Näitä askeleita ovat muun muassa konversiopisteet sekä verkkosivuston hierarkia. Sivun lopusta löydät linkin työpohjaan, jonka avulla voit aloittaa nettisivujen suunnittelun itsenäisesti.
Ilman yhtä ei ole toista, kolmatta, neljättä ja niin edelleen. Verkkosivujen suunnittelu ei ole vain visuaalisten elementtien pikseliviilausta vaan jokaiseen vaiheeseen on panostettava yhtä huolellisesti. Käydään tässä artikkelissa läpi verkkosivujen suunnittelun 7 vaihetta.
Sisällysluettelo
- Verkkosivujen suunnittelun ensimmäinen vaihe – mitä, miksi ja miten?
- Kohderyhmän analysointi: ymmärrä sivuston käyttäjien tarpeet ja odotukset
- Mitä haluat asiakkaan tekevän?
- Millä sivuilla konversiopisteet sijaitsevat?
- Mitä CTAt sanovat?
- Mitkä ovat sivustosi Mona Lisa, Huuto ja Turbaanipäinen tyttö?
- Mitkä aiheet ovat liiketoimintasi kannalta tärkeimpiä?
- Tee avainsanatutkimus
Myytkö tuotteita ja palveluja? Hyvä, tarvitset verkkokaupan. Entä kirjoitatko ostopäätöstä helpottavia sisältöjä ja oppaita? Hienoa, tarvitset myös blogin! Entä hluaisitko kasvattaa uutiskirjelistaa? Tietenkin! Oma data ja kontaktit ovat äärimmäisen tärkeitä yrityksen menestykselle, etenkin kun myyt tuotteita ja palveluja. Mutta ei hätää, käydään kaikki vaiheet läpi vielä tarkemmin.
Verkkosivujen suunnittelussa on aina ensin määriteltävä tavoitteet: mitä, kenelle ja miksi. Kun tiedät näiden vastaukset, sivuston työstäminen on helpompi aloittaa.
Tässä ensimmäinen tehtäväsi: Käy läpi alla oleva lista ja merkitse itsellesi ne kohdat, jotka tukevat liiketoimintasi kasvua eli jotka ehdottomasti haluat huomioida sivuston suunnittelussa.
- Palvelusivu (olet esimerkiksi nuohooja, kotisivujen tekijä tai myyt osaamistasi asiantuntijapalveluna)
- Verkkokauppa (myyt tuotteita tai ladattavia oppaita sekä e-kirjoja)
- Liidi-generaattori (järjestät webinaareja tai tarjoat maksuttomia oppaita s-postia vastaan)
- Uutiskirje (haluat kasvattaa s-postilistaa ja markkinoida tehokkaasti)
- Blogi (jaat asiantuntijasisältöä ja parannat hakukonenäkyvyyttä)
- Asiakasreferenssit ja -tarinat (lisäät luottamusta ja uskottavuutta)
- Ajanvarausjärjestelmä (helpotat yhteydenottoa ja palveluiden varaamista)
- Chat-botti tai live-chat (tarjoat nopeaa asiakaspalvelua ja vastauksia kysymyksiin)
- Sosiaalisen median integraatio (näillä lisäät näkyvyyttä ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa)
- Videosisältö (esittelet tuotteita tai palveluita visuaalisesti houkuttelevalla tavalla)
- FAQ-osio (vastaat yleisimpiin kysymyksiin vähentääksesi asiakaspalvelun kuormitusta)
- Mobiilioptimoidut sivut (tavoitat asiakkaat kaikilla laitteilla)
- Asiakaspalautelomake (keräät arvokasta tietoa ja kehität liiketoimintaasi)
- Kanta-asiakasohjelma (lisäät asiakasuskollisuutta ja toistuvia ostoja).
Kohderyhmän analysointi on olennainen osa verkkosivuston suunnittelua ja sisällöntuotantoa. Kohderyhmän tarkka määrittely onkin näin ollen markkinoinnin peruspilari: tarkoituksenasi on tärkeää kerätä tietoa niin nykyisistä kuin uusista potentiaalisista asiakkaista.
Kohderyhmästä voidaan kerätä tietoa monella tapaa. Tarvitsemiasi tietoja ovat muun muassa:
- Demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, asuinpaikka, koulutus, ammatti)
- Asiakashaastattelut ja erilaiset kyselyt (toiveet, haaveet, unelmat, haasteet)
- Sivustokäyttäytymisen analysointi (miten sivusto toimii)
- Some-alustojen käyttäytymisen analysointi (mitkä sisällöt kiinnostavat)
- Google Analytics ja muut mahdolliset analytiikkatyökalut (sivuston ja sisältöjen kehittäminen).
Seuraavaksi sinun on vielä analysoitava varsinaisia ostajapersoonia, jotta voit ymmärtää paremmin heidän tavoitteensa ja motivaationsa. Kun tiedät nämä, osaat luoda juuri heille osuvaa sisältöä.
Mieti ainakin näitä:
- Millaisia tavoitteita asiakkaillasi on? (eli miten tuotteesi ja palvelusi auttavat heitä saavuttamaan tavoitteensa)
- Millaisia ongelmia ja haasteita heillä on? (miten voit auttaa heitä ratkaisemaan nämä)
- Millaisia odotuksia asiakkaillasi on? (millaisia asiakastarinoita tarvitset vakuuttaaksesi heidät).
Eli millaista konversiota toivot? Konversio tarkoittaa tapahtumaa, jonka asiakas suorittaa sivustollasi. Tällaisia tapahtumia voivat olla edellä mainitut ostaminen, uutiskirjeen tilaus, webinaari-ilmoittautuminen, yhteydenotto ja niin edelleen.
Mieti nyt, mitkä konversiopisteet ovat liiketoimintasi kannalta tärkeimmät:
- tuotteen/palvelun osto
- koekäytön aktivointi
- rekisteröityminen
- ajanvaraus
- yhteydenotto
- asiakaspalaute
- kanta-asiakasohjelmaan liittyminen
- uutiskirjeen tilaus
- webinaari-ilmoittautuminen
- joku muu, mikä?
Tuotteen ostaminen on konversiona selkeä, ja tämä piste sijaitsee tuotesivulla. Mutta entä muut? Listaa ylätasolla, millä sivuilla mitkäkin konversiopisteet voisivat sijaita.
- Liidi → sivu aa, sivu bb, sivu cc
- Yhteydenotto → yhteydenottosivu (s-postiosoite vai upotettu kalenteri)
- Uutiskirjeen tilaus → footer, tilaa uutiskirje -sivu, pop up (kuinka usein näytetään?)
- ja niin edelleen.
Täytä tämä kaikille konversioille, jotta saat käsityksen siitä, millainen sivustosi rakenteesta pitäisi muodostua.
“Lue lisää” on laiska, “katso tästä” tylsä. Sivustolla ja verkkokaupassa esiintyvien call-to-actioneiden eli CTA-painikkeiden optimointi on äärimmäisen tärkeää. Toimenpide sisältää niin tekstuaaliset kehotteet kuin painikkeiden värivalinnan ja värien saavutettavuuden.
Suunnittele seuraavaksi painikkeiden viestit. Hyödynnä brändisi tonaliteettia eli äänenpainoa, sitä, miten puhuttelet asiakasta. Jos kaipaat esimerkkiä, pohdi tätä: miten Madventuresin Riku kirjoittaisi kehotteen, entä miten Björn “Nalle” Wahlroos kirjoittaisi saman omalla tavallaan?
Keksi paremmat ja myyvemmät versiot näille kehotteille niin, että ne sopivat äänensävyysi:
- Lue lisää → ..
- Ota yhteyttä → ..
- Tilaa nyt → ..
- Katso lisää → ..
- Rekisteröidy → ..
- Lataa tästä → ..
- Tilaa uutiskirje → ..
Mikä on sivustosi Mona Lisa eli uniikki ja äärimmäisen tärkeä sisältö? Entä Huuto ja Turbaanipäinen tyttö? Nämä sivut voivat olla palvelusivuja, tutkimuksia ja artikkeleita – muodolla ei ole väliä. Ja koska ne ovat tärkeimpiä, niiden tulee löytyä sivustosi navigaatiosta.
Luonnostele seuraavaksi päänavigaatiosta löytyvät sisältösivut ja CTA-painikkeet (esim. ajanvaraus). Pidä navigaatio mieluiten kaksitasoisena, eli tällaisena:
- Palvelut
- palvelu 1
- palvelu 2
- palvelu 3
- Oppaat
- opas 1
- opas 2
- opas 3
- Yhteydenotto
Huomioi, että päänavigaatio on yksi vahvimmista SEO-elementeistä: mitä navigaatiossa näkyy on suora merkki hakuboteille siitä, mitä sisältöjä pidät tärkeimpinä.
Muista, että päänavigaatio on myös brändielementti. Navigaatio kertoo hetkessä, mitä sivustosi on ja mitä se ei ole. Jos tärkeimmät sisällöt ja palvelut eivät näy lukijalle heti kättelyssä, ensivaikutelma jää laihaksi.
Panosta laadukkaisiin, kiinnostaviin, faktoiltaan ajantasaisiin ja ennen kaikkea helposti ymmärrettäviin sisältöihin, jotka tukevat liiketoimintasi ja siten myös verkkosivustosi tavoitteita.
Listaa ensin liiketoiminnallesi tärkeimmät 1–5 sateenvarjotermiä. Pohdi tämän jälkeen näille aiheille alisteisia klustereita eli sateenvarjotermiä syventäviä artikkeleita ja muita sisältöjä.
Esimerkiksi:
- Digimarkkinointi
- klusteri 1
- klusteri 2
- klusteri 3
- Myynnin edistäminen
- klusteri 1
- klusteri 2
- Konversio-optimointi
- klusteri 1
- klusteri 2
Tällä tavoin aloitat sisältösuunnitelman rakentamisen.
Jotta voit tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, sinun tulee tietää, millä hakutermeillä ja sanayhdistelmillä he hakevat tarjoamiasi tuotteita, palveluita ja sisältöjä. Tässä vaiheessa kuvaan astuu avainsanatutkimus., jonka voit tilata myös meiltä. Jos kuitenkin haluat kokeilla ensin itse, tutustu vinkkeihin täällä.
Hakusanatutkimus paljastaa ne sanat, joita asiakkaat todellisuudessa käyttävät. Samalla saat ideoita uusista sisällöistä. Lisäksi, ja jotta voisit tuottaa oikeasti tehokasta sisältöä, sinun tulee tehdä kilpailijatutkimus.
Kilpailijatutkimus on aina osa SEOhubin SEO-sisältöstrategioita. Tämä työ on avainasemassa ajatusjohtajuuden voittamiseen omalla alalla.
Selvitä, mistä aiheista kilpailijasi ovat tuottaneet sisältöjä, ja pohdi, mitkä näistä aiheista sopisivat sinulle. Tuota sitten näistä aiheista sisältöjä pidemmin ja paremmin. Voilà!
Hyödynnä SEOhub LABin työlistaa apunasi, kun suunnittelet verkkosivustosi rakennetta.
Ei muuta kuin kädet saveen!
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.