Mitä ihmiset sanovat? (SERP)
Google on aloittanut uuden “Mitä ihmiset sanovat” -ominaisuuden testaamisen hakutuloksissaan. Kyseinen SERP (Search Engine Result Page) on kehittynyt aiemmista versioista.
What people say? SERPilla pyritään korostamaan eri kanavista kerättävien keskustelujen, myös varsinaisten foorumien ja sosiaalisen median alustojen sisältöä, jotta käyttäjille voidaan tarjota erilaisia näkökulmia heidän hakukyselyihinsä liittyen.
Nyt Google testaa samaa metodia muun muassa TikTokin ja YouTuben lyhytvideoissa.
Uusi karuselli-SERP näkyy tällä hetkellä oletusarvoisesti Yhdysvaltain hakutuloksissa, kuka ties pian Suomessakin.
🆕 Google new features before "What people are saying" now as "People are saying".
— Khushal Bherwani (@b4k_khushal) July 14, 2022
❓ SQ -How to use parchment paper for cake?
-
https://t.co/6GZlGUgRkS pic.twitter.com/E5TO1AoouW
Tärkeimmät huomiot
- Uudessa SERP-versiossa foorumilinkit ovat laajentuneet TikTokin kaltaisten, lyhytvideoita julkaisevien some-alustojen sisältöihin.
- Joissakin testeissä näytetään tekoälyn luomia yhteenvetoja (kts. alla oleva video) some-keskusteluista; tarkoituksena on antaa tiivis yleiskuva eriävistä mielipiteistä.
- Monipuolisempi SERP hakea jatkossa sisältöä useammista lähteistä, kuten foorumeilta, sosiaalisen median alustoilta ja verkkokeskusteluista.
🆕 Google with new expanded 'What people are saying' sections with more social media discussion, powered by Generative AI." pic.twitter.com/NwpmaandaU
— Khushal Bherwani (@b4k_khushal) December 16, 2024
Mitä tämä tarkoittaa hakujen kannalta?
- Uusi SERP työntää perinteisiä orgaanisia hakutuloksia alemmas 1. hakutulossivulla.
- “Mitä ihmiset sanovat” priorisoi käyttäjien tuottamaa sisältöä;
- SERP nostaa käyttäjien tuottaman sisällön (UGC) ja henkilökohtaiset kokemukset etusijalle brändien julkaisemiin sisältöihin nähden.
Kuten tiedämme, AI-hakujen räjähdysmäinen kasvu haastaa Googlea. Uuden SERPin avulla Google pyrkii tarjoamaan entistä tuoreempaa, monipuolisempaa ja käyttäjäkeskeisempää tietoa suoraan omissa hakutuloksissaan.
Päivän SEO-pähkinä: Miten teillä hyödynnetään UGC:n mahdollisuuksia?
Lähteet
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.