Hakukoneoptimoinnin (SEO) evoluutio on jatkunut jo yli kolmen vuosikymmenen vuoden ajan. On toimenpiteitä, jotka pitävät edelleen (kuten laadukas sisältö), ja toimenpiteitä, jotka ovat auttamattomasti vanhentuneet.

Huolimatta siitä, että valtaosa toteuttaa niitä edelleen.

Silti nämä asiat pitävät:

  • potentiaalisten asiakkaiden määrä
  • tiedonhaku ja tiedonhalu
  • monikanavaisen optimoinnin tarve.

Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet tiedonkulussa (AI-haut) sekä hakukäyttäytymisen muutoksessa.

Käydään tässä artikkelissa läpi tärkeimmät ja puhutuimmat SEO-trendit vuodelle 2025.

SEO-trendit 2025

Mitkä ovat vuoden 2025 SEO-trendit?

Jos Search Engine Journalin SEO Trends 2025 -tutkimuksen tiivistää kolmeen pääteemaan, nämä aihekokonaisuudet ovat:

  1. Rakenna entistä vahvempaa ajatusjohtajuutta – kautta kanavien.
  2. Hyödynnä tekoälyä renkinä, mutta älä päästä sitä isännäksi.
  3. Käyttäjäkokemuksen mittaus vaatii päivitystä – jokaiselta.

Mitä nämä käytännössä tarkoittavat?

Strateginen SEO vuonna 2025

Vuodelle 2025 ehdotettuja keskeisiä SEO-strategioita ovat:

  1. sisällöntuotannon monipuolistaminen
  2. käyttäjien aikomuksiin keskittyminen
  3. auktoriteetin rakentaminen
  4. AI-optimoinnin hyödyntäminen
  5. rikkaan semanttisen verkon luominen
  6. E-E-A-T.

Sisällöntuotannossa olisi tärkeä hajauttaa sisältöä eri alustoille, kuten sosiaalisen median kanaviin, oman datan kautta uutiskirjeisiin ja mainituista kanavista erityisesti YouTubeen. Tällä tavoin käyttäjät tavoitetaan tehokkaammin sieltä, missä he ovat aktiivisimmillaan.

Käyttäjien perimmäisten aikomusten ymmärtäminen ja huomioiminen ovat ratkaisevan tärkeässä asemassa nykyisessä hakuympäristössä, josta AI on haukkaamassa ison palan. Sisältöjen tulisi vastata yhä tarkemmin myös mahdollisiin jatkokysymyksiin, joita käyttäjillä hyvinkin usein on mielen vierssä. Samalla tulisi varmistaa, että sisältö vastaa heidän tarpeitaan eri alustoilla.

Esimerkki: miten kerrot saman asian eri muodossa 1) blogissa ja 2) YouTubessa.

Auktoriteetin rakentaminen nousee toimenpiteiden kärkeen. Yksittäisten kysymysten ja niihin vastaamisen sijaan brändien tulisi rakentaa vahvaa ajatusjohtajuutta, oman alansa huippunäkyvyyttä. Perimmäisenä tarkoituksena on, että yleisöt osaisivat etsiä juuri sinun brändiäsi, kun he etsivät tietoa edustamaltasi alalta.

Yksittäisten avainsanojen sijaan sivustojen tulisi keskittyä semanttisten sisältökokonaisuuksien luomiseen. Yksinomaan sivuston optimointi ei enää riitä: oman “tietoverkon” tulisi kattaa mahdollisimman monta kanavaa perinteisen Googlen lisäksi.

E-E-A-T vahvistuu entisestään. “Experience, Expertise, Authoritativeness ja Trustworthiness” eli kokemus, asiantuntemus, arvovalta ja luotettavuus ovat edelleen olennaisen tärkeitä, kun halutaan erottua hakutuloksissa. Sisällön tulisi heijastella näitä periaatteita niin hyvin kuin mahdollista.

Hyödynnä tekoälyä renkinä, mutta älä päästä sitä isännäksi

AI muuttaa SEO-kenttää. Tekoälypohjaiset sovellukset ovat tulleet jäädäkseen.

Apureita kannattaa hyödyntää esimerkiksi näissä taskeissa:

  1. rutiinien automatisointi
  2. hakualgoritmien analysointi
  3. generatiivisten tekoälyohjelmien tulosten analysointi
  4. brändin auktoriteetin rakentaminen
  5. multisisällön tuottaminen (ei vain tekstuaalista sisältöä).

Tekoälytyökalujen avulla on mahdollista automatisoida erilaisia SEO-tehtäviä, kuten sisällöntuottamista ja sisäistä linkitystä sekä sturukturoidun datan hallintaa. Tarkoituksena on nimenomaan keskittyä toimenpiteisiin strategisemmin.

Mikäli SEO:ssa haluaa pärjätä, on pakko ymmärtää, miten tekoäly vaikuttaa algoritmeihin. Tämä on ratkaisevan tärkeää. Pidä tietotaitosi ajan tasalla, jotta voit tarpeen tullen mukauttaa strategioitasi.

Tekoälysisällön yleistyessä vinhaa vauhtia sisällön on todellakin erotuttava massasta. Tämä edellyttää ainutlaatuiseen, yrityksen omaan ääneen ja asiantuntemukseen perustuvaa sisältöä, jota edes tekoäly ei pysty jäljittelemään.

Generatiivisten tekoälytyökalujen hyödyntäminen ja ylipäätään niiden käytön omaksuminen tehostaa sisällöntuotannon prosesseja: käytä AI:ta ideoiden hakemiseen ja sisällön rungon esimerkitykseen, mutta kirjoita sisältö omaan asiantuntijuuteesi nojaten. Se näkyy, ja se kuuluu.

Käyttäjäkokemuksen mittaus vaatii päivitystä – kaikilta

Käyttäjäkokemuksen mittareista vuodelle 2025 tutkimuksessa mainitaan seuraavat:

  1. Core Web Vitals
  2. käyttäjien vuorovaikutuksen mittaaminen
  3. uusien mittareiden seuranta ja validointi
  4. reaalimaailman tietous
  5. käyttäjäkokemuksen integrointi SEO:oon.

Luulitko, että Core Web Vitals -mittarit olisivat painuneet unholaan? Mikäli PageSpeed Insight -testi näyttää punaista, on aika toimia.

Käyttäjien vuorovaikutusta pitäisi pystyä mittaamaan tarkemmin etenkin dynaamisten sovellusten ja sisältöjen osalta. Näitä ovat esimerkiksi chatbotit ja erilaiset kelluvat videonostot omalla sivustolla. Mittarit ja lukemat tulisi myös tarkistaa ja analysoida uusien selainversioiden myötä (jotta ne toimivat, kuten pitää).

Samoin kun uusia mittareita julkaistaan, myös mitattujen tietojen ja todellisen käyttäjäkokemuksen välillä tulee pystyä havaitsemaan tärkeimmät erot ja muutokset.

Kuten tutkimuksessa todetaan, ainutlaatuisella sisällöllä tarkoitetaan oikean maailman eli reaalimaailman tietämystä, jota tekoäly ei kaikesta yrityksestä huolimatta todennäköisesti pysty jäljittelemään. Suuntaus viittaa siihen, että sisällöntuotannossa arvostetaan entistä vahvemmin aitoja käyttäjäkokemuksia ja käyttäjien luomaa sisältöä (UGC).

Entä miten käyttäjäkokemus integroidaan yhteen SEO:n kanssa? Sisältöjä kuluttavien ihmisten käyttäytymisen ja mieltymysten ymmärtäminen on, jos mahdollista, vieläkin tärkeämpää kuin koskaan ennen sisältöjen optimoinnissa ja sitä kautta hakusijojen parantamisessa.

Johtopäätös on selvä: käyttäjäkokemuksen merkitys tunnustetaan SEO:ssa yhä tärkeämmäksi, ja siksi brändien on pystyttävä mukautumaan ja integroimaan käyttöönsä uusia mittaus-standardeja, joilla voidaan vastata entistä paremmin käyttäjien odotuksiin.

Mistä aiot aloittaa?

Lähteet