- Indeksoitavuus
- Indeksointivirheet
- Sivuston suorituskyky
- Palvelinvirheet
- JavaScript- ja CSS-virheet
- Robots.txt'in auditointi
- Sivustokarttojen auditointi
- Saavutettavuuden tarkistus
- Strukturoitu data
- Käytettävyys-analyysi
- HTML-validointi
- Sivuston arkkitehtuuri
- Navigaation auditointi
- Luottamustekijöiden arviointi
- Aliverkkotunnuksen arviointi
- URL-ongelmat
- Sivuston nopeus
- Sivuston suojaus
- Mobiilisoveltuvuus
- Kieliversioiden virheet
- Aiheiden klusterianalyysi
- Heikkolaatuiset sisällöt
- Duplikaattisisällöt
- URL-arkkitehtuurin analyysi
- Title-tagien toimivuus
- Meta-kuvauksen arviointi
- Otsikoiden suhde sisältöihin
- Kilpailijoiden sisältöaudit
- Kuvien auditointi
- SERP-auditointi
- Uudelleenohjausten virheet
- Uudellenohjausten ketjut
- Sisäisen linkityksen tarkastus
- Kanonikaalit linkit
- Roskalinkkien tarkistus
- Kilpailijoiden linkkistrategia
- ja muut tärkeät toimenpiteet.
Mitä ongelmat aiheuttavat?
Sivustolle kertynyt tekninen SEO-velka heikentää ja pahimmassa tapauksessa romauttaa sivuston näkyvyyden hakutuloksissa.
- Indeksointi- ja crawling-ongelmat voivat estää hakukoneita indeksoimasta sivuston sisältöä tehokkaasti.
- Väärät teknologiavalinnat, kuten tietyt JavaScript-pohjaiset sovelluskehykset, voivat vaikeuttaa hakukoneiden kykyä indeksoida sivustoa.
- Sivustouudistuksen yhteydessä tehdyt harkitsemattomat rakennemuutokset tai puutteelliset uudelleenohjaukset voivat johtaa olemassa olevan hakukonenäkyvyyden menettämiseen.
- Suuri määrä toimimattomia linkkejä vaikeuttaa käyttäjien navigointia ja on hakukoneille merkki huonosta käytettävyydestä.
- Ilman optimoitua sivustokarttaa ja robots.txt-tiedostoa hakukoneiden on vaikeampi indeksoida sivuston sisältöä tehokkaasti.
- Sivuston hidas latautuminen heikentää käyttäjäkokemusta ja voi johtaa hakukonesijoitusten laskuun.
Näiden ongelmien seurauksena sivuston orgaaninen liikenne voi romahtaa, mikä johtaa kävijämäärien ja siten myös mahdollisten konversioiden vähenemiseen.
Milloin auditointi tulee tehdä?
Tekninen SEO-auditointi auttaa tunnistamaan sivuston heikkoudet sekä varmistaa sen toimivuuden, turvallisuuden ja käyttäjäystävällisyyden. Auditointi on tärkeä osa verkkosivuston kehittämistä ja ylläpitoa, ja se kannattaa tehdä säännöllisesti mahdollisten ongelmien ja siten SEO-velan kertymisen välttämiseksi.
- Kun suunnittelet verkkosivu-uudistusta.
- Jos epäilet, että sivustosi ei ole teknisesti ajan tasalla.
- Jos et ole toteuttanut sivustolle auditointia viimeisen 12 kuukauden aikana.
- Kun olet vaihtamassa verkkopalvelun toimittajaa tai yhteistyökumppania.
- Jos harkitset verkkosivualustan vaihtoa.
- Kun suunnittelet markkinointiautomaation hyödyntämistä.
- Jos sivustosi latausaika on korkea.
- Kun sivustolle on tehty merkittäviä muutoksia.
- Jos sivustosi ei tuo haluttuja tuloksia tai et ole tyytyväinen sen suorituskykyyn.
Kenelle auditointi sopii – ja miten hyödyn siitä?
Auditointi sopii yrityksille, jotka:
- haluavat toisen mielipiteen nykyisistä tai aiemmin tehdyistä SEO-toimenpiteistä
- tarvitsevat selkeää opastusta teknisen SEO-työn suunnasta
- ovat epävarmoja siitä, voivatko nykyiset SEO-investoinnit kasvattaa konversiota
- huomaavat sivuston kävijämäärässä yhtäkkisen romahduksen
- eivät toimista huolimatta saa sisältöjä indeksoitumaan hakutuloksiin.
Tekninen SEO-velka tarkoittaa sivustolle pitkän ajan saatossa kertyneiden korjaamattomien virheiden määrää. Mitä pidemmälle teknistä auditointia siirretään, sitä suuremmaksi velka kasvaa – ja seuraukset kumuloituvat lumipalloefektin lailla.
Saat valmiin materiaalin, joka pitää sisällään virheet ja niiden parannuskehotukset. Auditoinnin pohjalta voit lähteä kehittämään sivuston näkyvyyttä ja löydettävyyttä.
- Säästät omaa aikaa.
- Tiedät, mihin sinun tulee panostaa.
- Tiedät, mistä sinun pitää aloittaa.
Sivuston auditointi on kaiken SEO-työn kulmakivi. Se tarvitaan, jotta sisällöllinen optimointi voidaan aloittaa.
Kuinka nopeasti saan auditoinnin – ja missä muodossa?
Auditoinnin palautus riippuu sivustosi koosta ja analysoitavan datan määrästä. Normaalisti premium-tason auditointi ottaa noin 10-16 päivää valmistuakseen.
Jotta auditointi voidaan toteuttaa, sinulla tulee olla käytössäsi Google Search Console. Pyydämme sinulta tunnukset, jotta voimme analysoida GSC:n datan osana muuta auditointityötä.