se ei ole.
Puhutaan tietenkin brändimielikuvasta, joka syntyy ensi kohtaamisella. Ammattimaisesti suunniteltu ja johdonmukainen navigaatio vahvistaa yrityksesi mielikuvaa ja antaa vaikutelman luotettavuudesta ja asiantuntemuksesta.
Lisäksi selkeä navigaatio auttaa hakurobotteja ymmärtämään sivuston rakenteen ja hierarkian. Mitä päänavigaatiossa näkyy on suora viittaus sivustosi tärkeimpiin sisältöihin.
Koska hakurobotit seuraavat linkkien syvyyttä, pidä tärkeimmät sisältösivut maksimissaan kolmen (3) klikin päässä. Näin voit olla varma, että hakurobottien on mahdollista indeksoida ne.