Tämä oli odotettavissa: tekoälyllä toimiva Perplexity on siirtymässä verkkokauppaan. Mittelö Googlea ja esimerkiksi Amazonia vastaan on alkanut.
Pro-lisenssin ostaneet käyttäjät voivat jatkossa toteuttaa suoraoston sovelluksessa siirtymättä varsinaiseen verkkokauppaan.
Toimenpide on käytössä Yhdysvalloissa ja jalkautunee myöhemmin muiden maiden käytettäväksi.
Ostoksiin liittyvät hakukyselyt esitetään visuaalisina kortteina, jotka sisältävät:
- tuotteen hinnan
- kauppiaan tiedot
- lyhyen tuotekuvauksen
- tuotteen hyvät ja huonot puolet.
Kuva (puhelimista): Perplexity
Kuten Perplexity uutisessaan toteaa: “Kuluttajat voivat myös tallentaa osoitteensa ja luottokorttitietonsa Perplexityyn, jotta ostaminen on helppoa.”
Yritys sanoo, että se laskee verot annetun osoitteen mukaan, jotta tuotteen voi ostaa yhdellä klikkauksella. Lisäksi Pro-tilaajat saavat ilmaisen toimituksen tuotteille, jotka on ostettu sen yhden klikkauksen kassajärjestelmän kautta.
“Toistaiseksi hakukoneen suositukset ovat “puolueettomia”, sillä sponsoroituja paikkoja ei ole”, Perplexity toteaa.
Tämä tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että AI-optimointi on vuonna 2025 entistä merkittävämmässä roolissa. Jotta sivustosi ja sen sisällöt voivat indeksoitua tekoälysovellusten lähteiksi, varmista, ettei sivustosi elä JavaScriptistä.
SEO ei siis edelleenkään ole kuolemassa.
AI-sovellukset käyttävät lähteinään sisältöjä (= sisältö-SEO), jotka ne voivat indeksoida (= tekninen SEO).
Amen.
Lähteet
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.