Google on julkaissut uudet ohjeet siitä, miten verkkokauppoja tulee optimoida – ja nyt facetoitu navigaatio (Faceted Navigation) voi romauttaa verkkokaupan näkyvyyden.
Facetoitu navigaatio auttaa sivustokävijöitä suodattamaan tuotetietoja, joita voivat esimerkiksi olla väri, koko ja hinta. Tämä on hyvä juttu asiakkaille ja tehokasta verkkokaupoille, kunnes ei enää ole.
Google on tänään julkaissut uuden päivitetyn ohjeistuksen Search Central -dokumentissaan.
Filtteröidyn ja facetoidun sisällön erot
- Filteröinnillä keskitytään yhteen ominaisuuteen.
- Facetoitu navigaatio yhdistää useamman ominaisuuden tiedot.
- Esimerkki: Kun käyttäjä hakee Bookingista “Mökki Lapissa saunalla ja järvimaisemalla”
Pähkinänkuoressa:
- Liian monta URL-osoitetta = duplikaatti-sisältöä.
- Sisällöille varattu indeksointi-budjetti valuu hukkaan.
- Tärkeimmät sisällöt jäävät nousemasta hakutuloksiin.
Tässä tärkeimmät muutokset avattuna.
Facetoitu navigaatio syö crawling-budjettia
Crawling-budjetilla tarkoitetaan sitä aikaa, jonka hakubotti allokoi sivustosi sisältöjen indeksoitumiseen.
Koska fasetoidut navigaaitiot voivat luoda tuhansia tai jopa miljoonia sivuja eli tuotevariaatioita, hakubotin työaika umpeutuu. Kukaan ei jaksa selata näin paljon dataa, ei edes botti.
Tämän vuoksi hakuboteilla kestää paljon aikaa, tai oikeastaan liian kauan, löytää ja indeksoida tärkeimmät sisältösivut.
Pienikin eroavuus URL-osoitteessa muutta kaiken
Pienikin muutos tiedostopolussa aiheuttaa sen, että Google joutuu jälleen kerran indeksoimaan kokonaan uuden URL-osoitteen.
Näitä muutoksia ovat esimerkiksi tuotteen väri, hinta ja koko, jotka kaikki generoivat oman URL-osoitteensa.
Hyödynnä robots.txt-tiedostoa crawlaamisen tehostamiseksi
Jos et halua (kuten et varmasti halua) Googlen indeksoivan kaikkea, mitä facetoitu navigaatiosi tuottaa, voit määrittää oikeasti tärkeät URL-osoitteet robots.txt-tiedoston avulla. Tämä on direktiiveistä vahvin ja vie myös vähiten resursseja ja työaikaa.
Canonical ei ole yhtä tehokas
Googlen mukaan canonical-ohjauksen käyttö “voi toimia, mutta se ei ole metodina yhtä tehokas”. Jos päädytään tähän vaihtoehtoon, facetoidun sivun canonical-tägi asetettaisiin osoittamaan URL:in juureen, alkuperäiseen, primääriin tuotteeseen.
- verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=S
- verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=M
- verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=L
- verkkokauppa.fi/t-paidat/mallix?koko=XL
- canonical → kaikki ovat alisteisia URLille: /mallix
Tässä tapauksessa noindex-tägi kuormittaa
Moni kysyisi tässä vaiheessa, eikö noindex-tägi olisi paras vaihtoehto. Noindex on nimittäin ainoa keino, jolla sisällön indeksoitumisen hakutuloksiin voi estää 100% varmuudella. Tätä ei siis tarjoa edes robots.txt-tiedosto.
Jos noindex-tägi otetaan käyttöön, tägi pitää myös ottaa käyttöön joka ainoassa facetissa (mikä on aivan tuskallisen pitkä prosessi).
Erotusmerkki-suositukset URL-osoitteessa
Google suosittelee myös käyttämään &-merkkiä eri fasettien välillä. Muita perinteisiä erotusmerkkejä (kuten pilkkuja, hakasulkeita ja puolipisteitä) on “vaikea tulkita”.
"Tuotetta ei löydy"
Jos tiettyä fasettisivua ei ole olemassa, Google suosittelee palauttamaan 404-virheen. Toisin sanoen, “tuotetta ei löydy”.
Tarkista nämä luvut Search Consolesta
Asetukset → Indeksointitilastot → Indeksointipyynnöt: HTML
Jos täällä näkyy suuri määrä parametrejä sisältäviä URL-osoitteita, tiedät, että korjattavaa on.
Käy nyt läpi verkkokauppasi URL-arkkitehtuuri.
- Analysoi verkkokaupan URL-rakenne.
- Miltä filteröidyt sisällöt näyttävät?
- Selkeä: verkkokauppa.fi/porakoneet/tuote
- Voi aiheuttaa ongelmia uuden muutoksen myötä: verkkokauppa.fi/porakoneet?brand=ryobi&type=tyokayttoon&akun-kesto=2h
Facetoitu navigaatio voi myös olla salainen SEO-aseesi
- Tunnista eniten käytetyt suodatukset (esim. “siniset t-paidat”)
- Luo laskeutumissivuja suosituimmille hauille.
- Keskity sisältöön, joka vastaa haun perimmäistä syytä.
- Lisää noindex-tägi tekstuaalisille sisältösivuille, joilla ei ole SEO-arvoa.
- Käytä kanonikointia silloin, kun se on tarpeelllista.
- Pyydä tarpeettomien suodattimien estoa robots.txt-tiedostolla.
- Seuraa sisältöjen indeksoitumista säännöllisesti Google Search Consolessa.
- Seuraa analytiikasta liikenteen määrää ja sisältöihin sitoutumista.
- Tee tarvittavia korjauksia.
- Optimoi sivustokarttojen rakenne.
- Ja pysyt ajantasalla siitä, miten SEO-työsi onnistuu.
Nämäkin artikkelit saattaisivat kiinnostaa sinua:
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.