Spämmisisältöihin ja black hat SEO:n käytäntöihin tarttunut Google-päivitys romautti monen sivuston näkyvyyden, kun vuoden 2024 kolmas ja viimeinen Spam Update -algoritmipäivitys saatiin valmiiksi 26. joulukuuta.

Päivityksen tavoitteena oli parantaa hakutulosten laatua ja kohdistaa toimenpiteet sivustoihin, jotka rikkoivat Googlen roskapostikäytäntöjä.

Edellinen spämmipäivitys valmistui 27. kesäkuuta – myös sen tavoitteena oli torjua hakutuloksia manipuloivia linkinrakennus-tekniikoita.

"For example, SpamBrain is our AI-based spam-prevention system. From time-to-time, we improve that system to make it better at spotting spam and to help ensure it catches new types of spam." (Lähde: Google SpamUpdates)

On hyvä huomioida, että loppuvuodesta lähes jokainen sivusto kokee hienoisen laskun näkyvyydessä. Tämä johtuu puhtaasti lomista sekä siitä, että ihmiset vetäytyvät juhlimaan joulua. Lomasesongin vuoksi sivuston näkyvyyttä ja sen mahdollista laskua tuleekin tarkkailla varovaisesti.

Jos lasku on kuitenkin ollut suuri, voidaan olettaa, että roskapostipäivitys on osunut omalle kohdalle.

Google Spam Update

Spam Update -päivitys osui black hat SEO:n toimenpiteisiin

  • Automaattisesti luotuun sisältöön, joka on julkaistu ainoastaan sijoitusten manipuloimiseksi.
  • Ostettuihin ja myytyihin linkkeihin, joiden tarkoituksena oli manipuloida hakusijoituksia.
  • "Thin content" -sisältöihin eli heppoisiin sisältöihin, jotka eivät tuo lukijalle mitään lisäarvoa.

Miten omalle sivustollesi kävi? Jos näkyvyys laski roimasti, on aika varata sivuston auditointi. Ota yhteyttä, ja korjataan tilanne.

Tämäkin artikkeli saattaisi kiinnostaa sinua: Näin Google tunnistaa jatkossa AI:lla tuotetun sisällön – ja kertoo sen lukijalle