Viidestä ilmastosivusta vain yksi läpäisi High Carbon Rating A+-luokituksen
Auditoin 5 kotimaista sivustoa, jotka puhuvat hiilijalanjäljen pienentämisestä.
🔴 Niistä vain yksi läpäisi High Carbon Ratingin A+-luokituksen.
Internet käyttää noin 6–10 % koko maailman sähkönkulutuksesta. Luku kasvaa 5–7 % joka vuosi.
Tiedätkö, paljonko oma verkkosivustosi aiheuttaa päästöjä? Tiedätkö High Carbon Rating -luokituksesi? Lue 7 vinkkiä ilmastoystävällisempiin verkkosivuihin.
Paljonko verkkosivusto tuottaa hiilidioksidipäästöjä?
Menopaluu Helsinki–Phuket tuottaa Finnairin laskurilla 988 kg CO₂
↳ Yhden auditoidun sivuston vuosittaisilla päästöillä (2423 kg CO₂) voisi lentää edestakaisen matkan noin 3 kertaa.
Suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki oli 9610 CO₂ vuonna 2023
↳ Sivuston päästöt ovat tästä melkein 1/4 osa.
Tämä on vain yksi esimerkki.
Business Insiderin mukaan tyypillinen digi-mainoskampanja voi tuottaa jopa 323 tonnia hiilidioksidipäästöjä
↳ Luku vastaa 33 suomalaisen vuosittaisia päästöjä.
↳ Tämä voisi olla samaisen sivuston kampanja.
Tässä 7 tehokasta SEO-vinkkiä, joiden avulla teet sivustostasi vihreämmän.
7 vinkkiä verkkosivuston hiilijalanjäljen pienentämiseen
1. Pakkaa PDF-tiedostot
Pienennä verkkosivuston hiilijalanjälkeä pakkaamalla PDF-tiedostot.
Esimerkkisivustolla tiedostojen pakkaaminen voisi vähentää sivuston päästöjä 25–50%.
- PDF-tiedostot kuormittavat sivuston latausaikaa.
- Ne eivät ole SEO-ystävällisiä eivätkä ne ole näkörajoitteisille saavutettavia.
Tarkista indeksoituneiden tiedostojen määrä
- site:domain.fi filetype:pdf
- Tällä hakukenttään kirjoitettavalla komennolla näet kaikki sivustolle ladatut PDF:t, jotka ovat indeksoituneet hakutuloksiin asti.
Kuten huomaat, myös PDF-tiedostoilla on oma SEO title ja metakuvaus; jos niitä ei huolleta, tulokset voivat näyttää tältä.
2. Poista PDF:t hakutuloksista
- Lisää uusille PDF-tiedostoille X-Robots-Tag, samoin jo Googleen indeksoituneille.
- Varmista, ettei tiedostoja ole estetty robots.txt-tiedostolla, jotta hakubotit saavat hakea tiedon siitä, ettei kyseisiä PDF-tiedostoja pidä indeksoida.
3. Säästä crawling-budjettia
Robots.txt-tiedostolla voit kertoa hakubotille, minkä kansion crawlaukseen ei tarvitse käyttää budjettia (eli aikaa).
- Lisää jatkossa tiedostot yhteen kansioon, jonka crawlauksen suljet disallowilla.
- Varmista, ettei tiedostoja ole estetty noindexillä (molempia ei käytetä yhtä aikaa).
- Tämä ei estä tiedostojen indeksoitumista Googlen asti, mutta säästää budjettia.
4. Minimoi JavaScript ja CSS
Esimerkkisivustolla tarpeettomien skriptien ja tyylitiedostojen poistaminen ja pakkaaminen voisi vähentää päästöjä 10–20%.
5. Pakkaa kuvat nextgen-muotoon
Esimerkkisivustolla kuvien pienentäminen, pakkaus ja oikea muoto (WebP) voisi vähentää päästöjä jopa 30–40%.
- Kuvan koko: 150–200 KB / 72 ppi
- Aja raportti Screaming Frogilla
- Pienennä liian suuret kuvat
- Imagify.io, TinyPNG, Smush
6. Hyödynnä sivun välimuistitusta (Cache)
Jokainen uudelleenohjaus kuormittaa sivustoa; pidä ne aina muutenkin minimissä.
- Hyödynnä välimuistia
- Minimoi uudelleenohjaukset
7. Valitse vihreämpi hosting
Joka käyttää uusiutuvaa energiaa. Tutustu vaihtoehtoihin (myös suomalaisia löytyy) osoitteessa: app.greenweb.org/directory
Miten lasketaan verkkosivuston hiilijalanjälki?
Kuten huomaat, on monia helppoja tapoja, joilla voit tehdä omista verkkosivuistasi ympäristöystävällisemmät. Jos haluat, aja sivustostasi raportti Website Carbon -laskurilla: https://www.websitecarbon.com/
Lähteet
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.