One-pager ja SEO – miksi näiden optimointi ei enää toimi

Päivitetty: 12/09/2025

One pager on sisältösivu, joka on haluttu rakentaa “verkkosivuston” tapaiseksi. Mutta riittääkö tällainen Googlen parhaille sijoituksille?

Sisällysluettelo

Voiko yhden sivun sivusto kilpailla hakutuloksista?

One pager on sisältösivu, joka on haluttu rakentaa “verkkosivuston” tapaiseksi.

Konsepti on melko yksinkertainen: verkkosivusto sisältää vain yhden sivun. Sivu on pitkä, ja se on yleensä suunniteltu esimerkiksi tietyn tuotteen tai palvelun myyntiä varten.

 

Hyvänä esimerkkinä toimii Wittmoren hotelli.

 

Kun klikkaat sivuston auki, ja kun napsautat vasemmassa ylänurkassa olevaa hampurilaismenua (kaksi viivaa allekkain), näet, että klikkaamalla mitä tahansa navigaation linkkiä URL rakentuu #-merkin varaan:

 

  • wittmorehotel.com/#habitaciones
  • wittmorehotel.com/#gastronomia
  • wittmorehotel.com/#art
  • jne.

 

Sivu on näyttävä, mutta onko se SEO-ystävällinen?

Kun huutomerkillä oli väliä

Google on aiemmin tukenut niin kutsuttuja “hash-bang” (#!) URL-osoitteita AJAX-sisältöä varten, mutta tuki on vähentynyt ajan myötä. Hash-bang URL-osoitteita käytettiin erityisesti silloin, kun JavaScript-pohjainen sisältö haluttiin indeksoitavaksi.

 

Nykyään Google pystyy indeksoimaan JavaScript-pohjaisia sivustoja ilman “erityisjärjestelyä”.

 

Aiemmin tilanne oli kuitenkin tämä:

 

  • domain.fi/sivu#kohta1 → noindex
  • domain.fi/sivu#!kohta1→ indeksoitavissa
One-pageria ei voi optimoida.

"30 sisällön sivustolla ei voi olla kovin korkea auktoriteetti"

Kuten Google Advocate John Mueller on todennut, sisältöjen määrällä voi olla vaikutusta sivuston auktoriteettiin.

 

“It’s really hard to call a site authoritative after 30 articles, and especially if you’ve stopped publishing for a while, I can see how Google might be a bit more conservative with regards to indexing more.” — John Mueller

 

Mutta.

 

Jos nämä 30 artikkelia ovat pitkiä eli aiheeseen kattavasti syventyviä ja oikeasti laadukkaita, tilanne voi olla toinen.

 

On kuitenkin ihan eri asia puhua yhden sivun ihmeestä kuin vaikkapa “vain” kolmenkymmenen sisällön julkaisseesta sivustosta.

 

Kuten SEO-maailmassa aina sanotaan: “It depends.”

One-pager nykysin

Tämänkin vuoden maaliskuussa Search Engine Land on julkaissut artikkelin SEO planning: Your one-page SEO plan.

 

Suosi silti kokonaista verkkosivustoa, sillä:

 

  • kokonaisen verkkosivuston optimointi on tehokkaampaa.
  • mahdollisuudet päästä Googlen parhaille sijoituksille ovat todennäköisemmät
  • verkkosivusto sopii paremmin laajemmille sisällöille.


Optimoinnin iloa!

 

Varmista myös, että sivustosi ovat mahdollisimman ilmastoystävälliset. Artikkelista löydät linkin laskuriin, jolla voit testata oman sivustosi ympäristökuormituksen.

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Mikä kiinnostaisi seuraavaksi?
Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.