Mikä on sivustosi Mona Lisa – sisältö, jonka luo ihmiset ryntäävät?
Mona Lisat eli hyvin optimoidut sisällöt tuovat kävijöitä ympäri vuoden – paitsi silloin, kun kyse on sesonki-sisällöstä.
Tässä hauska ja onnistunut esimerkki sesonki-SEO:sta.
Mitä siis tapahtui vuosien 2023 ja 2024 joulukuussa?
Ensimmäinen kerta oli täysi yllätys. Vuodelle 2024 toivottiin vähintään samaa, ja luku ylitettiin.
Kyseessä on informatiivinen eli tietopohjainen sisältö. Nämä sisällöt sijoittuvat ostopolun alkupäähän, eivätkä ne siksi yleensä tuota konversiota.
Koska sisältö on niin vahva, ja koska kävijöitä ryntää sivustolle kerran vuodessa huima määrä, päätimme kokeilla (edellisvuodesta viisastuneena) konversiopisteen lisäämistä tälle sisältösivulle.
Tulokseksi saimme:
- hieman vajaa 200 ostosta 25€ keskihinnalla
- ja sitä kautta sivustolle 4875€ lisämyyntiä
- yhdessä päivässä.
Tulos on hieno, etenkin, kun tarkoituksena oli ainoastaan testata, voisiko intentioltaan informatiivinen sisältö tehdä kauppaa.
Kävijämäärällä eli massalla oli tietenkin valtava merkitys testin onnistumisessa, samoin hyvällä tuotteella ja tarjouksella.
Muutama vinkki lisämyynnin tueksi
Lisämyynti on ennen kaikkea tilannetajua. Mieti, milloin asiakas voisi aktivoitua tehokkaammin. Tapahtuuko tämä tuotesivulla tai ostoskorissa ja kassasivulla, ehkä haluat kokeilla molempia?
Tässä muutama vinkki lisämyynnin tueksi.
Vinkkaa paremmista ja korvaavista tuotteista tuotesivuilla
- Näytä vaihtoehtoisia tuotteita, jotka ovat kalliimpia tai laadukkaampia (jos tuotteesta on tarjolla premium-versio).
- Suosittele korvaavia tuotteita, jos asiakkaan valitsemaa tuotetta ei ole varastossa.
- Hyödynnä “Asiakkaat, jotka ostivat tämän tuotteen, ostivat myös” -suosituksia.
- Lisää selkeästi erottuva “Tuotteeseen kuuluvat lisävarusteet” -osio, mikäli tällaisia lisävarusteita on.
Vaikka kehotteissa kannattaa olla selkeä, call-to-actionit (CTA) tulee copyttaa hyvin ja houkuttelevasti.
Perinteinen “Lue lisää” on laiska. Saman kehotteen voi kirjoittaa paljon, paljon paremmin. Tästä artikkelista löydät lisävinkkejä CTA-painikkeiden optimointiin.
Ehdota täydentäviä tuotteita ostoskorissa
Lisämyyntiä voi tehdä myös ostoskori-sivulla.
- Näytä ostoskorissa tuotteita, jotka täydentävät asiakkaan valitsemaa tuotetta.
- Lisää sievä banneri tai erottuva teksti, kuten “Lukitse tarjous ja säästä x%!” tai “Kun ostat vielä 6 eurolla, saat ilmaisen toimituksen!”
Jos myyt kameroita, voisit esimerkiksi suositella muistikorttia, kameralaukkua tai vara-akkuja.
Tee kassasivulla viime hetken lisämyynti
- Mikä hinnaltaan maltillinen tuote (eli “checkout upsell”) voisi sopia kassasivulle?
- Kokeile, millaista lisämyyntiä aikarajoitettu tarjous saisi aikaan, esimerkiksi näin: “Lisää tämä tuote tilaukseesi 10% alennuksella – tarjous on voimassa vain tämän ostoksen ajan.”
- Jos tuotteelle on olemassa premium-versio, kokeile vaikka tällaista: “Korvaa tuote paremmalla versiolla lisähintaan x€”.
Jos myisit puhelimia, voisit esimerkiksi myydä bonuksena suojakuoret: “Tarvitsetko suojakuoret? Lukitse tarjoushinta 8€!”
Jälkimyynti ja lisämyynti Kiitos-sivun jälkeen
- Kokeile, millaisia tuloksia saat tällaisella kehotteella: “Kiitos tilauksestasi! Saat koodilla [koodi] x% alennuksen seuraavasta ostoksestasi – koodi on voimassa seuraavan 24 tunnin ajan.”
- Ehdota tuotteita, jotka sopivat asiakkaan tilaamaan tuotteeseen, ja tarjoa erikoistarjous: “Unohtuiko jokin? [tai “Voit täydentää tilausta seuraavan xx tunnin ajan”, kuten Temu tekee] Täydennä tilaustasi näillä tuotteilla: …”
Lisämyynti kuten tämän artikkelin esimerkissä
Hakukoneoptimoinnin ansiosta tuotteet ja palvelut löytyvät juuri silloin, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät niitä. Luo sivustollesi Mona Lisa, Turbaanipäinen tyttö, Huuto ja niin monta laadukasta sisältöä, kuin vain pystyt. Parhaassa tapauksessa piikkaat sesonkina, kuten tässä onnellisessa tilanteessa kävi.
Lisämyynnin avainkohdat sivustolla
Tässä vielä konversiopaikat yhteenvetona. Kuten huomaat, lisämyynnin mahdollisuuksia on paljon.
- Tuotesivuilla → paremmat (premium) ja korvaavat tuotteet + mahdolliset lisäosat.
- Ostoskorissa → täydentävät tuotteet ja “osta yhdessä” -tarjoukset.
- Kassalla → pienihintaiset “checkout upsell” -tuotteet ja viime hetken tarjoukset.
- Kiitossivulla → jälkimyynti, erikoistarjoukset ja seuraavan ostoksen alennus.
- Sähköposteissa → jälkimyynti ja lisämyynti ostotapahtuman jälkeen.
- Blogeissa ja sisällöissä → epäsuora lisämyynti tuotesuosituksilla ja UGC-sisällöillä.
- Kampanjasivuilla → tuotepaketit.
- Personoiduilla tarjouksilla → reaaliaikainen lisämyynti sivustokäyttäytymisen perusteella.
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.