Noin 8 % miehistä ja 0,5 % naisista on värisokeita.
Jos et ole värisokea, näet alla olevan kuvan siten, kuten sen olen tallentanut: violetin, keltaisen ja vaaleanvihreän sävyissä.
Esimerkki siitä, miten värisokea näkee värit sivustolla
Mutta jos olisit värisokea, näkisit kuvat näin.
Julkaisin aiemmin artikkelin siitä, miten voit testata, ovatko brändivärisi ja painikkeesi saavutettavia.
Samaisesta artikkelista löydät ohjeet ja linkin maksuttomaan työkaluun, jolla voit tarkistaa värien kontrastin.
Tuo työkalu kertoo kuitenkin eri asiaa kuin mistä tässä artikkelissa puhumme.
Haluat varmasti testata, miltä oma sivustosi näyttää värisokean silmin.
Testaa, miten värisokea näkee sivusi
- Klikkaa oman sivustosi sisältöaluetta hiiren oikealla painikkeella.
- Saat kuvassa näkyvän pop-upin, josta klikkaat “Tarkista”.
- Chromen Dev Tool avautuu, kuten alla olevassa kuvassa.
- Klikkaa kolmea päällekkäistä pistettä oikeassa yläreunassa.
- Klikkaa “More tools”.
- Klikkaa “Rendering”.
- Katso sivun alareunaan ja vieritä alaspäin.
- Vieritä niin kauan, että pääset kohtaan “Emulate vision deficiencies”.
- Valitse alasvetovalikosta “Protanopia (no red)”.
- Tämä komento poistaa punaiset värit käytöstä.
- Miltä sivustosi näyttää?
- Entä miltä silloin, kun poistat vihreän, “Deuteranopia (no green)”, käytöstä?
Sivuston saavutettavuus on tärkeämpää kuin koskaan ennen.
Saavutettavuus ei liity vain väreihin vaan myös:
- fontin pikselikokoon
- fontin kirjasintyyliin
- fontin välistykseen
- vähäkontrastisiin elementteihin
- tekstin päällekkäisyyteen kuvien kanssa
- hyperlinkkien eli tekstilinkkien käytettävyyteen
- buttoneiden eli painikkeiden kokoon ja niiden väliin suhteessa toisiinsa
- lomakekenttien fonttikokoon ja kontrastiin.
Jos aihe (toivottavasti) kiinnostaa sinua enemmänkin, tutustu Kati Paavilaisen opinnäytetyöhön sekä Saavutettavasti.fi ohjeisiin verkkosisältöjen saavutettavuudesta.


