Mikä on Domain Authority?

Eri SEO-ohjelmilla on omat tapansa laskea ja pisteyttää sivuston auktoriteettia. Käydään ensin läpi yleisimmät tavat ja katsotaan sitten, miten Google todellisuudessa mittaa sivuston auktoriteettia.

Mikä on Domain Authority (DA)?

Moz: Domain Authority eli DA-luku

Moz SEO Tool Bar on selaimeen asennettava lisäosa, jonka avulla voidaan tarkastella kunkin sivuston auktoriteettia. Tämä luku on nimetty Domain Authorityksi eli DA-luvuksi. Vastaavasti yksittäisen sisältösivun auktoriteetti tunnetaan Page Authorityna eli PA-lukuna.

Domain Authority on Mozin rekisteröimä tavaramerkki. DA-luku joka ennustaa, kuinka todennäköisesti verkkosivusto sijoittuu hakukoneiden tulossivuilla (SERP). Domain Authority -pisteet vaihtelevat asteikolla 1–100. Korkea pistemäärä vastaa suurempaa todennäköisyyttä sijoittua hakutulosten parhaille paikoille.

Domain Authority perustuu Link Explorer -verkkoindeksin tietoihin. Mozin mukaan Domain Authorityn laskennassa käytetään koneoppimismallia, jonka avulla etsitään ennakoivasti “parhaiten sopiva algoritmi”, joka “parhaiten korreloi linkkitietojen ja tuhansien todellisten hakutulosten sijoitusten välillä”.

Verkkotunnuksen DA-pisteiden laskennassa analysoidaan erilaisia linkitystekijöitä sekä verkkotunnuksen esiintymistiheyttä hakutuloksissa. Tämä tarkoittaa, ja korostaa, että DA-lukua tulee käyttää pikemminkin vertailevana mittarina absoluuttisen sijotustekijän sijaan.

Semrush: Authority Score eli AS-luku

Semrushin Backlink Analytics hyödyntää Authority Scorea yksittäisen verkkosisällön tai domainin linkkien laadun mittaamiseen. Authority Score on yhdistelmämittari, joka arvioi domainin tai yksittäisen verkkosivun “yleistä laatua”.

Mitä korkeampi pistemäärä (asteikolla 1–100) on, sitä suurempi oletettu painoarvo verkkotunnuksen tai verkkosivun toiselle sivustolle osoittavilla linkeillä voi olla.

Laskenta perustuu kolmeen tekijään:

  1. Linkkien teho eli backlinkien määrä ja laatu.
  2. Arvioitu orgaaninen liikenne kuukaudessa (keskiarvo)
  3. Spam Factors eli niin kutsuttujen roskalinkkien tunnistus.

Semrushin mittaristo on kaikista luotettavin, sillä sen avulla (Natural Profile) mitataan useampia tekijöitä. Halutessasi voit lukea aiheesta lisää Semrushin sivustolla.

Ahrefs: Domain Rating eli DR-luku

Ahrefsin mittaamana samat sivuston auktoriteetti kantaa nimeä Domain Rating eli DR-luku. Domain Ratingin avulla tarkstellaan verkkosivustolle johtavien ulkoisten linkkien määrää ja laatua.

Näin Ahrefs laskee DR-luvun:

  • Ensin tarkistetaan, kuinka moni eri domain linkittää valitulle sivustolle.
  • Seuraavaksi tarkistetaan linkittävien domainien “auktoriteetti”;
  • tässä otetaan huomioon, kuinka monelle yksittäiselle domainille kukin sivustoista linkittää.
  • Pisteytys tapahtuu asteikolla 1–100.
  • Pisteytyksessä ei huomioida domainien ikää.
Mikä on Domain Authority (DA)?

Miten Google laskee sivuston auktoriteetin?

Yllä olevat luvut eivät ole Googlen validoimia.

Googlella on aivan oma tapansa laskea sivuston auktoriteettia:

"click_age_probability": 0.14759482,
"long_answer_extension": {
"answer_fringe": {
"site_quality": 0.80060625
},

Site quality -arvo mitataan asteikolla 0–1.

Jos sivustosi pisteytys on alle 0,4, sinulla ei (vielä) ole mahdollisuuksia päästä featured snippeteihin, kuten PAA (People Also Ask) tai Position Zero (kaikista halutuin), ei väliä, mitä hyvin seuraat vaikkapa SEOhubin SEO-oppaan vinkkejä.

Jotta voit voittaa parhaat sijoitukset, ja etenkin parhaat SERP-tulokset, sinun tulee kasvattaa sivustosi luotettavuutta ja tunnettuutta.

Kuten Googlen Search advocate John Mueller on todennut:

“[..] Suosittelen, että yrität ensin rakentaa vahvan yleisön, ennen kuin mietit sellaisia asioita kuin [sisältöjen] rahaksi muuttaminen. Tavoitteeni olisi, etten loisi massoittain sisältöä, vaan pikemminkin kohtuullisen kokoelman fantastista sisältöä. Työskentele sen eteen, että sisältösi tulee tunnetuksi yleisöllesi – etsi heidät, tavoita heidät, mainosta heille, jos sinun on pakko. Toimi aluksi ikään kuin hakukoneita ei olisi olemassakaan, ja oleta, ettet saa mitään liikennettä hakukoneiden kautta. Hakukoneet eivät tiedä, että sisältösi on loistavaa, jos siitä ei ole mitään vahvistavia signaaleja, joten rakenna ensin yleisösi. Pidä heidät sitoutuneina, tee kaikkesi jotta he palaavat, älä julkaise vain siksi, että voit, vaan julkaise, jos sinulla on jotain ainutlaatuista, kiehtovaa ja laadukasta kerrottavaa. Kepulikonsteilla saatetaan vauhdittaa joitakin mittareita, mutta nämä tulokset eivät tule kestämään. Päädyt vain takaisin lähtöpisteeseen.” (Lähde)

Site Quality Score Algorithm -patentin (US9031929B1) avulla lasketaan:

  • kuinka usein käyttäjät etsivät sivustoasi (brändihaku)
  • kuinka usein he valitsevat sivustosi, vaikka et löytyisi hakutulosten 1. sijalta
  • kuinka usein sivustosi nimi esiintyy ankkuriteksteissä ympäri verkon.

Tämä kaikki yhdessä rakentaa sivustosi auktoriteettia.

Muistiksi jatkoon (Muellerin lainauksesta tiivistettynä):

  1. Luo kohtuullinen määrä fantastista sisältöä bulkkisisällön sijaan.
  2. Sitouta yleisösi parhaalla mahdollisella sisällöllä.
  3. Älä julkaise vain siksi, että voit, vaan julkaise, jos sinulla on laadukasta sanottavaa.

Helppoa, eikö?

Googlen patentit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.