Tästä oppaasta löydät 28 vinkkiä, joiden avulla tavoitat enemmän asiakkaita ja lisäät myyntiä verkkokaupassasi. Schema-tiedot ja kassamuistutus ovat omia suosikkejani!

Olen urani aikana päässyt tuottamaan SEO-strategioita monille verkkokaupoille, joten voit olla varma, että näistä vinkeistä on hyötyä sinulle.

Optimoinnin iloa!

Ps. Löydät lisää SEO-vinkkejä oppaastani mitä hakukoneoptimointi on?

Verkkokaupan hakukoneoptimointi tuo sinulle lisää asiakkaita ja näkyvyyttä hakukoneissa.

Optimoi verkkokaupan rakenne

Huolla verkkokaupan sivustorakenne

Verkkokaupoissa on usein satoja, toisinaan tuhansia ja kymmeniä tuhansia tuotteita – ja siten myös paljon kategorioita. Hyvä sivustorakenne auttaa hakubotteja crawlaamaan sivuston ja asiakkaita löytämään etsimänsä tuotteen tai kategorian. Varmista, että tärkeimmät tuotekategoriat ja tuotteet ovat maksimisissaan kolmen (3) klikin päässä etusivulta.

Hyvä verkkokaupan rakenne on maksimissaan kolmitasoinen.

Nopeusoptimoi verkkokauppa

Nopea latausaika on verkkokaupoille äärimmäisen tärkeää. SOASTAn The State of Online Retail Performance -julkaisun mukaan jo yhden sekunnin viive latausajassa voi vaikuttaa konversioon jopa 20%. Voit testata sivustosi Test My Siten, GTmetrixin tai PageSpeed Insightsin avulla.

Googlen valitsema ensisijainen URL näyttää tältä.

Optimoi verkkokaupan URL-rakenne

Pidä verkkokaupan URL-osoitteet selkeinä ja mahdollisimman lyhyinä. Google ei nimittäin aina indeksoi liian pitkiä URL-osoitteita.

Hyvä URL on mallia:

  • verkkokauppa.fi/kategoria
  • verkkokauppa.fi/kategoria/tuote.

Jos URL-osoite venyy liian pitkäksi kansiojonoksi, Google valitsee yleensä ensisijaiseksi URL-osoitteeksi lyhyemmän version. Näin käy, kun URL on esimerkiksi tällainen:

  • domain.fi/miesten-kengat/juoksukengat/talvijuoksukengat/parhaat-miesten-juoksukengat-talvella
  • Google valitsee ensisijaiseksi osoitteeksi: domain.fi/miesten-kengat/juoksukengat/talvijuoksukengat

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa tulee kiinnitää erityistä huomiota faceted navigations -ongelmaan.

Estä tuplasisällöt rel=canonical-tägillä

Rel=canonical-tägeillä estetään tuplasisältöjen syntyminen. Hyvin usein verkkokaupassa on tuote, jolla on useampi koko ja väri. Ilman kanonikaalia linkkiä hakubotit yrittävät turhaan indeksoida kaikki tuotevariaatiot, jotka syövät toistensa näkyvyyttä hakutuloksissa. Lopputuloksena on, ettei hakubotti nosta yhtäkään tuotevariaatiota tuloksiinsa.

Tässä esimerkki siitä, miten rel=canonicalin tulisi toimia:

  • verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=S
  • verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=M
  • verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=L
  • verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=XL
  • canonical → kaikki ovat alisteisia URLille: /mallix

Verkkokaupan SEO -boost: huolla ja korjaa facetoitu navigaatio

Vuoden 2024 Googlen julkaisema muutos liittyy etenkin verkkokauppoihin, sillä laajalti käytössä oleva facetoitu navigaatio voi pahimmassa tapauksessa romauttaa verkkokaupan hakukonenäkyvyyden.

Facetoitu navigaatio auttaa sivustokävijöitä suodattamaan tuotetietoja, joita voivat esimerkiksi olla värikoko ja hinta. Tämä on hyvä juttu asiakkaille ja tehokasta verkkokaupoille, kunnes se ei enää ole. Nyt näiden suodattimien URL-osoitteet voidaan laskea tuplasisällöiksi.

Olen julkaissut aiheesta laajan artikkelin, jonka voit lukea täällä.

Varmista ostamisen helppous

Tee ostamisesta mahdollisimman yksinkertaista: poista ylimääräiset klikit ja stepit, ja tarjoa kaikki tieto mutkattomasti. Näin vältyt keskeytyneiltä ostotapahtumilta sekä parannat asiakastyytyväisyyttä.

Muistuta keskeneräisestä tilauksesta tai ostoskorin hylkäyksestä

Nykyään on mahdollista lähettää asiakkaalle automatisoitu muistutusviesti, mikäli tilaus jää keskeneräiseksi. Puhutään käsitteestä “Recoverable Orders”, joka voi kasvattaa merkittävästi verkkokauppasi myyntiä. Katso vaikka alla olevaa kuvaa.

Kuten huomaat, muistutuksen ansiota 22 asiakasta kolmestakymmenestä on vienyt ostoksen loppuun muistutuksen avulla. Etenkin pienille verkkokaupoille tämä voi olla merkittävä summa, suurista verkkokaupoista nyt puhumattakaan.

Lue myös, miten yksi konversiopiste toi verkkokaupalle päivässä 4875 euron lisämyynnin.

Optimoi verkkokaupan poistumisprosentti.

Tarjoa ennakkotilaamisen mahdollisuus

Tarjoa asiakkaillesi mahdollisuus ennakkotilata tulevia tuotteita. Kenties annat pre-orderin yhteydessä pienen alennuksen? Tai kenties ale-hinnalla varustettuja ennakkotilauksia on tarjolla vain tietty määrä, mikä kasvattaa ostopainetta. Hyödynnä tätä, ja voit laskuttaa ennakkoon!

Tarjoa erilaisia maksutapoja

Jukka haluaa maksaa laskulla, Pekka Klarnalla ja Minna mobiililla. Esimerkiksi kotimaisella maksunvälityspalvelu Paytraililla mobiilimaksutapojen osuus välitetyistä maksuista on jo 30 %.

Mitä tahansa maksutapoja tarjosit (esim. pankki, MobilePay, ApplePay, MobilePay, Klarna ja korttimaksu), varmista, että kaikki sujuu mutkattomasti myös puhelimella; Forbesin mukaan 91 % käyttäjistä suorittaa nykyään verkkokauppaostoksensa älypuhelimella.

Mahdollista tilaaminen ilman rekisteröitymistä

Pidä tilin luominen vapaaehtoisena, sillä kaikki eivät halua luoda sellaista. Valtaosa valmiista verkkokauppa-alustoista tämän mahdollistaakin, mutta muista tuplatarkistaa, miten tämä toimii omassa verkkokaupassasi.

Pidä ohjelmistot ja lisäosat ajan tasalla (eli huomioi tietoturva)

Varmista, että verkkokauppasi käyttöjärjestelmä ja mahdolliset lisäosat ovat ajan tasalla. Näin minimoit riskin tietoturvavuodoille. Prio 1 on myös varmistaa, että sivustosi on täydellisesti salattu. Ohjeet HTTPS-tarkistukseen löydät täältä.

Verkkokaupan hakuneoptimointi -ohje.

Hakukoneoptimoi verkkokaupan sisällöt

Optimoi kategoriasivut

Kategoriasivujen hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä vaiheista verkkokaupan SEO:ssa. Asiakkaat nimittäin etsivät ennemmin tietoa yleisillä termeillä, kuten “porakoneet” tai “ruohonleikkurit”. Harva asiakas osaa hakea suoraan juuri tiettyä mallia, minkä vuoksi kategorioiden optimointi on tärkeää.

Kategorioiden hakukoneoptimoinnissa kannattaa huomioida seuraavat asiat:

  • Kategoriasivun titlessä (SEO title) tulee mainita sekä avainsana, esimerkiksi “porakoneet”, sekä kiinnostusta herättävä arvolupaus. Jos tarjoat ilmaiset postikulut, mainitse se. Jos tuote on valmistettu käsityönä, kerro se.
  • Pidä title 60 merkin pituisena: Näin voit olla varma, että näkyy kokonaisuudessaan suurimmalla osalla älypuhelimia.
  • Tuota ostopäätöstä tukevaa opas-sisältöä Laadukas ja informatiivinen sisältö on oleellinen osa kategoriasivujen optimointia.

Oppaan lopulta löydät esimerkin yhden verkkokaupan SEO:n purkamisesta osiin. Voit hyödyntää näitä vinkkejä oman verkkokauppasi hakukoneoptimoinnissa.

Katsotaan kuitenkin sitä ennen vielä muutama todella tärkeä seikka.

Optimoi tuotesivujen metatiedot

Kategoriasivujen rinnalla kannatta optimoida myös tuotteita. Tuotesivujen hakukoneoptimointi on kasvanut valtaisasti, ja nykyisin Googlen tuloshakua kutsutaan jo yhdenlaiseksi tuotekategoriaksi. Tämä johtuu siitä, miten paljon tuotteita Googlessa nykyisin näkyy.

Tuotesivujen hakukoneoptimoinnissa kannattaa huomioida nämä asiat:

  • Hyvä SEO title sisältää avainsanan: Usein tuotteen nimi nousee titleen automaattisesti verkkokaupan asetuksista. Varmista, että myös sopiva avainsana esiintyy tuotteessa. Esimerkiksi “Ryobi mallix” versus “Ryobi mallix -porakone ammattilaiselle”. Kuten huomaat, näillä on valtaisa ero.
  • Optimoi tuotteen sisältö: Tämä jää monilta tekemättä. Käytät varmasti valmistajan tuotetietoja ja hyvä niin, mutta mieti, mitä muuta voisit tuotteesta kertoa. Voisitko lisätä tuotevideon ja käyttöoppaan sen kylkeen?

Metakuvaus on paras myyntipuheesi

Hyvin kirjoitettu metakuvaus on paras tilaisuutesi ansaita klikki. Siksi metakuvaus tulee kirjoittaa niin tuotekategorialle kuin yksittäiselle tuotteelle. Google on myös taannoin päivittänyt metatekstien ohjeita, ja nykyisin metan tulee vastata 100% sitä, mistä kyseinen sivu kertoo. Metan tulisi siis aina olla paras mahdollinen tiivistelmä eli paras mahdolllinen hissipuhe käsiteltävästä aiheesta.

Näin kirjoitat hyvän metakuvauksen tuotekategorialle ja tuotteelle:

  • Pidä pituus noin 155–160 merkissä. Laske mukaan välilyönnit.
  • Hyödynnä metakuvauksessa rinnasteista avainsanaa: Tällä tavoin voit tavoittaa laajemman hakukonenäkyvyyden.
  • Lisää loppuun CTA: Call-to-action eli toimintakehote voi olla vaikkapa “Tilaa nyt!” tai “Katso laaja valikoima”.

Pidä tuotesivun ulkosasu selkeänä ja visuaalisena

Pidä tuotesivut mahdollisimman selkeinä mutta visuaalisina. Käytä selkeitä fontteja ja tarpeeksi suurta pistekokoa. Optimoi myös osta-painikkeen väri ja muoto, jotta se todella erottuu tuotesivulta. Heatmapien avulla voit seurata, mitä kohtia tuotesivulla (tai millä tahansa sivulla) asiakkaat klikkaavat ja kuinka pitkälle sivua he scrollaavat. Testaa, ja tee tarpeelliset muutokset.

16. Hanki tuotearvosteluja

Asiakkaiden kirjoittamat tuotearvostelut ja heidän antamansa tähtiluokitukset ovat hunajaa. Testaa eri tapoja tuotearvostelujen keräämiseen (arvonta kaikkien arvostelijoiden kesken kerran kuussa), jotta löydät parhaan tavan kerätä näitä.

Älä häpeile palautteen pyytämistä. Yllättävän usein tyytyväinen asiakas on valmis antamaan sen!

Personoi verkkokaupan näkymiä asiakkaan perusteella

Mitä asiakkaasi osti viimeksi? Personoi verkkokaupan näkymiä ja nosta jokaiselle asiakkaalle yksilöidysti hänelle suositeltuja tuotteita. Huomioi myös “Katsoit viimeksi” -mahdollisuus, joka toimii niin sanotusti pikapolkuna aiemmin katseltuihin tuotteisiin.

Jotta saat hinnat, tähtiarvostelut ja varastomäärät näkymään hakutuloksissa, sinun tulee käyttää verkkokaupassasi schema-tietoja.

Vahvista verkkokaupan SEO strukturoidulla datalla

Joko tuotteidesi kuvat, arvostelut, hinta ja varastosaldo näkyvät hakutuloksissa? Jos eivät, et ole hyödyntänyt schema-tietoja eli strukturoitua dataa.

Strukturoitu data on sisällön rikastamista niin, että hakukone ymmärtää yksittäisen tuotteen tiedot entistä paremmin. Rikasteita on monia, ja ne kaikki on listattu virallisella Schema.org-sivustolla.

Schema-tiedot ovat jäsenneltyä tietoa eli strukturoitua dataa. Schemat ovatkin yksi tärkeimmistä toimenpiteistä verkkokaupan SEO:ssa. Strukturoidun datan avulla hakukoneet ymmärtävät paremmin tuotteesi kuvauksen ja sisällön. Lisäksi tätä kielimallia käyttämällä voit nostaa hakutuloksiin tuotteen hinnan, tähtiarvostelun ja kuvan sekä monta muuta tärkeää pointtia.

Schmat eivät suoraan vaikuta verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen, mutta ne vaikuttavat merkittävästi klikkiprosenttiin: mitä houkuttelevampi ja “rikastetumpi” hakutulos, sitä enemmän saat todennäköisesti asiakkaita sivustollesi.

Nämäkin tiedot varmasti kiinnostavat sinua:

Hyödynnä verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa näitä schema-tietoja

Tuotteen tiedot:

  • tuotteen nimi
  • hinta
  • saatavuus
  • tuotekuvaus
  • tuotekuvat
  • tuotekategoria
  • tuotearvostelut
  • tähtiluokitukset
  • tarjoushinta
  • tarjouksen voimassaoloaika.

Lisäksi varastosaldon merkitseminen schema-tietoihin auttaa hakukoneita näyttämään ajantasaista tietoa tuotteiden saatavuudesta. Tämä voi myös vaikuttaa merkittävästi myyntiin.

Kun lisäät nämä schema-tiedot verkkokauppaasi, parannat hakukonenäkyvyyttä merkittävästi. Parhaassa tapauksessa erotut eduksesi kilpailijoistasi.

Schema-merkintöjen lisäys voidaan tehdä suoraan lähdekoodiin tai lisäosaa käyttäen.

Optimoi tuotekuvien tiedostomuoto ja koko

Tuotesivulla tulee käyttää korkealaatuisia, nopeasti lataavia ja responsiivisia tuotekuvia. Julkaise tuotekuvat pakattuna mutta ilman, että niiden laatu kärsii. Hyödynnä tässä kohtaa WebP-tiedostomuotoa.

Kuvalla on myös oltava:

  • kuvaava tiedostonimi, kuten ryobin-porakone-mallin-nimi.webp)
  • kuvaava ALT-teksti, kuten “Kuvassa on esitelty Ryobin porakone malliltaan x.”

Kaikkien kuvien tulisi noudattaa Googlen antamia laatumääreitä, joista voit lukea lisää täällä: https://developers.google.com/search/docs/appearance/google-images

Lisää tuotesivulle tuotevideo

Tuotesivulla olisi hyvä olla laadukas tuotevideo, jossa käydään läpi tuotteen ominaisuudet. Kuten kuvien, myös videoiden tulee noudattaa Googlen ohjeistuksia: https://developers.google.com/search/docs/appearance/video

Optimoi tuotevideo

Muista myös lisätä videolle videoObject-tiedot:  https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/video

Kirjoita tuotevertailuja ja valintaoppaita

Kumpi tuotteista tai palveluista kannattaa valita, mitkä niiden erot ovat? Kirjoita selkeitä ja kattavia tuote- ja palveluvertailuja, jotta asiakkaan on mahdollisimman helppo valita juuri hänelle parhaiten sopiva vaihtoehto.

Asiakastarinat ja case-esimerkit

Hyödynnä tuotteidesi ja palveluidesi myynnissä ja brändäyksessä tarinankerrontaa: julkaise artikkeleita siitä, miten tuotteesi tai palvelusi ratkaisi tietyn ihmisen tai brändin (case) ongelman tai haasteen.

Esimerkki verkkokaupan hakukoneoptimoinnista

Kategoriasivun optimointi verkkokaupassa

Kun haen Googlesta termillä “porakoneet”, ensimmäiset orgaaniset tulokset ovat nimenomaan tuotteiden kategoriasivuja.

Tässä esimerkissä K-Raudan kategoriasivulla avainsana löytyy H1-otsikosta ja URL-osoitteesta. Lisäksi tuotteiden yhteydessä on esitelty arvostelut, hinnat ja toimitustiedot sekä myymälät, joista tuotetta voi ostaa.

Esimerkki verkkokaupan hakukoneoptiminnoista.

Avainsana (porakoneet) löytyy URL-osoitteestaSEO titlestä ja metakuvauksesta.

  • SEO titlen suosituspituus on noin 60 merkkiä välilyönteineen.
  • Metakuvauksen suosituspituus on 160 merkkiä välilyönteineen.

Jos nämä ovat pidempiä, se ei ole suoranainen virhe: tekstit vain katkeavat kolmeen pisteeseen hakutuloksissa …

Lisäksi K-Rauta on toteuttanut tuotekategorian kuvauksen näppärällä tavalla sivuvalikossa.

Esimerkki verkkokaupan hakukoneoptiminnoista.

Toinen tapa on lisätä sisältöosuus kategoriasivun loppuun. Tässä kohtaa kannattaa kuitenkin miettiä, palveleeko sisältö lukijaa vai onko se kirjoitettu vain hakukoneita varten.

Tuota kategoriasivulle sisältöä, joka:

  • Auttaa valitsemaan oikean tuotteen (linkki valintaoppaaseen)
  • Kertoo, mitä tuotteita on valikoimassa (sisäiset linkitykset)
  • Anna vastaus hakijan yleisimpiin kysymyksiin (vähemmän “turhia” yhteydenottoja ja palautuksia).

Julkaise artikkeleita, joissa kerrot ongelmista, jotka myymäsi tuotteet ratkaisevat. Selvitä myös, mihin kysymyksiin asiakaspalvelu toistuvasti vastaa ja tee sisältöä näille kysymyksille.

Esimerkki verkkokaupan hakukoneoptiminnoista.

Verkkokauppiaan kannattaa aina tuottaa tuotevalintaa tukevia sisältöjä.

Otetaan esimerkki:

Rakentamiseen liittyvä ongelma ei löydy tuotteen ominaisuuksista. Sen sijaan voit avata aiheen hyvin kirjoitetulla oppaalla tai artikkelilla, joka on linkitetty tuotteen yhteyteen.

— Näin on osannut tehdä esimerkiksi Partioaitta, joka tarjoaa erilaisia oppaita muun muassa teltan valintaan.

Katsotaan nyt alla olevaa toista esimerkkiä.

Esimerkki verkkokaupan avainsanatutkimuksesta verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tueksi.

Kuten huomaat, kaikki asiakkaat eivät ole valmiita ostamaan Ryobin porakonetta heti. Näet tämän Intent-kohdasta, joka kertoo avainsanan intention eli haun perimmäisen syyn.

  • Osa googlaajista on valmis ostamaan (Transactional)
  • Osa vasta miettii, olisiko Ryobin porakone sopiva (Informational).

Jos sisältösi on pelkkä tuote, menetät toisen ostajaehdokkaan.

Miksi?

Koska hän olisi halunnut lukea aihetta käsittelevää informatiivista sisältöä.

  • Asiakas haluaa kokea tekevänsä juuri oikean valinnan, ja siksi informatiivisen sisällön tuottaminen tuotteen yhteyteen on tärkeää.
  • Huomioi, ettei tämä ainoastaan tarkoita tuotekuvausta vaan laajempaa sisältöä.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnissa kannattaa siis aina huomioida ostopäätöstä tukevat opas-sisällöt ja tuotteesta kertovat artikkelit.

Valitse avainsanat huolella

Jokaisen sisällön, myös tuotekategorian, tulisi sisältää uniikki, kuvaileva ja houkutteleva sekä kieliopillisesti oikein kirjoitettu SEO title, jonka suosituspituus on noin 60 merkkiä välilyönteinteen.

Pelkkä “porakoneet netistä” ei nimittäin ole samanlainen eikä siten saman arvoinen hakulauseke kuin:

  • parhaat porakoneet netistä
  • edulliset porakoneet netistä
  • porakoneet netistä maksuttomalla toimituksella.

Avainsanatutkimuksen avulla voit selvittää, mitkä termit todellisuudessa saavat eniten hakuja potentiaalisten asiakkaiden toimesta.

Lisää kivijalkamyymälän tiedot Google Business Profileen

Aiemmin Google My Busineksena tunnettu Google Business Profile on ertityisen tärkeä paikallisille yrityksille ja kivijalkamyymälöille.

Maksuton ohjelma auttaa parantamaan nimenomaan paikallista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Ota tämä käyttöön, jos tarvitset sen.

Bisnesprofiilin kautta voit hallinnoida yrityksen tietoja niin Google Mapsissa kuin Googlen hakukoneessa.

Näillä vinkeillä pääset jo pitkälle oman verkkokaupan optimoinnissa.

Optimoinnin iloa!