- Home
- Hakukoneoptimointi
- On-page SEO
- Haun intentio
Mitä haun intentiolla tarkoitetaan?
Päivitetty viimeksi:
3 tapaa optimoida ja vahvistaa sisällöntuotantoa
Kolme + 1 hakutyyppiä
🔵 Informational – info- ja opaspohjaiset haut
🟡 Commercial – myyntitapahtumaa edeltävät haut
🟢 Transactional – konvertoivat haut (osto, lataus, koekäyttö jne.)
🟣 Navigational – tietyn verkkosivun etsiminen.
Avainsanan perimmäinen tarkoitus edustaa käyttäjän hakuintentiota eli haun syytä.
Tai pikemminkin sitä, mitä *uskomme* käyttäjän todennäköisesti etsivän. Tätähän emme voi tietää varmasti.
Jokaiselle hakusanalle on olemassa oma intentio. Intentiolla tarkoitetaan sitä, millaisia sisältöjä kyseistä hakutermiä käytettäessä oletetaan löydettävän: informatiivisia, tuotteita vertailevia, tuotteen ominaisuuksia esitteleviä, koekäytön tai whitepaperin latauksen mahdollistamista.
Vaikka teemoja on neljä, tarpeita on sitäkin enemmän.
Kun jatkossa tuotat sisältöjä, varmista, että kirjoitat ne vastaamaan haun intentiota
🔵 Miten kasvattaa perunaa? > Kerro selkeästi, miten kasvattaa perunaa. Esimerkitä, ja kerro parhaat niksisi (kanankakkaa vai lehmänlantaa?)
🟡 Kenties paras hissipuhe tuotteestasi? Miten se ratkaisee asiakkaan ongelman? Mitä sen avulla saa? Muista, että asiakas on melkein valmis ostamaan.
🟢 Ostohousut jalassa! joten varmista, että sisältöön on nostettu tuotelinkit (myös kuvina) ja että konversio on mahdollisimman helppo toteuttaa.
Haun perimmäiset syyt ovat yhtä tärkeitä niin SEM-mainonnassa kuin hakukoneoptimoinnissa (ja siksi osa sanoista annetaan SEMiin ja osa optimoidaan SEO:lla). Onhan tarkoituksenamme palvella mahdollisimman hyvällä ja laadukkalla sisällöllä tietoa hakevaa käyttäjää (usein myös potentiaalista asiakasta).