Heatmap on tehokas työkalu verkkosivuston käytettävyyden ja sisällön optimointiin

Heatmapit eli lämpökartat tallentavat visuaalisen videonäkymän siitä, miten käyttäjät todellisuudessa klikkailevat painikkeita ja valikoita, vierittävät sisältöjä ja navigoivat sivustolla.

Näin käy yllättävän usein ja usein vahingossa:

  • tärkeä konversiopiste* sijaitsee sivun alareunassa
  • toivottu konversio jää toteumatta
  • koska kukaan ei scrollaa sivun alareunaan asti.

Tällaisia konversiopisteitä voiva olla:

  • uutiskirjeen tilaus
  • webinaariin ilmoittautuminen
  • tai vaikka tarjous.

Kun tiedämme (emmekä arvaile), miten asiakkaat todellisuudessa käyttävät sivustoa, pystymme paremmin konversio-optimoimaan sisältöjä.

Sukelletaan tässä artikkelissa siihen, miten heatmapit toimivat sekä miten voit hyödyntää niitä sisällön optimoinnissa ja sivuston käytettävyyden parantamisessa.

Heatmapin eli lämpökartan avulla voidaan optimoida verkkosivuston käytettävyyttä.

Mitä punaisempi alue, sitä enemmän klikkejä. Kuten huomaat, ihmiset eivät vielä ole valmiita aktivoimaan tiliä (Sign in & Get started). Kuva: Hotjar

Lämpökartat ovat kuin digitaalinen suurennuslasi

Ei riitä, että kävijät tulevat sivustollesi: heidän tulisi toimia haluamallasi tavalla.

Lämpökartat paljastavat:

  • missä kohtaa sivustoa käyttäjät ovat kaikkein aktiivisimpia
  • mihin heidän huomionsa kohdistuu
  • mitä he jättävät huomioimatta.

Nämä tiedot voivat liittyä:

  • tuotteen ostamiseen
  • uutiskirjeen tilaamiseen
  • navigaation käyttämiseen
  • tai yhteydenottopyynnön jättämiseen.

Lämpökartoilla kerätty data auttaa sinua optimoimaan sivustosi tai verkkokauppasi siten, että se palvelee liiketoimintatavoitteitasi entistä paremmin ja tehokkaammin.

💡 Lämpökarttojen tarkoitus on visuaalisen hierarkian kehittäminen; heatmapit auttavat tunnistamaan, mitkä elementit kiinnittävät käyttäjien huomion ensimmäisenä – ja näihin kohtiin sinun tulee sijoittaa tärkeimmät viestit ja toimintakehotteet.

Heatmappien avulla voit tehdä perusteltuja päätöksiä ja viedä sivustosi suorituskyvyn aivan uudelle tasolle. Juuri tämä tieto on avainasemassa konversio-optimoinnissa ja sitä kautta koko liiketoiminnan kasvattamisessa.

💡 Pitkän sisällön jäsennys on tärkeää, jotta käyttäjät eivät eksy suuren tietomäärän keskellä. Heatmapien avulla tunnistat kohdat, joissa käyttäjät menettävät kiinnostuksensa – ja nämä kohdat korjaat paremmiksi.

Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi väliotsikoiden lisäämistä, kappaleiden lyhentämistä tai visuaalisten elementtien hyödyntämistä sisällön elävöittämiseksi.

Mitä lämpökartoilla mitataan?

Heatmapit ovat visuaalisia työkaluja, jotka näyttävät, missä kohtaa sivustoa käyttäjät viettävät eniten aikaa tai mitä painikkeita ja otsikoita kävijät klikkaavat eniten.

Voit katsoa Hotjarin esimerkin täältä.

Lämpökartoilla voidaan seurata:

  • klikkauksia
  • sivun vierityksiä
  • ja hiiren liikkeitä.
Lämpökartan data auttaa parantamaan sivuston käytettävyyttä.

Punainen väri kuvastaa suosituinta aluetta.

Toisin sanoen:

  • Klikkaus-heatmapit näyttävät, mitä kohtia sivustolla klikataan.
  • Vieritys-heatmapit näyttävät, kuinka pitkälle käyttäjät vierittävät sivua.
  • Hiirenliike-heatmapit näyttävät, missä hiiren kursori liikkuu.

Näiden työkalujen avulla voidaan analysoida käyttäjien käyttäytymistä ja tehdä tietoon perustuvia päätöksiä sivuston parantamiseksi.

Täältä näet esimerkin Microsoft Clarityn dashboardista.

Esimerkki Microsoft Clarityn heatmap-sovelluksesta.

Heatmapien kerääminen ja analysointi

Heatmap-datan keräämiseen on saatavilla useita työkaluja, joista suosituimmat ovat Hotjar, Microsoft Clarity ja Crazy Egg.

Datan analysointi aloitetaan tunnistamalla tärkeimmät alueet, joissa käyttäjät viettävät aikaa tai joita he klikkaavat eniten.

Tämä auttaa ymmärtämään, mitkä sivuston osat ovat toimivia ja mitkä vaativat parannusta.

Jos esimerkiksi huomaat, etteivät käyttäjät vieritä tarpeeksi alas tietyllä sisältösivulla, tärkeät tiedot saattavat jäädä huomaamatta.

Tässä kohdin haluat nostaa nämä sisällöt ja painikkeet ylemmäs kyseisellä sisältösivulla.

Aktivoi maksuton lämpökartta-työkalu

Voit kokeilla eri lämpökarttasovelluksia täysin maksutta. Testaamalla eri ohjelmia huomaat, mikä niistä soveltuu sinulle parhaiten.

Konversio-optimoinnin iloa!