Tiivistelmä: Yli 53% yrityksistä aikoo panostaa SEO:on seuraavien 12 kk aikana. Entä sinä? Ethän anna kilpailijoillesi enempää etumatkaa?
Searchmetricsin tuoreen The Future of Search 2022 -raportin mukaan yli 53% prosenttia yrityksistä aikoo panostaa SEO-optimointiin seuraavien 12 kuukauden aikana.
Raportin kolme kiinnostavaa pääkohtaa orgaanisen SEO:n näkökulmasta ovat:
- Yhä useammat yritykset aikovat panostaa orgaaniseen SEO:on; yli 40% kyselytutkimukseen vastanneista aikoo lohkaista markkinointibudjetista isomman siivun SEO-sisällöntuotantoon maksetun mainonnan sijaan.
- PPC-mainonnan tuloksiin ollaan yleisesti tyytymättömiä. Kaksi kolmasosaa vastanneista on “jonkin verran tyytyväisiä” tai “ei lainkaan tyytyväisiä” maksetun mainonnan tuomaan liikenteeseen.
- Brändit suosivat orgaanista liikennettä tärkeimpänä SEO-mittarina.
Tutkimuksesta käy ilmi myös se, miten paljon yritykset käyttävät tällä hetkellä markkinointibudjetistaan nimenomaan orgaanisen SEO:n tekemiseen.
Vaikka kolmansien osapuolten evästeiden poistuminen on vaikeuttanut maksetun mainonnan kohdentamista, yritykset pitävät edelleen lujasti kiinni SEM:istä.
Aihetta voi spekuloida tältä kannalta: Maksetun mainonnan tekeminen voi olla helpompaa kuin laadukkaan SEO-sisällön tuottaminen, joka tottakai vie enemmän aikaa. Mainos sen sijaan on helpompi ostaa. Toki mainostenkin suunnitteluun tulee käyttää aikaa ja ajatusta.
✅ Silti orgaanisen SEO:n tuomat tulokset ovat aina pitkässä juoksussa laadukkaampia ja edullisempia, ja mikä parasta, sisällöt löytyvät Googlen kärkipaikoilta myös silloin, kun ko. avainsanoille ei ole ostettu mainontaa.
Ajattele asiaa tältä kantilta:
Jos yritykset edelleen hyödyntävät näin vähän orgaanisen SEO:n tuomia etuuksia, sinulla on juuri nyt tuhannen taalan paikka toimia.
✅ Kun aloitat optimoinnin nyt, olet askeleen edellä kilpailijoitasi (myös niitä 53%, jotka aikovat panostaa SEO:on seuraavien 12 kk aikana).
Yllä olevasta kuvakaappauksesta nähdään, miten yritykset käyttävät tällä hetkellä rahojaan PPC-mainontaan.
Ylivoimainen enemmistö vastaajista kuluttaa tällä hetkellä enemmän kuin 21% markkinointibudjetistaan PPC-mainontaan. Ja itse asiassa neljäsosa organisaatioista kuluttaa kaikkinensa 61% maksettuun mainontaan.
Toki mainontaa tarvitaan aina, ja sitä käytetään myynnin ja liidien keruun tueksi etenkin sesonkeina ja sisällölle ominaisena ajankohtana.
Silti voi vain miettiä, miten paljon kannattavampaa pitkäjänteiseen SEO-työhön panostaminen toisi, jos maksetun mainonnan osuudesta irrotettaisiin osuus orgaanisen sisällön tuottamiseen.
Artikkelin kuvakaappaukset: The Future of Search, 2022 (Searchmetrics)
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.