Mikä on llms.txt ja voiko se parantaa tekoälynäkyvyyttä?
Llms.txt-tiedosto on uusi standardi, mutta miksi sen hyödystä ollaan eri mieltä Googen, AI-sovellusten ja SEO-asiantuntijoiden keskuudessa?
Marinella Himari on yksi pisimpään Suomessa toimineista SEO-asiantuntijoista. Hän on erikoistunut strategiseen ja tekniseen SEO-konsultointiin. SEO-asiantuntijapalvelut kattavat läpinäkyvät, dataan perustuvat huolelliset SEO-strategiat niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä markkinassa kasvamiseen.
Llms.txt-tiedosto on uusi standardi, mutta miksi sen hyödystä ollaan eri mieltä Googen, AI-sovellusten ja SEO-asiantuntijoiden keskuudessa?
Google on poistanut käytöstä parametrin &num=100 (lähde), jonka avulla ensimmäiset 100 tulosta voitiin näyttää oletusarvoisesti 10 tuloksen sijaan. Vaikutus? SEO-seuranta on kuralla.
Useat SEO-asiantuntijat ovat raportoineet merkittäviä muutoksia verkkosivustojen liikenteen laskussa Googlen elokuussa julkaiseman roskapostipäivityksen tiimoilta. Miten oman sivustosi kävi?
SEO-konsultti auttaa yrityksiä kasvattamaan orgaanista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa sekä AI-sovellusten suosituksissa. Hakukoneoptimoinnin ammattilainen pystyy analysoimaan sivuston nykytilanteen sekä liiketoiminnan kasvun mahdollisuudet SEO:n ja konversio-optimoinnin keinoin. SEO-konsultti toimii aina läpinäkyvästi ja dataan perustuen.
SEO-auditointi on jokaisen laadukkaasti toteutettavan SEO-strategian ensimmäinen työvaihe.
Analyysillä tarkastetaan verkkosivuston nykytilanne hakukonenäkyvyyden parantamiseksi ja kehittämiseksi. SEO-auditointi on perusteellinen analyysi eli kuntotarkastus sekä sivuston teknisestä kunnosta että sisällöllisestä hakukonenäkyvyyden nykytilasta.
Teknisessä auditoinnissa tarkastetaan:
Sisällöllisessä auditoinnissa tarkastetaan:
Kilpailijatutkimuksen avulla tunnistetaan oman sivuston ja niiden aiheiden puutteet ja kehitystarpeet. SEO-näkyvyyden voi voittaa vain rehellisellä, Googlen parhaisiin käytäntöihin perustuvalla SEO-työllä.
Kilpailijatutkimuksessa tunnistetaan muun muassa:
Kilpailijatutkimusta seuraa syvempi avainsanatutkimus, jossa tutkitaan niin nykyisten omien sisältöjen hakutermit sekä kilpailijoiden hyödyntämät avainsanat. Näiden pohjalta saadaan selkeä kokonaiskuva siitä, millaisia sisältöjä omalta sivustolta puuttuu.
Kun avainsanat on tunnistettu, tiedämme myös niiden intention eli haun perimmäisen syyn. Tämä puolestaan ohjaa strategista SEO-sisällöntuotantoa, jonka tarkoituksena on pystyä vastaamaan ostopolun kaikkiin vaiheisiin niin, että optimoiduista sisällöistä on mahdollisimman paljon hyötyää lukijalle ja potentiaaliselle asiakkaalle.
On-page SEO tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joita voidaan suorittaa suoraan verkkosivustolla.
Näihin lukeutuvat muun muassa:
Verkkosivuston auktoriteettia kehitetään myös ulkoisen näkyvyyden avulla. Näihin toimenpiteisiin lukeutuva esimerkiksi llinkkiprofiilin laadun huoltaminen, PR sekä brändimainintojen seuranta.
Off-page SEO:n ulkoisiin signaaleihin kuuluvat muun muassa:
Hyvä SEO-konsultti auttaa hakukoneoptimoinnin kaikilla osa-alueilla. SEO-asiantuntijan rooleihin kuuluvat niin sivuston auktoriteetin ja laadun kuin verkkosivuston sisältöjen rakenteen suunnittelu sekä sivuston teknisen toimivuuden ja kunnon varmistaminen.
Ei riitä, että orgaanisten kävijöiden käyrä saadaan kasvuun: hakukoneoptimoinnin asiantuntija yhdistää ihanneasiakkaan tarpeet, toiveet ja unelmat semanttiseen SEO-optimointiin, ja vasta nämä yhdessä rakentavat liiketoiminnan kasvua ja brändin ajatusjohtajuutta.
Ydinosaamiseni keskittyy verkkosivustoilla ja verkkokaupoissa toteuttavaan, läinäkyvästi mitattavaan ja tuloksia tuovaan SEO-hakukoneoptimointiin.
Vuosien varrella yhteistyökumppaneitani ovat olleet muun muassa Yliopiston Apteekki, Ourdoor Active, XXL ja Plantagen, monia innovatiivisia pienyrittäjiä unohtamatta.
Näiden vuosien aikana olen saanut auditoida satoja verkkosivustoja ja tunnistaa yleisimmät kompastuskivet, jotka kaikki ovat onneksi siirrettävissä pois tieltä.
SEO-asiantuntijana voin auttaa sinua ja teitä esimerkiksi seuraavien aiheiden parissa:
Parhaassa tapauksessa SEO-konsultti taitaa sekä strategisen sisältö-SEO:n, teknisen SEO:n ja sivuston ulkoisen hakukoneoptimoinnin eli off-page SEO:n. Pelkkä avainsanojen lisääminen tekstiin ei enää riitä, sillä nykyisin huolellisesti toteutettu hakukoneoptimointi on myös semanttista SEO:a.
Ammattimainen SEO-osaaja ymmärtää myös sen, miten SEO-strategia rakennetaan palvelemaan juuri asiakkaan liiketoimintaa. Vaikka hakukoneoptimoinnin perusteet ovat kaikille samat, jokainen SEO-projekti itsessään on erilainen: tämän vuoksi sama kaavamaisuus ei sovi kaikille, vaan tarvitaan strategista ymmärrystä.
Tekninen SEO-konsultti auditoi sivustosi laajamittaisesti. Tämä tarkoittaa muun muassa indeksointivirheiden tarkistamista, sivuston käytettävyyden ja arkkitehtuurin analysoitia sekä korjausehdotusten antamista ja niiden priorisointia.
Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi voi tuoda merkittäviä tuloksia jo muutamissa viikoissa. Nopeat korjaukset voivat sen sijaan tuoda hyötyä jo parissa päivässä.
Tulosten kasvuun vaikuttaa se, miten hyvin SEO-konsultin ohjeita noudatetaan, kuinka paljon nykysisältöä voidaan huoltaa viikkotasolla sekä se, mitkä ovat yrityksen resurssit toteuttaa uutta hakukoneystävällistä sisältöä.
Myös kilpailutilanne vaikuttaa orgaanisen näkyvyyden kasvuvauhtiin.
Jos haluat jutella onnistuneista asiakasprojekteista, ota yhteyttä.
Ei voi – vain tulokset puhuvat puolestaan. Tämän vuoksi sinun kannattaa aina kysyä referenssejä SEO-konsultin osaamistasosta.
Kun valitset SEO-konsulttia, kysy aina referenssejä. Olen kirjoittanut sinua varten laajemman sisällön, jossa kerron, minkä tasoisen SEO-osaajan tarvitset kasvun tueksi.