Teknisen SEO:n opas, 20.10.2023
Senior SEO-konsultti Marinella Himari

Miksi sivuston sisäiset linkit ovat tärkeitä?

XML-sivustokartat päivittävät sivustosi tiedot Googlen hakuroboteille

Oletko koskaan miettinyt, kuinka hakurobotit löytävät tiensä sivustollesi, tai miten voit varmistaa, että ne ymmärtävät, millaista ajankohtaista sisältöä tarjoat? Puhutaan tietenkin aiheesta XML-sivustokartta.

Vallankumouksellisessa digitaalisessa maisemassamme, missä informaatio vyöryy loputtomasti ja kilpailu näkyvyydestä on kiivaampaa kuin koskaan, on elintärkeää ymmärtää ja hyödyntää jokaista työkalua, joka voi auttaa sinua erottumaan joukosta.

Tässä tekstissä käymme tiiviisti läpi XML-sivustokartan tärkeyden.

1. Indeksointi

XML-sivustokartta eli sitemap auttaa hakukoneita indeksoimaan verkkosivustosi sivut nopeammin ja tehokkaammin. Sitemap tarjoaa hakukoneille selkeän luettelon kaikista sivuista, jotka ne saavat nähdä ja löytää.

Jos käytät WordPressiä, voit tarkistaa oman sivustosi sivustokartat kirjoittamalla hakukenttään: https://sivustosinimi.fi/sitemap.xml

Saat listauksen sitemapeista, jotka kertovat eri tietoja. Sivustokarttojen määrä vaihtelee riippuen sivuston sisällöstä.

XML-tiedosto voi esimerkiksi niputtaa omiksi sivustokartoikseen:

  • blogiartikkelit
  • artikkeleiden kirjoittajat
  • kategoriat
  • tägit
  • sisältösivut
  • tuotteet
  • kuvat
  • ja videot.

Tärkeimmät sivustokartat kannattaa kertoa Search Consolelle, joka on Googlen ilmainen analytiikkatyökalu. Jos et vielä ole ottanut sitä käyttöön, tee se tänään. GSC kertoo enemmän hyödyllistä dataa omalta sivustolta kuin yksikään maksullinen SEO-sovellus.

Voit lisätä puuttuvat tai päivittää sivustokarttoja Search Consolessa kohdasta “Sivustokartat”.

XML-sivustokartta kannattaa päivittää Google Search Consoleen.

1.1 Vie sivustokartat Google Search Consoleen

Valitse vasemmasta navigaatiosta “Sivustokartat”. Oikealla näet “Lähetetyt sivustokartat”.

Tarkista, että listalta löytyvät sivustollesi tärkeimmät sitemapit. Turhat voit poistaa robots.txt-tiedostolla, jotta toisarvoiset sisällöt eivät syö sivuston crawling-budjettia.

  • Kohdasta “Indeksointi pyydetty” näet, milloin olet viimeksi pyytänyt sitemapin päivitystä.
  • “Luettu viimeksi” kertoo, koska hakurobotit ovat sivuston sisällöt lukeneet.

Ajan saatossa, kun sivusto päivittyy aktiivisemmin ja sen auktoriteetti nousee, indeksointia ei enää tarvitse pyytää; huomaat sen alati päivityttävästä “Luettu viimeksi” -kohdasta.

Tarkista myös, että Tila on “Onnistui”. “Löydetyt sivut” kertovat, kuinka monta sivua ko. sitemap sisältää.

Kun haluat tuoda uuden tai päivittää sivustokarttaa, kirjoita sitemapin loppuosa (esim. kuvassa “post-sitemap.xml”) kohtaan “Lisää uusi sivustokartta”.

2. Sisältöjen päivittymisen seuranta

Kun luot uutta tai päivität sisältöä sivustollasi, XML-sivustokartta ilmoittaa muutoksista hakukoneille. Näin hakukoneet voivat päivittää indeksinsä vastaamaan uusinta sisältöäsi.

3. Priorisointi

Sivustokartan avulla voit kertoa hakukoneille, mitkä sivut ovat sivustollasi tärkeimpiä. Tämä auttaa hakurobotteja kiinnitämään huomion niihin sivuihin, jotka ovat olennaisimpia liiketoimintasi kannalta. SEO-arvoltaan vähäiset sitemapit (kuten blogien tägit ja kategoriat) voit poistaa robots.txt-komennon avulla.

Google Search Console kertoo sivuston indeksoinnin tilan.

4. Virheiden havaitseminen

Sivustokartta voi auttaa havaitsemaan mahdolliset sivustolla ilmenevät ongelmat, kuten rikkonaiset linkit tai sivut, jotka eivät ole indeksoitavissa. Näin saat mahdollisuuden korjata ongelmat, ennen kuin ne vaikuttavat sivustosi suorituskykyyn hakutuloksissa.

5. Arvokasta tietoa hakukoneille

XML-sivustokartat kertovat hakuroboteille, milloin sivustoa, sisältöä tai tuotekuvausta on viimeksi päivitetty, sekä kuinka usein sivusto ylipäätään päivittyy. Tämä tieto voi auttaa robotteja ymmärtämään sivustoasi paremmin ja samalla arvioimaan sisältöjen relevanttiutta.

Kaiken kaikkiaan XML-sivustokartta on keskeinen osa verkkosivustosi hakukoneoptimointia. Sen avulla voit varmistaa, että hakukoneet indeksoivat sivustosi tehokkaasti ja että ne ymmärtävät sivustosi sisällön ja rakenteen kunnolla.

KIRJOITTAJA
Marinella Himari

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn