SEO-osaaja liiketoimintasi kasvun tukena
Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi 🦖
Hei, olen Marinella, senioritason SEO-osaaja yli 17 vuoden kokemuksella hakukoneoptimoinnin maailmasta. Lähdetäänkö yhdessä kasvattamaan sivustosi orgaanista näkyvyyttä, tunnettuutta ja konversiota?
"Syntyi suunnitelma verkkoherruuden ottamiseen tietyissä asioissa ja käytiin läpi konkreettiset keinot, millä ne tehdään. Ja oon täysin varma, että se onnistuu. Jos muuten tarviitte isot toimistot koska vaan osaamisen syvyydellään hakkaavaa SEO-osaajaa, niin mä voin suostella Marinella Himaria."
— Antti Huttunen —
CEO, Founder @ Retkipaikka / Co-Founder @ AI Startup
Mitä SEO-konsultti tekee?
Tutustu, miten SEO-konsultti voi auttaa yritystäsi parantamaan näkyvyyttä ja hakutulossijoja Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Tältä sivulta löydät vinkit, miten palkata sopiva konsultti liiketoimintasi tavoitteiden saavuttamiseksi.
SEO-osaaja auttaa yrityksiä parantamaan verkkosivuston sijoittumista hakukoneiden tuloksissa. Konsultin tavoitteena on helpottaa tuotteiden ja palvelujen löytymistä, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät niitä.
Samalla tavoin ammattilainen auttaa liiketoimintaasi pysymään kilpailukykyisenä omassa markkinassasi sekä siten kasvattaa sivuston tuottamaa konversiota.
SEO-taidot | Kokemus vuosissa |
---|---|
Junior SEO Specialist | 0–3 vuotta |
Mid-Level SEO Specialist (Medior) | 3–5 vuotta |
SEO Specialist | 5–10 vuotta |
Senior SEO Specialist | 10+ vuotta |
SEO Manager/Director | 12+ vuotta |
Head of SEO | 15+ vuotta |
Kuinka kokeneen SEO-osaajan tarvitsen?
Junior SEO
Junior SEO on vasta-alkaja, kuten nimike antaa ymmärtää. Kokemusta on vielä vähän, mutta nälkä oppia on suuri.
Valitse hänet, kun tarvitset apua:
- Metatietojen (Page title & metakuvaus) optimointiin
- Rikkinäisten linkkien korjaamiseen
- Tietojen analysointiin Google Search Consolessa ja Google Analyticsissa
- Sivuston sisäisen linkkirakenteen hahmottamiseen
- Avainsanaohjelman käyttämiseen
SEO asiantuntija (specialist)
SEO-asiantuntijalta odotetaan odotetaan syvempää ymmärrystä hakukoneoptimoinnin strategioista. He voivat johtaa omia projektejaan ja toteuttaa laadukkaita strategioita.
Vanhemman eli Senior asiantuntijan rooli on hyvin samankaltainen. Erona on kuitenkin se, että senioriteetti ja syvempi tietotaito kehittyy työvuosien myötä.
- Orgaanisen hakukoneoptimoinnin syvällinen tuntemus
- Hyvät viestintätaidot tiimin ja asiakkaiden kanssa
- Optimoinnin validoinnin taidot
- On–page-strategioiden toteuttaminen
- Kävijäanalytiikan hyödyntäminen
- Strateginen suunnittelu
SEO Manager
SEO Managerin roolissa vaaditaan esihenkilön taitoja, sillä työn kuvaan kuuluu laajojen projektien johtaminen ja valvominen, usein myös jatkuvan optimointityön malli.
Roolissa vaaditaan myös laajaa osaamista, sillä managerin tulee pystyä tulkitsemaan dataa ja tekemään sen perusteella johtopäätöksiä.
Managerina sinulta voidaan vaatia mm. seuraavia tehtäviä:
- Projektin johtamista
- Datan analysointia
- Markkina-analyysin toteuttamista
Head of SEO
Head of SEO (päällikkö tai johtaja) on nimike, jonka voi ansaita vuosien kokemuksella. SEO-johtajat keskittyvät strategiseen suunnitteluun ja tuloshakuisen optimointityön johtamiseen.
Työnimikkeenä Head of SEO valvoo esimerkiksi Managerin johtamaa tiimiä. Siksi strateginen liiketoimnta, yhteistyö, innovointi ja analyyttiset taidot ovat johtajalle tarjottavien työpaikkojen keskeisiä vaatimuksia.
Koska tässä työnkuvassa tuloshakuisuus näyttelee suurta roolia, on tärkeää osata arvioida erilaisia mittareita projektin kehittämiseksi.
Vuosien aikana karttuneen käytännön kokemuksen lisäksi Head of SEO:lta vaaditaan asiaankuuluvaa kokemusta johtamisesta.
Johtajana sinulta odotetaan seuraavaa:
- Strategian palvelumuotoilu
- Tiivis yhteistyö sisältö- ja markkinointitiimien kanssa
- On-site- ja off-site strategioiden toteuttamisen valvonta
- Neljännesvuosittaisten ja vuosittaiset tulostavoitteiden asettaminen
- Yhteistyö HR:n kanssa osastokohtaisten kehityskohteiden tunnistamiseksi
- Data-analysointi ja dataan perustuvat päätökset
- Uusien mahdollisuuksien tunnistaminen kilpailuedun saavuttamiseksi
Yhteenveto
Yllä olevat nimikkeet liittyvät usein digitoimistoissa työskentelyyn. Freelance SEO-osaaja voi määritellä itsensä monella tavoin, ja sen vuoksi on tärkeä kysyä työnäytteitä, referenssejä.
Kun valitset tekijää, kysy ainakin näitä:
- referenssit onnistuneista projekteista
- kuukausihintaan sisältyvät tunnit ja työtehtävät
Mitä SEO-osaaja tekee?
Hakukoneoptimoinnin konsultin tehtävät voivat vaihdella riippuen siitä, missä organisaatiossa konsultti työskentelee – tai työskenteleekö hän freelancerina. Konsultointipalvelut voivat vaihdella tiettyjen tehtävien suorittamisesta liiketoimintaa tukevaan neuvontaan strategisella tasolla.
SEO-osaajan palveluihin kuuluu muun muassa:
- Sivuston auditoinnissa ja nykytilan analyysissä
- Olemassa olevan sisältöstrategian kehittämisessä hakukoneoptimointia varten
- Avainsanatutkimuksessa ja hakusana-analyysissä
- Teknisten ongelmien tunnistamisessa ja ratkaisuehdotuksissa
- Kilpailijatutkimuksessa
- Sisältöjen validoinnissa
- Sivustorakenteen ja linkkistrategian parantamisessa
- Konversio-optimoinnissa
- Koulutuksessa ja mentoroinnissa.
Lisäksi SEO-konsultin taitojen ja pätevyyksien tulisi sisältää seuraavat osa-alueet:
- Räätälöidyt strategiat
- Tulosten arvioitu kasvu nykyisen datan perusteella
- Datan analysointi
- Päätösten tekeminen dataan perustuen.
5 merkkiä siitä, että on aika palkata SEO-osaaja
SEO-konsultin palkkaaminen voi olla tärkeä askel liiketoimintasi kehittämisessä – ja se voi myös olla merkittävä investointi riippuen palveluntarjoajan kustannuksista.
On hyvä muistaa, että hakukoneoptimointi on aina pitkäjänteistä työtä, joka maksaa itsensä takaisin laadukkaana, orgaanisena liikenteenä ja näkyvyyteenä, myös konversion kasvamisena.
1. Sinulla on selkeät liiketoiminnalliset tavoitteet
Kun tiedät, missä kohdin unelmakarttaasi yrityksesi on tällä hetkellä ja mihin haluat yrityksesi kehittyvän, voit saavuttaa tavoitteesi nopeammin SEO-konsultin kanssa.
2. Haluat skaalata liiketoimintaasi
Liiketoiminnan kasvu voi merkitä tarvetta valmistella verkkosivusto suurempaa liikennettä varten. Voit esimerkiksi laajentaa tarjoamaasi tarttumalla kiinnostaviin markkinarakoihin.
SEO-osaajan tarkoituksena on:
- neuvoa sinua tuottamaan hakukone-ystävällisiä sisältöjä uusien yleisöjen tavoittamiseksi
- konversio-optimoida sivustoa tulosten parantamiseksi
- parantaa ja kehittää verkkosivustosi arkkitehtuuria.
3. Olet uudistamassa verkkosivustoasi
Yrityksesi skaalautumisen rinnalla verkkosivuston uudistaminen on usein merkki avun tarpeesta. Osaavan SEO-konsultin avulla voit ehkä sivuston näkyvyyden romahtamisen ja keskittää verkkosivuston parannukset tekniikoihin, jotka tuovat lisää laadukasta liikennettä.
Kuten alla olevasta graafista näet, huonosti toteutettu sivustouudistus voi romauttaa kaiken jo ansaitun näkyvyyden ja liikenteen.
4. Haluat implementoida uuden sisältöstrategian
Hakukoneoptimointi<(u> perustuu relevanttiin ja haun perimmäiseen intentioon vastaavaan sisällöntuotantoon.
Jos harkitset uuden sisältöstrategian implementoimista, varmista konsultin avulla, ettet vahingossa poista tai yhdistä jo hyvän näkyyvyden ansainneita sisältöjä heikompiin.
5. Haluat voittaa alasi ajatusjohtajuuden
Mitkä ovat ne termit, tuotteet ja palvelut, joissa haluat löytyä ensimmäisenä? Mitä useammalla haulla ansaitset parhaan sijoituksen hakutulossivulla, sitä laajemmaksi näkyvyytesi – ajatusjohtajuutesi – kasvaa.
Mitä tulee huomioida SEO-osaajan palkkaamisessa?
Jos olet valmis palkkaamaan SEO-osaajan, virtaviivaista valintaa näillä vinkeillä.
1. Selvitä SEO-tavoitteesi ja liiketoiminnan tarpeet
Selkeät tavoitteet helpottavat parhaiten sopivan tekijän löytämistä. Selvitä tavoitteesi näiden kysymysten avulla:
- Mitkä ovat yrityksesi yleiset tavoitteet?
- Mitkä ovat yrityksesi kasvutavoitteet?
- Millaisia konkreettisia tuloksia haluat uuden strategian mahdollistavan?
2. Määritä budjetti
Määritä SEO-työn budjetti, sillä tämä vaikuttaa siihen, kuinka osaavan tekijän voit palkata.
Tässä muutamia kysymyksiä, joihin sinun kannattaa vastata itsellesi:
- Mitä resursseja sinulla on käytettävissäsi konsultointipalveluihin investoimiseksi?
- Kuinka paljon tuloja yrityksesi tuottaa kuukausittain tai neljännesvuosittain?
- Millaisia resursseja sinulla on käytettävissäsi; kuinka laajan SEO-strategian voit implementoida?
- Kuinka paljon voisit irrottaa maksetun mainonnan budjetista; orgaaninen näkyvyys tuo aina parempia tuloksia.
- Millä liiketoimintasi osa-alueilla voisit vähentää menoja uhraamatta toiminnan tehokkuutta, jotta voisit investoida SEO-konsultin taitoihin?
3. Kilpailuta SEO-tekijät
Seuraava askel on selvittää, millaisia SEO-palveluja on saatavilla ja mitkä niistä voivat auttaa sinua saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteet.
Hyödynnä valinnan apuna näitä kysymyksiä:
- Millä yrityksillä tai konsulteilla on paras pätevyys?
- Onko jollain tekijällä kokemusta juuri sinun alastasi?
- Millaisia referenssejä löydät ehdokkaiden sivustoilta?
- Miten eri konsultointipalvelujen hinnat ovat vertailukelpoisia?
4. Referenssien lisäksi kysy näitä:
- Mitä tekniikoita ja -strategioita hyödynnät työssäsi?
- Kuinka usein läpikäyt asiakkaidesi kanssa sen, miten SEO-strategia toimii?
- Kuinka kauan sinulla kestää yleensä saada jonkinlaisia tuloksia asiakkaille?
- Työskenteletkö muiden samalla alalla kilpailevien tuotemerkkien kanssa?
- Miten vältät Googlen ohjeiden vastaisia käytäntöjä?
Näistä työvaiheista SEO-osaajan taidot koostuvat
Ammattitaitoinen SEO osaaja on apunasi, kun tavoittelet:
- sivuston löydettävyyden kasvua hakukoneissa
- ajatusjohtajuuden kasvattamista
- ostopolun eri vaiheiden optimointia
- ja sitä kautta uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittamista
- konversio-optimointia
- eli lisää kauppaa ja euroja viivan alle
- lisää parempia liidejä
- unohtamatta tunnettuuden kasvattamista (kattomarkkinointia).
Hakukoneoptimoijan työtehtävät pitävät sisällään paljon. Sen vuoksi on käytännössä mahdotonta, että sama tekijä voisi osata yhtä hyvin SEO:n ja SEM:in – ja juuri siksi SEM-mainontaa ei ole listattu alla olevassa tehtävälistassa.
Tässä listattuna tärkeimpiä hakukoneoptimoijan työtehtäviä:
- Aktiivinen viestintä asiakkaan suuntaan
- Sivuston tekninen auditointi
- sivuston eheys
- sivuston nopeus
- sivuston virhekoodit
- sivuston puurakenne
- Sivuston sisällöllinen auditointi
- sisällöt
- meta-tiedot
- schema
- canonical-tagit
- kannibaalit sisällöt
- ikivihreät url-rakenteet
- sivuston saavutettavuus
- Kilpailija-analyysi
- kilpailijan voittamat avainsanat
- kilpailijan sijoitukset tärkeimmille avainsanoille
- Hakusanatutkimus
- avainsanat suhteessa yrityksen kpi:hin
- avainsanat suhteessa kilpailijoihin
- avainsanat suhteessa markkinaan
- avainsanojen vaikeusaste
- avainsanojen intressi
- Yleisesti: On-page SEO
- Yleisesti: Off-page SEO
- Backlink-strategia
- mitä linkkejä jo on ansaittu
- mitä linkkejä voidaan ansaita orgaanisesti
- miten monitoroit brändimaininnat ja käännät ne linkeiksi
- Sivuston sisäinen linkkistrategia
- jotta sivustolta ei löydy kuolleita sivuja
- jotta sivustolta ei löydy orpoja sivuja
- jotta sisällöt eivät painu yli kolmen klikin syvyyteen
- Pilarisivut ja aiheklusterit
- sisältökokonaisuudet per sisältöhubi
- Analytiikan mittaaminen
- onnistumiset kpi:den pohjalta
- onnistumiset seo-projektin pohjalta
- Tulosten raportointi
- viikkotasolla
- kuukausitasolla
- kvartaaleittain
- Muutosehdotukset dataan perustuen
- miksi, mitä ja milloin pitää tehdä
- Nykysisältöjen SEO-korjaaminen
- miksi ja mitä korjataan
- entä jos samalle avainsanalle on useampi osuma?
- Uusien SEO-sisältöjen tuottaminen
- miksi ja mitä kirjoitetaan
- mille sanoille sisältöjä optimoidaan
- millaisia sisältöjen tulee olla rakenteeltaan
- Konversion kasvattaminen SEO:n avulla
- mitä kävijämäärän kasvulla halutaan saavuttaa
- mitkä toimenpiteet tukevat konversion kasvua
- Ajatusjohtajuuden kasvattaminen SEO:n avulla
- miten pääsemme asiakkaiden tietoisuuteen
- Kattomarkkinoinnin toteuttaminen SEO:n avulla
- miten pääsemme asiakkaiden tietoisuuteen
- SEO-konsultointi
- koko laajuudeltaan
Kuten huomaat, työnkuva pitää sisällään paljon.
Marinella Himari
Tukenasi kohti orgaanista kasvua, muutosta ja ajatusjohtajuutta.
Yli 17 vuotta iloa, intohimoa ja digitaalisia menestystarinoita SEO:sta. Ratkaistaan yhdessä sinunkin haasteesi, sitä varten täällä ollaan.