“Lue lisää” on laiska – näin optimoit painikkeiden tekstit ja sävyt

Päivitetty: 16/09/2025

Miten painikkeiden optimoinnilla voidaan kasvattaa klikkausprosenttia (CTR) ja sitä kautta konversiota?

Sisällysluettelo

Päivitetty:

Miten painikkeiden optimoinnilla voidaan kasvattaa klikkirosenttia (CTR) ja sitä kautta konversiota?

CTA eli call-to-action tarkoittaa jokaista linkillä varustettua kehotetta, kuten verkkosivustolla esiintyvää visuaalista painiketta tai perinteistä tekstilinkkiä.

 

Painike voi esimerkiksi näyttää tältä:

Ja tekstilinkki tältä, kun lisäät linkin sisältötekstiin.
 

"Lue lisää" on laiska

Liian usein CTA:t kirjoitetaan siten, kuten on totuttu: “Lue lisää” ja ”Klikkaa tästä” ovat varmasti niitä tavanomaisimpia esimerkkejä.

 

Voit unohtaa näiden kehotteiden käytön jatkossa – käytä sen sijaan mielikuvitusta, jonka avulla voit parantaa klikkiprosenttia.

 

CTA:t tulisi aina optimoida mahdollisimman hyvin niin käyttäjiä kuin hakukoneita – niin Googlea kuin AI:ta – varten.

 

Ja juuri siksi kaikki painikkeet ja niiden tekstit tulisi suunnitella:

  • käyttäjän (klikkaajan) tarpeet edellä
  • siten, että ne kasvattavat brändisi luottamusta ja ajatusjohtajuutta*
  • siten, että ne erottuvat kaikesta muusta sisällöstä
  • myös siten, että eriarvoiset CTA-painikkeet eroavat toisistaan.

Kun puhun luottamuksen ja ajatusjohtajuuden (*) kasvattamisesta, tarkoitan tällaisia linkkitekstejä:

  • Lue uusin tutkimuksemme asiakaspolun vaiheista
  • Näin valitset lestillesi parhaiten sopivan kenkämallin
  • Kokotaulukkomme auttaa sinua ottamaan mitat
  • Katso opasvideo tuotteen käytöstä

"Lue lisää" ja muut vastaavat eivät ole boteille saavutettavia

  • click here
  • start
  • read more
  • learn more
  • page
  • article
  • jne.

Ja samat sanat kaikilla kielillä.

 

Näissä tapauksissa (oli kyseessä sisäinen tai ulkoinen linkki) ankkuriteksti ei ole kuvaava. Ankkuria pidetään kuvaamattomana, jos se ei kerro, mistä linkitettävällä sivulla on kyse.

 

Tämä on selvää, eihän “lue lisää” tai “sivu” itsessään voi kertoa tätä.

 

Kuvaamattomat ankkurilinkit vaikeuttavat kohdesivun indeksointia hakukoneissa ja sijoittumista relevanttien hakukyselyjen tuloksissa: Google itse suosittelee, että ankkuritekstin tulisi antaa ”ainakin perusidea siitä, mistä linkitetty sivu käsittelee.

 

Myös AI-hakukoneet käyttävät kuvailevia ankkuritekstejä aihekarttojen luomiseen ja eri sisältöjen välisten yhteyksien ymmärtämiseen. Tämä tarkoittaa, että kuvaamattomat ankkurit voivat heikentää merkittävästi sisältösi löydettävyyttä AI-tuloksissa.

Mitkä värit toimivat parhaiten painikkeissa?

Voiko painikkeen tai linkin värillä vaikuttaa konversion prosenttiin?

 

Verkosta löytyy valtavasti aihetta käsittelevää tietoa, ja vaikka monet väittävät löytäneensä “salaisen värikoodin”, tästä voi olla montaa mieltä.

 

Psykologisesti värit kuitenkin vaikuttavat, kuten National Library of Medicine kirjoittaa.

 

Sille on syynsä, miksi sairaalan vastaanotolla käyteään rauhoittavana värinä tunnettua vihreää. Senkin tiedämme, että etenkin sininen luo harmonista tunnelmaa. 

 

“New research shows that the color red makes us more cautious and attentive to details, while blue makes us more creative and receptive to new ideas.” (Lähde)

Verkkosivuilla toimivat värit.
Kuva: The Logo Company

Mutta mikä olisi väreistä paras?

 

Vaikka oikeaa ja yksiselitteistä vastausta tuskin kukaan voi antaa, yllä oleva kuva kertoo hyvää esimerkkiä siitä, mitä värejä maailmanluokan brändit käyttävät.

 

Se, mikä kuitenkin on aina suositeltavaa, on hyödyntää tehokkaita vastavärejä.

Vastavärit saavutettavuus optimoinnissa.
Vastavärikartta

Näin tarkistat, ovatko käyttämäsi värit saavutettavia

Värilliset elementit lukeutuvat sivuston saavutettavuuteen; saavutettavuuden perimmäinen tarkoitus on tarjota kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet lukea ja nähdä digitaalisessa maailmassa.

 

Verkkopalvelujen käyttämisen pitäisi siis sujua mutkattomasti niin keskivertokäyttäjälle kuin näkörajoitteiselle.

 

On myös hyvä huomioida, että ihmiset käyttävät eri päätelaitteita ja että eri päätelaitteet toistavat värejä eri tavoin.

 

Etenkin läppäreissä voi nähdä todella suuria eroavuuksia: kun isäni katsoo omalla koneellaan vaaleanvihreää kukkakorttia, sama kortti näyttää äitini koneella siniseltä. Todellisuudessa sininen on kukkakortin oikea väri.

 

Mistä tämä johtuu? Äitini näyttö on kalibroitu, mutta isäni kone on käytössä tehdasasetuksilla.

Tarkista omat brändivärisi

Varmista brändiväriesi saavutettavuus Contrast Checkerin avulla.

 

Sovelluksen avulla varmistat, että sivustolla käytetyt taustavärit sekä tekstien ja linkin värit ovat tarpeeksi erottuvia.

 

Tarkistus on tärkeä tehdä myös siksi, etteivät esimerkiksi monet kauniit sinisen tai punaisen sävyt itse asiassa läpäise kontrastitestiä.

 

Jos verkkosisällössä linkkitekstejä ei ole alleviivattu, pitää kontrastin leipätekstin ja linkkitekstien välillä olla vähintään 3:1. Tämän voit tarkistaa WebAIM.orgin sivuston Link Contrast Checker -laskurilla.

Näin tarkistat brändivärisi.

Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä, kun jatkossa luot uusia tai korjaat vanhoja CTA-painikkeita.

 

Optimoinnin iloa!

 

Lähteet

 
Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Mikä kiinnostaisi seuraavaksi?
Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.