SEO-strategia
Strategisen kumppanin avulla onnistut kasvutavoitteissasi.
SEO-strategia on yksityiskohtainen suunnitelma verkkosivuston orgaanisen näkyvyyden parantamiseksi hakukoneissa.
Sen avulla määritellään kaikki On-page ja Off-page SEO:n toimenpiteet, unohtamatta sivuston teknisen auditoinnin pohjalta nousevia muutostarpeita.
SEO-strategiaan sisältyy kpi:den, tavoitteiden ja kilpailija-analyysin pohjalta toteutettava avainsanatutkimus ja avainsanasuunnitelma.
Pelkkä avainsanatutkimus ei siis yksinään riitä, sillä se ei yleensä kerro muuta kuin:
- avainsanojen hakumäärät
- avainsanojen vaikeusasteen
- avainsanojen intressin
Jotta avainsanatutkimusta voidaan hyödyntää tehokkaasti, sen tueksi tarvitaan SEO-strategia. Strategia antaa suunnan ja luo puitteet toimenpiteille, joiden avulla sivuston näkyvyyttä, auktoriteetti ja liiketoiminnan tulosta voidaan kasvattaa tuloksellisesti.
Onhan jokaisen SEO-projektin tarkoitus kasvattaa konversiota, ei vain sivustokävijöiden määrää.
Toisin sanoen, jokaisen SEO-projektin tarkoituksena on kasvattaa nimenomaan potentiaalisten ostajien ja asiakkaiden hakumäärää.
SEO-strategia tiivistetysti
Toimenpiteiden selvittäminen: Tunnistamme SEO-työn lähtökohdat sivuston auditoinnin (tekninen SEO ja nykysisällöt) ja kilpailija-analyysin avulla.
SEO-työn tavoitteiden asettaminen: Asetamme SEO-työlle tavoitteet analyysien ja kpi:den pohjalta, ja määrittelemme tarvittavat resurssit.
SEO-projektin tulosten seuranta: Seuraamme tulosten kehitystä ja raportoimme tulokset viikko/kuukausitasolla.
Evaluointi: SEO on jatkuvaa tekemistä, ja evaluoinnin avulla sisältöjä kehitetään entisestään.
SEO-strategiassa määritellään:
- Millaiset yleisöt haluamme tavoittaa
- Millaisia sisältöjä ostopolun eri vaiheille julkaistaan
- Mitä yleisöjen halutaan missäkin viestipolun vaiheessa tekevän
- Mitkä ovat sisältöjen tavoitteet
- Mille avainsanoille sisältöjä julkaistaan
- Millaisia sisältötyyppejä hyödynnetään
- Milloin ja millä resursseilla sisältöjä julkaistaan
- Miten analytiikkaa seurataan
- Miten tuloksia evaluoidaan
Näin SEO-strategia etenee
#1: Sivuston auditointi: Auditoinnin pohjalta rakentuvan SEO-strategian avulla sivuston löydettävyyttä parannetaan mahdollisimman kustannustehokkaasti liiketoiminnalle tärkeimmillä avainsanoilla. Lisäksi tarkistamme tarvittavat SEO-toimenpiteet, joiden avulla nykysisältöjä tulee korjata.
#2: Tavoitteiden määrittäminen: Liiketoiminnan tavoitteiden määrittäminen luo kestävän pohjan niin lyhyen kuin pitkän aikavälin SEO-toimenpiteiden suunnittelulle; meidän tulee tietää, mitä teemme ja miksi niin teemme, jotta SEO-projekti voi tuoda toivottuja tuloksia.
#3: Resursointi: Jotta tuloksia voi syntyä, tarvitaan aikataulu, jonka mukaan SEO-työtä tehdään. Määrittelemme tarvittavat toimenpiteet viikko- ja kuukausitasolla. Jos tarvitset apua SEO-sisällöntuotantoon, voit tilata meiltä kaiken tai osan sivustollasi julkaistavista laadukkaista SEO-sisällöistä.
#4 Tulosten seuranta ja raportointi: SEO-työ perustuu jatkuvaan analysointiin sekä tulosten mittaamiseen ja seurantaan.
#5 Data päätöksenteon tukena: Todennettu data ohjaa jatkuvaa sisällöntuotantoa kohti entistä parempia tuloksia. Emme tee mitään mutu-tuntumalta, vaan siksi, että ko. toimenpide pitää tehdä. Käymme ehdotukset aina selkeästi läpi asiakkaan kanssa, jotta molemmat osapuolet tietävät, missä mennään ja miksi tiettyjä toimenpiteitä tehdään.
Hyvin suunniteltu SEO-strategia on tuloksia tuovan markkinoinnin perusta
SEO-strategia selkeyttää optimoinnin lisäksi myös sisältömarkkinoinnin pitkän tähtäimen tekemistä.
Hyvä SEO-strategia toimii kaiken digitaalisen markkinoinnin perustana: se huomioi kohderyhmät, ostoprosessin eri vaiheet, käytössä olevat julkaisukanavat, yrityksen kilpailijat sekä oman talon käytössä olevat resurssit.
SEO-strategia auttaa kirkastamaan, miten ja millä sisällöillä voidaan tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.
Tämän vuoksi SEO-strategin pitäisi aina olla osa yrityksen markkinointistrategiaa.





