Ammattina sisällöntuottaja
Sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa monipuolisesti erilaisia luovia sisältöjä digitaaliseen mediaan. Sisällöntuottaja ymmärtää myös hakukoneoptimoinnin perusteet ja osaa hyödyntää SEO-taitoja sisällöntuotannossa.
Sisällöntuottaja on hakutermi, jolla etsitään tietoa yli 800 kertaa kuukaudessa
Mutta mitä tämä tarkoittaa sinun kohdallasi? Jos olet sisällöntuottaja, tiedät, että palveluitasi etsitään. Mutta miten erottua joukosta, kun tekijöitä on niin paljon? Tässä tapauksessa SEO on paras valttikorttisi – sen osaamista työnantajat ja yritykset sinulta nimittäin odottavat.
Mitä sisällöntuottaja tekee?
Sisällöntuottajan ammatti on laaja ja keskittyy erilaisten luovien sisältöjen ideointiin, suunnitteluun, tuottamiseen ja julkaisemiseen digitaalisissa kanavissa.
Näitä digitaalisia kanavia ovat esimerkiksi:
- verkkosivut
- blogi
- YouTube
- Threads
- TikTok
- uutiskirje.
Sisällötuottajan nimike voi myös hämätä, sillä ei nimittäin tarkoiteta vain influensereita, kuten tubettajia, instagrammaajia ja bloggaajia.
Yrityksellä on yleensä aina oma in-house-tiimi, joka koostuu hyvistä kirjoittajista. Monesti sisällöntuotanto halutaan kuitenkin ulkoistaa osin tai kokonaan.
Myös viestintäkonsultti voi toimia sisällöntuottajana, jos hän konsultoinnin lisäksi myös tuottaa sisältöjä.
Sisällöntuottajan työtehtävät
Monipuolinen työnkuva koostuu niin luovasta työstä ja suunnittelusta kuin sisältöjen toteuttamisesta ja julkaisemista.
Kaikkea työtä ohjaa laadukas sisältösuunnitelma, joka vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Kuinka usein julkaistaan?
- Missä kanavissa julkaistaan?
- Millaisia sisältöjä julkaistaan?
- Mitä julkaisuilla halutaan saavuttaa?
- Miten julkaisujen tuloksia mitataan?
- Onko julkaisun tarkoituksena tavoitella uusia asiakkaita?
- Onko julkaisun tarkoituksena sitouttaa vanhoja asiakkaita?
Tässä listattuna eri tehtäviä, joita sisällöntuottaja tekee:
- sisältöjen ideointi
- kohderyhmän perusteella
- kpi:den perusteella
- ostopolun eri vaiheiden perusteella
- toivotun konversion perusteella
- sisältöjen suunnittelu
- sisältösuunnitelman rakentaminen
- erilaisten sisältöhubien miettiminen
- sisältösuunnitelman rakentaminen
- käyttäjäpersoonat
- ostopolku
- ostopolun vaiheita tukevat sisällöt
- vuosikello
- kampanjat
- ad-hockit (miten reagoidaan)
- tavoitteet
- mittaaminen
- tulosten jakaminen
- sisältöjen tuottaminen tulosten perusteella
- sisältöjen tuottaminen
- tekstimuodossa
- videomuodossa
- someen
- uutiskirjeisiin
- verkkosivustolle
- oppaisiin
- tapahtumiin
- webinaareihin
- podcasteihin
Mikä on sisällöntuottajan palkka?
Palkkavertailun mukaan sisällöntuottajan keskimääräinen kuukausipalkka on 2000–3000 euroa kuukaudessa. Luku voi kuitenkin vaihdella.
Mikä on copywriterin palkka?
Palkkavertailun mukaan copywriterin keskimääräinen kuukausipalkka on 3000–4000 euroa kuukaudessa. Summa voi kuitenkin vaihdella.
Mikä on freelancer-sisällöntuottajan palkka?
Suomen freelance-journalistit ry ja Suomen Journalistiliitto ry ovat julkaisseet palkkasuositukset vuodelle 2025.
Koska freelancer on yrittäjä, hän vastaa aina itse kaikista sivukuluistaan, kuten eläketurvasta ja sosiaaliturvasta.
Seuraavat palkkiosuositukset kattavat tekstin kertajulkaisuoikeuden lehdessä ja lehden verkkosivuilla:
- tunnin työ 76 euroa
- puoli työpäivää (3,75 tuntia) 285 euroa
- työpäivä (7,5 tuntia) 570 euroa.
Monet sisällöntuottajaystävistäni laskuttavat 80–120 euroa tunnilta riippuen työn laajuudesta. Tähän päälle tulee myös laskea matkakulut ja kuvankäyttöoikeudet.