Viidestä ilmastosivusta vain yksi läpäisi High Carbon Rating A+-luokituksen

Auditoin 5 kotimaista sivustoa, jotka puhuvat hiilijalanjäljen pienentämisestä.

🔴 Niistä vain yksi läpäisi High Carbon Ratingin A+-luokituksen.

Internet käyttää noin 6–10 % koko maailman sähkönkulutuksesta. Luku kasvaa 5–7 % joka vuosi.

Tiedätkö, paljonko oma verkkosivustosi aiheuttaa päästöjä? Tiedätkö High Carbon Rating -luokituksesi? Lue 7 vinkkiä ilmastoystävällisempiin verkkosivuihin.

Miten lasketaan verkkosivuston hiilijalanjälki?

Paljonko verkkosivusto tuottaa hiilidioksidipäästöjä?

Menopaluu Helsinki–Phuket tuottaa Finnairin laskurilla 988 kg CO₂

↳ Yhden auditoidun sivuston vuosittaisilla päästöillä (2423 kg CO₂) voisi lentää edestakaisen matkan noin 3 kertaa.

Suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki oli 9610 CO₂ vuonna 2023

↳ Sivuston päästöt ovat tästä melkein 1/4 osa.

Tämä on vain yksi esimerkki.

Business Insiderin mukaan tyypillinen digi-mainoskampanja voi tuottaa jopa 323 tonnia hiilidioksidipäästöjä

↳ Luku vastaa 33 suomalaisen vuosittaisia päästöjä.
↳ Tämä voisi olla samaisen sivuston kampanja.

Tässä 7 tehokasta SEO-vinkkiä, joiden avulla teet sivustostasi vihreämmän.

7 vinkkiä verkkosivuston hiilijalanjäljen pienentämiseen

1. Pakkaa PDF-tiedostot

Pienennä verkkosivuston hiilijalanjälkeä pakkaamalla PDF-tiedostot.

Esimerkkisivustolla tiedostojen pakkaaminen voisi vähentää sivuston päästöjä 25–50%.

Pienennä verkkosivuston hiilijalanjälkeä pakkaamalla PDF-tiedostot.

Tarkista indeksoituneiden tiedostojen määrä

  • site:domain.fi filetype:pdf
  • Tällä hakukenttään kirjoitettavalla komennolla näet kaikki sivustolle ladatut PDF:t, jotka ovat indeksoituneet hakutuloksiin asti.

Kuten huomaat, myös PDF-tiedostoilla on oma SEO title ja metakuvaus; jos niitä ei huolleta, tulokset voivat näyttää tältä.

Näin poistat PDF:t indeksistä.

2. Poista PDF:t hakutuloksista

  • Lisää uusille PDF-tiedostoille X-Robots-Tag, samoin jo Googleen indeksoituneille.
  • Varmista, ettei tiedostoja ole estetty robots.txt-tiedostolla, jotta hakubotit saavat hakea tiedon siitä, ettei kyseisiä PDF-tiedostoja pidä indeksoida.

3. Säästä crawling-budjettia

Robots.txt-tiedostolla voit kertoa hakubotille, minkä kansion crawlaukseen ei tarvitse käyttää budjettia (eli aikaa).

  • Lisää jatkossa tiedostot yhteen kansioon, jonka crawlauksen suljet disallowilla.
  • Varmista, ettei tiedostoja ole estetty noindexillä (molempia ei käytetä yhtä aikaa).
  • Tämä ei estä tiedostojen indeksoitumista Googlen asti, mutta säästää budjettia.

4. Minimoi JavaScript ja CSS

Esimerkkisivustolla tarpeettomien skriptien ja tyylitiedostojen poistaminen ja pakkaaminen voisi vähentää päästöjä 10–20%.

5. Pakkaa kuvat nextgen-muotoon

Esimerkkisivustolla kuvien pienentäminen, pakkaus ja oikea muoto (WebP) voisi vähentää päästöjä jopa 30–40%.

  • Kuvan koko: 150–200 KB / 72 ppi
  • Aja raportti Screaming Frogilla
  • Pienennä liian suuret kuvat
  • Imagify.ioTinyPNGSmush

6. Hyödynnä sivun välimuistitusta (Cache)

Jokainen uudelleenohjaus kuormittaa sivustoa; pidä ne aina muutenkin minimissä.

  • Hyödynnä välimuistia
  • Minimoi uudelleenohjaukset

7. Valitse vihreämpi hosting

Joka käyttää uusiutuvaa energiaa. Tutustu vaihtoehtoihin (myös suomalaisia löytyy) osoitteessa: app.greenweb.org/directory

Miten lasketaan verkkosivuston hiilijalanjälki?

Kuten huomaat, on monia helppoja tapoja, joilla voit tehdä omista verkkosivuistasi ympäristöystävällisemmät. Jos haluat, aja sivustostasi raportti Website Carbon -laskurilla: https://www.websitecarbon.com/

Lähteet