Semanttinen SEO luo sisällöistä verkoston, jossa arvo syntyy yhteyksistä, ei yksittäisistä avainsanoista.
Hakumaisema kehittyy ja horisontit laajenevat. Semanttinen hakukoneoptimointi (SEO) korostaa sitä, miten tärkeä on ymmärtää merkityksiä ja kokonaisuuksia yksittäisten avainsanojen sijaan.

- Semanttisessa SEO:ssa hakukoneet analysoivat sanoja, lauseita ja niiden yhdistelmiä tunnistaakseen paremmin sisältöjen välisiä yhteyksiä ja suhteita.
- Entiteetit ja ontologinen lähestymistapa auttavat tulkitsemaan ja luokittelemaan sisältöjä entistä tarkemmin.
- Keskity aihekokonaisuuksiin, älä yksittäisiin avainsanoihin.
- Avainsanatutkimus laajenee semanttiseksi hakusanatutkimukseksi.
- Pitkän hännän avainsanojen rinnalla LSI-avainsanojen merkitys kasvaa; aiheet ja avainsanat tulee klusteroida kyseisen aiheen ja sen tarkoituksen mukaan paremmin organisoidun sisältörakenteen tueksi.
- Strukturoidun datan asema vahvistuu entisestään.
- Auta hakukoneita ymmärtämään sisältösi laajemmin ja syvemmin.
- Looginen linkkirakenne hyödyntää kuvaavia ja ajankohtaisia ankkuritekstejä.
- Käyttäjän aikomukset asetetaan etusijalle, minkä pohjalta luodaan sisältöjä, jolla ei ole vain “pituutta” vaan oikeaa arvoa.
Neutraalien (yleisten) ja semanttisten (aihetta laajentavien ja syventävien) hakujen rooli on muuttanut nykypäivän hakukoneoptimointia merkittävästi.
Prioriteettina on tunnistaa, miten hakukoneet tulkitsevat käyttäjien aikomuksia.
Tämä tarkoittaa, ettemme enää keskity yksittäisiin avainsanoihin vaan kokonaisuuksiin, joita itse kutsun SEOhubeiksi (ja mistä yritykseni on saanut nimensä).
Strategisen SEO-työn toimenpiteisiin liittyy entistä vahvempi schema-tietojen hyödyntäminen, jotta hakubotit pystyvät ymmärtämään sisältöjä paremmin ja syvemmin. Tarkoituksena on viilata sisällöt ja niiden asiayhteydet tarkemmiksi, jotta sisällöt voidaan erottaa tekoälyn tuottamasta massasta.
Nykypäivän SEO:ssa tekoälyn rooli on kuitenkin jo niin merkittävä, ettei kenelläkään ole varaa sivuuttaa tosiasian olemassaoloa. Erilaisia AI-työkaluja pitää vain osata hyödyntää oikein ja eettisesti.
Sirpaleinen sivustorakenne on helpoin tapa menettää tai olla ansaitsematta näkyvyyttä; sivuston sisäisen linkkirakenteen ja sisältökokonaisuuksien on oltava kunnossa. Samoin sivustojen on toimittava yhtä dynaamisesti kuin hakukoneiden tulossivujen. Tämä tarkoittaa, että sisältöjen tulee olla helposti löydettäviä, skaalattavia ja saavutettavia.

Läpileikkaus semanttiseen hakukoneoptimointiin
Rikastettu tieto auttaa hakubotteja ymmärtämään käsiteltävän aiheen syvemmin
Strukturoidun datan ja schema-tietojen merkitys kasvaa kaiken aikaa. Jotta hakukoneet voivat ymmärtää kirjoittamiasi sisältöjä sekä niiden asiayhteyksiä paremmin, rikastettujen tietojen hyödyntäminen on olennaisen tärkeää.
Näin on toki ollut jo pitkään. Silti tietojen jäsentämisen tärkeys kasvaa yhtä vauhdikkaasti kuin tekoälysovellukset ja hakutulosten rikastetut SERP-näkymät kehittyvät.
Tällä hetkellä Google esimerkiksi testaa Where to buy? ja What People Say? SERPejä eli eri näköisiä ja eri muotoisia hakutuloksia.
Mikäli nämä SERP-tulokset vakiintuvat (kuten voidaan olettaa), muutokset hakutuloksissa ovat (jälleen kerran) huomattavia.

Filosofisesta näkökulmasta katsottaessa voimme puhumme entiteeteistä ja ontologiasta
Semanttisessa SEO:ssa ymmärrämme, miten luomme suhteita entiteettien (sisältökokonaisuuksien) ja ontologien (olemisen käsitteen) välille, jotta voimme parantaa sivuston ja brändin löydettävyyttä eri alustoilla.
Näkökulma on filosofinen: Ontologia on kaiken olevaisen perimmäiseen olemukseen keskittyvä osa-alue, joka tutkii olemisen ja olemassaolon käsitteitä. SEO:n kohdalla tutkitaan esimerkiksi sitä, minkä tyyppisiä sisältöjä ja sisältökokonaisuuksia on olemassa sekä minkälaisia suhteita niiden välille voidaan rakentaa.
Todellisuudessa entiteetit ovat paljon laajempia: niihin lukeutuvat niin yksilöt kuin organisaatiot kuin paikat ja kohteet, käsitteitä unohtamatta.
Entiteettien avulla hakukoneet voivat ylittää avainsanojen kirjaimellisen muodon ja ymmärtää käyttäjän tekemän hakukyselyn taustalla olevan perimmäisen tarkoituksen.
Esimerkissä käyttäjä hakee tietoa termillä “digital marketing”. Kyselyn saatuaan hakukoneet voivat selvittää, tarkoittaako käyttäjä nimenomaan palvelua vai tiettyä yritystä. Tämä toteutetaan tarkastalemalla olemassa olevia asiayhteyksiä sekä muita kyselyyn liittyviä entiteettejä.
Semanttinen tietoverkko yltää Googlen ulkopuolelle
Rikas, semanttinen tietoverkko kattaa useita kanavia ja konteksteja. Lähestymistapa ylittää perinteisen avainsanojen kohdentamisen ja keskittyy tarjoamaan kattavampaa tietoa, joka vastaa paremmin käyttäjien todellisia tarpeita.
Ihmiset ja hakukoneet etsivät jatkuvasti parempaa ja laadukkaampaa tietoa päätöksenteon tueksi – oli kyseessä sitten tuotteen tai palvelun ostaminen tai vaikka tekoälysovelluksen valinta siitä, kenen sivusto valitaan tiedonlähteeksi.
Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun nolla-klikkien määrä hakutuloksissa on kasvanut entistä suuremmaksi.
Jos keskitymme vain Googlen hakutuloksiin, emme hyödynnä kaikkea tarjolla olevaa potentiaalia: AI-tuloksiin pääsemistä, sosiaalisen median näkyvyyttä tai oman datan hyödyntämistä esimerkiksi uutiskirjeiden lähettämisessä ja konversio-optimoinnin tehostamisessa.
Yhteenveto
Semanttisen SEO:n merkitys osana strategista SEO-työtä kasvaa kaiken aikaa. Yrityksen eri kanaviin rakennetun tietoverkon avulla voimme parantaa sisältöjen löydettävyyttä ja relevanssia tekoälyn muuttamassa hakuympäristössä. Samalla voimme tunnistaa uusia mahdollisuuksia SEOhubien laajentamiseen kautta tarjolla olevien kanavien.
Vaikka Google on vain yksi osa-alue, siitä on paras aloittaa: tekoälysovellukset eivät voi löytää sisältöjäsi, jos ne eivät ensin indeksoidu hakutuloksiin.