Tekoälybotit eivät lue JavaScriptiä – mitä tämä tarkoittaa sivustoni kannalta?

Päivitetty: 12/09/2025

Elääkö sivustosi javasta? The Rise of the AI Crawler -tutkimus osoittaa, että yksikään tärkeimmistä AI-sovelluksista vielä indeksoi JavaScriptiä googlebotin lailla.

Sisällysluettelo

Tärkeimmät otannat:

  • Tekoälybottien asema hakukäyttäymisessä kasvaa.
  • Verkkosivustojen tulisi huomioida ja ottaa käyttöön uudet optimointistrategiat.
  • Jos haluat päästä tekoälyohjelmien lähteeksi, lähteistettävän sisällön tulee olla HTML-muotoista.
  • Tulevaisuuden hakukoneoptimoinnissa on huomioitava tekoälybottien mahdollisuus vierailla sivustolla.

Elääkö sivustosi javasta?

The Rise of the AI Crawler -tutkimus (MERJ & Vercel) osoittaa, että yksikään tärkeimmistä AI-sovelluksista vielä indeksoi JavaScriptiä googlebotin lailla.

 

Näihin crawlereihin lukeutuvat:

 

  • OpenAI (OAI-SearchBot, ChatGPT-User, GPTBot)*
  • Anthropic (ClaudeBot)*
  • Meta (Meta-ExternalAgent)*
  • ByteDance (Bytespider)
  • Perplexity (PerplexityBot).

 

* Näiden tekoälysovellusten botit eivät suorita JavaScriptiä lainkaan.

 

Tutkimustieto osoittaa, että vaikka ChatGPT:n ja Clauden indeksoijat käyvät läpi JavaScript-tiedostoja (ChatGPT 11,50% ja Claude 23,84% pyynnöistä), ne eivät varsinaisesti suorita niitä.

 

Jos haluat päästä tekoälyohjelmien lähteeksi, lähteistettävän sisällön tulee olla HTML-muotoista.

Miten päästä AI-sovelluksen lähteeksi?

AI-crawlerit eivät (vielä) voi lukea renderöityä sisältöä

AI-crawlerit eivät voi lukea renderöityä sisältöä, tulevaisuudessa tilanne voi toki muuttua: AI kehittyy kaiken aikaa, ja siksi toimenpiteet on tärkeä huomioda sivuston hakukoneoptimoinnissa.

 

(Alkuperäiseen HTML-vastaukseen sisältyvä sisältö, kuten JSON-tiedot tai viivästetyt React Server -komponentit, voidaan silti indeksoida, koska tekoälymallit osaavat tulkita muutakin kuin HTML-sisältöä.)

 

Millaista sisältöä – tai pikemminkin – millaista sisältömuotoa tekoälyn crawlerit sitten mielivät?

 

  • ChatGPT priorisoi HTML-sisältöä (57,70% hauista).
  • Claude keskittyy kuviin (35,17% kaikista hauista).
  • Molemmat crawlerit käyttävät huomattavan paljon aikaa JavaScript-tiedostoihin (ChatGPT 11,50% ja Claude 23,84%), vaikka eivät suorita niitä.

 

Kun toimenpiteitä verrataan googlebotin toimintaan, Geminin ja perinteisen haun luvut jakautuvat seuraavasti:

 

  • 31% HTML
  • 29,34% JSON
  • 20,77% teksti
  • 15,25% JavaScript.

“Our research with Vercel highlights that AI crawlers, while rapidly scaling, continue to face significant challenges in handling JavaScript and efficiently crawling content. As the adoption of AI-driven web experiences continues to gather pace, brands must ensure that critical information is server-side rendered and that their sites remain well-optimized to sustain visibility in an increasingly diverse search landscape.”  — Ryan Siddle, Managing Director of MERJ

Haluatko päästä tekoälyn lähteeksi?

  • ChatGPT ja Claude eivät (vielä) lue JavaScriptiä, joten kaikki tärkeä sisältö on renderöitävä palvelimella; aseta palvelinpuolen renderöinti etusijalle kriittiselle sisällölle. Näihin sisältöihin lukeutuvat niin artikkelit, tuotetiedot, metatiedot, kategoriat kuin navigointirakenne. SSR, ISR ja SSG pitävät sisällön kaikkien indeksoijien saatavilla.
  • Huolehdi, että sivuston HTML-sisältö on selkeää ja semanttista: sisäisen linkityksen tulee olla huolellisesti toteutettu.
  • Huomioi renderöinti myös dynaamisissa elementeissä, kuten katselukertojen laskurissa, chatboteissa ja sosiaalisen median syötteissä.
  • Vältä massiivista määrää 404-virheitä ja uudelleenohjauksia: noin 34% GPTBotin ja Clauden pyynnöistä johtaa 404-virheisiin, jotka johtuvat rikkonaisista sisällöistä tai huonosta URL-arkkitehtuurista.
  • Pidä robots.txt-tiedosto sekä sivustokartat ajan tasalla.

Teknisen SEO:n ja sitä kautta sivuston indeksoitavuus muuttuvat vieläkin tärkeämmäksi.

 

Jos kaipaat apua sivustosi tarkistuksessa, auditoidaan se ja varmistetaan, että tekoälyvotit voivat indeksoida sivustosi sisällöt. Toimenpide on osa hakukokemuksen optimointia, SXO:ta Search Exprerience Optimizationia.

Esimerkki tekoälyoptimoinnista eli AI-optimoinnista.
Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Mikä kiinnostaisi seuraavaksi?
Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.