Google on aloittanut uuden “Where to buy” -snippetin testaamisen hakutuloksissaan. Uusi snippet korvaa aiemman “Popular store” eli “suositut kaupat” -näkymän, joka on varmasti monelle tuttu.

Muutoksen havaitsi ensimmäisenä Sachin Patel, joka jakoi löydökset X:ssä¹.

Uusi snippet sisältää useita mielenkiintoisia muunnelmia:

  • faviconit ovat suurempia ja erottuvampia
  • otsikot toimivat linkkeinä
  • esillä olevat tuotteet ovat suoraan kyseisistä verkkokaupoista
  • kauppoja voi etsiä myös lisää “More stores” -linkin avulla, joka ohjaa uudelle tulossivulle.

Muutoksen merkitys verkkokaupan SEO:on

Tätäkin muutosta voidaan pitää yhteä Googlen jatkuvista pyrkimyksistä parantaa sähköisen kaupankäynnin hakukokemusta (Search Experience Optimization, SXO).

Snippet näkyy toistaiseksi Yhdysvaltojen hakutuloksissa ja vakiintuessaan jalkautunee myös Suomen Googleen.

Päivitys on linjassa digi-ostamiseen liittyvien laajempien suuntausten kanssa, kun kuluttajat etsivät yhä useammin nopeampia ja helpompia tapoja löytää ja ostaa tuotteita.

Kuten tutkittu, noin 2,14 miljardia ihmistä tekee ostoksia verkossa². Tämän vuoksi kaikki verkkokaupan käyttöliittymän parannukset ovat entistä tärkeämpiä käyttäjäkokemuksen kannalta.

Lähteet