SEO-titlellä on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa
SEO title eli sivun otsikko näkyy hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Titlejä optimoimalla voit kasvattaa merkittävästä klikkiprosenttia ja ansaita sivustolle enemmän kävijöitä.
Titlellä, jota kutsutaan myös SEO-otsikoksi, on edelleen merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. Toimenpide on osa hakukoneoptimoinnin metodeja.
Hyvässä titlessä on aina sisällölle allokoitu pääavainsana ja sen lisänä (mahdollisuuksien mukaan) rinnasteinen avainsana. Jos sisältösi pääavainsana esimerkiksi olisi “kotisivut yritykselle”, sille rinnasteinen avainsana olisi “verkkosivut yritykselle”.
Pyri aina suosimaan erottautumistekijää: maksuton toimitus, yli 200 vinkkiä, jne.
Miksi tämä toimii? Jos teet kevyen kilpailijatutkimuksen, huomaat, että lähes kaikilla on identtiset SEO titlet.
Tee kevyt kilpailijatutkimus näin:
- Avaa incognito ikkuna.
- Hae valitsemaasi aihetta.
- Katso, millaisia SEO titlejä TOP3:sta löytyy.
- Mieti, miten kirjoitat omasi erottuvammaksi ja kuitenkin niin…
- että SEO titlessä esiintyy aiheelle valittu pääavainsana.
SEO titlellä on kolme tehtävää
- Kiinnittää lukijan huomio hakutulossivulla.
- Sisältää valittu avainsana.
- Sisältää erottautumistekijä.
Miten title tulee määrittää?
SEO-title tulee määrittää:
- jokaiselle sisältösivulle
- jokaiselle blogikirjoitukselle
- jokaiselle tuotteelle
- jokaiselle tuotekategorialle
- eli joka ainoalle sisältösivulle, jolla on SEO-arvoa.
Näin kirjoitat hyvän SEO titlen
Yleisimmät SEO-lisäosat ovat Yoast SEO ja AIO SEO. Molemmat toimivat samalla tavalla. Kun aktivoit kumman tahansa lisäosan, voit muokata sekä SEO titleä että metakuvausta.
Yllä olevan kuvan kaltainen laatikko löytyy akvitoinnin jälkeen jokaisen sisältösivun alareunasta, editorinäkymästä. Maksuton vaihtoehto molemmista sovelluksista riittää hyvin metetietojen optimointiin.
Näin lisäät SEO titlen sisältöön
- Suosituspituus: maksimissaan 60 merkkiä välilyönteineen.
- Kuinka monta merkkiä titlestä näkyy käyttäjälle riippuu päätelaitteen pikselikoosta;
- pienemmällä puhelimella otsikosta voi näkyä vähemmän kirjaimia.
- Tämän vuoksi “pihvi” kannattaa aina sijoittaa titlen alkuun.
- Titlessä kannattaa hyödyntää pääavainsanan lisäksi myös rinnasteista avainsanaa.
- Pitkällä ajatusviivalla (–) tai pystyviivalla (|) erotettua brändinimeä ei enää tarvitse lisätä, se näkyy nykyisin domainin yläpuolella.
- Merkkimäärä kannattaa käyttää titlen optimointiin, ei brändinimen viljelyyn, koska se näkyy nykyisin URL-osoitteen yläpuolella.


