Google testaa uutta “What people say?” SERPiä

Päivitetty: 12/09/2025

What people say? Päivitetyllä SERP-tuloksella halutaan korostaa eri kanavissa käytäviä keskusteluja käyttäjien hakukyselyihin liittyen.

Sisällysluettelo

Mitä ihmiset sanovat? (SERP)

Google on aloittanut uuden “Mitä ihmiset sanovat” -ominaisuuden testaamisen hakutuloksissaan. Kyseinen SERP (Search Engine Result Page) on kehittynyt aiemmista versioista.

 

What people say? SERPilla pyritään korostamaan eri kanavista kerättävien keskustelujen, myös varsinaisten foorumien ja sosiaalisen median alustojen sisältöä, jotta käyttäjille voidaan tarjota erilaisia näkökulmia heidän hakukyselyihinsä liittyen.

 

Nyt Google testaa samaa metodia muun muassa TikTokin ja YouTuben lyhytvideoissa.

 

Uusi karuselli-SERP näkyy tällä hetkellä oletusarvoisesti Yhdysvaltain hakutuloksissa, kuka ties pian Suomessakin.

Tärkeimmät huomiot

  • Uudessa SERP-versiossa foorumilinkit ovat laajentuneet TikTokin kaltaisten, lyhytvideoita julkaisevien some-alustojen sisältöihin.
  • Joissakin testeissä näytetään tekoälyn luomia yhteenvetoja (kts. alla oleva video) some-keskusteluista; tarkoituksena on antaa tiivis yleiskuva eriävistä mielipiteistä.
  • Monipuolisempi SERP hakea jatkossa sisältöä useammista lähteistä, kuten foorumeilta, sosiaalisen median alustoilta ja verkkokeskusteluista.

Mitä tämä tarkoittaa hakujen kannalta?

  • Uusi SERP työntää perinteisiä orgaanisia hakutuloksia alemmas 1. hakutulossivulla.
  • “Mitä ihmiset sanovat” priorisoi käyttäjien tuottamaa sisältöä;
  • SERP nostaa käyttäjien tuottaman sisällön (UGC) ja henkilökohtaiset kokemukset etusijalle brändien julkaisemiin sisältöihin nähden.

 

Kuten tiedämme, AI-hakujen räjähdysmäinen kasvu haastaa Googlea. Uuden SERPin avulla Google pyrkii tarjoamaan entistä tuoreempaa, monipuolisempaa ja käyttäjäkeskeisempää tietoa suoraan omissa hakutuloksissaan.

 

Päivän SEO-pähkinä: Miten teillä hyödynnetään UGC:n mahdollisuuksia?

 

Lähteet:

 

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Mikä kiinnostaisi seuraavaksi?
Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.