Hei, olen Marinella, SEO- ja sisältömaailman dinosaurus (🦖)
Aloitin silloin, kun avainsanat vielä upotettiin metakeywordseihin ja blogit olivat Suomessa uusi juttu. Siitä on yli 16 vuotta.
— Yliopiston Apteekki, Varma, If, Nordea, UPM, XXL ja monta muuta SEO-asiakkuutta – seuraavaksi sinä?
— Madventures & Docventures, Fjällräven, Suomiretki – luodaanko teillekin sisältöstrategia?
Autan yrityksiä ja organisaatioita kasvamaan ja menestymään orgaanisen SEO:n ja tarinankerronnan keinoin.
Saat minut kiinni sähköpostitse (info@seohub.fi) ja LinkedInistä sekä alla olevalla lomakkeella.
Tältä sivulta löydät myös kalenterini, josta voit varata maksuttoman strategia-puhelun. Jutellaan, miten voisimme yhdessä kääntää SEO-haasteesi voitoksi.
Tekninen SEO ❤️ Sisältö-SEO
Näiden vuosien aikana olen saanut auditoida satapäin verkkosivustoja, todeta niiden yleisimmät tekniset virheet ja sisältöjen kehitysmahdollisuudet.
Insightia on takataskussa paljon: vähittäiskaupasta, B2B-puolelta, vakuutuksista, premium-tuotteita myyvistä brändeistä ja lääkealalta.
Tekninen SEO ja strateginen sisältö-SEO ovat erityisalaani:
- ilman syväluotaavaa teknistä auditointia sisällöntuotanto ei hyödytä
- ilman laadukasta SEO-strategiaa sisällöntuotanto ei kannata.
Minulla on vahva tausta sisältöstrategioista ja konseptisuunnittelusta, jossa huomioin myös hakukokemuksen optimoinnin (Search Experience Optimization, SXO).
Tehdään tämä yhdessä
Varaa kalenteristani maksuton strategiapuhelu, käydään haasteesi ja toiveesi läpi yhdessä. Voit myös tilata maksuttoman katselmuksen sivustosi kunnosta.
Jos haluat, voit myös lähettää minulle viestiä osoitteeseen: info@seohub.fi
Joskus minua haukuttiin nörtiksi, nykyisin rakastan olla sellainen
Kuva: Juho Kuva
Mutta SEO-nörttiyden lisäksi teen muutakin, ja koen, että jokainen työnkuvani tukee toistaan.
Julkaisin taannoin aiheesta LinkedIn-päivityksen.
Opetan SEO MasterClassin lisäksi luovaa kirjoittamista. Järjestän Eräkirjamessuja. Kirjoitan kalastusartikkeleita omalle sivustolleni mutta myös Erä-lehteen. Olen ollut mukana perustamassa PING Helsinkiä ja tekemässä MadCook Show’ta. Työskentelen myös copywriterina, ja sain kunnian kirjoittaa Suomen parhaan radiomainoksen Kaiku Gaalan Yrityskuva-kategoriaan Saaren Taialle (“Hetki Särkisalon saaristossa”).
Esikoisteokseni Erältä, eräistä julkaisin omakustanteena keväällä 2020, toisinkoiseni Vaella, kalasta, rakasta SKS Kirjojen kustantamana syksyllä 2021.
- Yle: Suomi on eräkirjojen luvattu maa – kustantajat painavat kuitenkin jarrua
- Kauppalehti Optio: Kokeeko klassinen lajityyppi renessanssin? – Monni Himari: ”Tarvitaan rohkeita kirjoittajia”
- Kauppalehti Optio: Nämä kirjat avaavat silmät ja vievät sinut luontoon – Tarjolla ymmärrystä ja inspiraatiota
- Yle Areena: Monni Himarin nykyajan eräkirjassa tarkastellaan luonnon ihmeitä luupilla ja kiikareilla
- Yle: Sometykkäykset sen kertovat: nyt halutaan luontoon – Marinella Himari ja muut bloggaajat inspiroivat retkeilemään
- Yle Aamu-TV: Retkeilyn suosio nousussa – näin se käy!
Olen viettänyt yli 16 vuotta optimoinnin parissa – mutta miten minusta tuli hakukoneoptimoinnin asiantuntija eli SEO-konsultti?
Ammatillinen SEO-työ alkoi kohdallani vuonna 2007, kun perustin blogin, jonka halusin löytyvän Googlen kärjestä.
Muistan edelleen sen päivän, kun voitin ensimmäisen vaikean avainsanan sekä Suomen parhaan matkablogin tittelin, en kerran vaan kolmesti.
Muistan, kuinka orgaanisten kävijöiden määrä kasvoi ja rikoin ensimmäisen 80 000 uniikin kävijän kuukauden.
Kun aloitin hakukoneoptimoinnin parissa, ei vielä ollut verkkokursseja eikä SEO-koulutuksia – kaikki piti opetella itse.
Sittemmin olen kouluttanut itseäni mentorien opastuksessa, tehnyt opintomatkoja ulkomaille SEO-konferensseihin, panostanut osaamiseeni ja uraani, sillä vain siten olen itsekin voinut kehittyä.
Hakukoneoptimointi ja verkkosivujen verkkosivujen sisällöt tulivat osaksi jokapäiväistä tekemistä. Tätä seurasi konversio-optimointi; kun algoritmit ja analytiikka muuttuvat, on entistä tärkeämpää kerätä omaa dataa, jota ilman ei tänä päivänä pärjää.
SEO-työni perustuu neljään pilariin
- Datalla johtaminen – Tiedämme, mitä teemme ja miksi teemme.
- SEO-strategia – Ansaitsemme hakukoneet ja asiakkaat puolellemme.
- Analytiikka – Seuraamme dataa ja orgaanista kehitystä.
- Evaluointi – Jatkokehitämme ja täydennämme SEO-työtä.
Tällä hetkellä
- Valmennan digiyrittäjistä SEO-ammattilaisia Zen SEO MasterClass™ -koulutusohjelman avulla.
- Opetan yrittäjiä optimoimaan omaa sivustoaan SEO MasterClass™ -kurssilla.
- Ja koulutan sisällöntuottajia strategisen sisältö-SEO:n taitajia SEO ContentMaster -ohjelmassa.
- Tarjoan eri laajuisia SEO-strategioita yritysten resurssien mukaisesti.
- Konsultoin digitoimistoja orgaanisen SEO:n mahdollisuuksista.
- Työskentelen SEO-konsulttina erilaisissa SEO-projekteissa.
- Julkaisen 2 600+ tilaajan Zen SEO -uutiskirjettä.
- Ja julkaisen aktiivisesti myös LinkedInissä.
Miten tunnistaa asiantuntevan SEO-konsultin?
Konsultin tarkoituksena on auttaa yrityksiä saavuttamaan laajaa näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä liiketoiminnan kasvua orgaanisen SEO:n avulla.
SEO-osaajalta vaaditaan monenlaisia taitoja, ennen kaikkea aiheeseen syventyneisyyttä.
Tulokset puhuvat puolestaan, ja siksi rakastan työtäni niin paljon.
Milloin SEO-konsultti kannattaa palkata?
Aina silloin, kun SEO-konsulttia ei vielä löydy tiimistäsi.
Hänen taitojaan tarvitaan:
- sivustouudistuksessa
- teknisten haasteiden ratkaisemisessa
- nykysisältöjen SEO-huoltamisessa
- uusien SEO-sisältöjen suunnittelussa
- ja mittavassa määrässä muita toimenpiteitä.
Suunnitelmallisen hakukoneoptimoinnin tulisi olla kiinteä osa jokaisen kasvuhakuisen yrityksen liiketoimintastrategiaa ja päivittäistä tekemistä.
SEO-konsultti auttaa osana tiimiäsi
SEO-konsultin apu on tehokas tapa vauhdittaa orgaanisen näkyvyyden kasvua.
SEO-konsultti muun muassa auttaa:
- suunnittelemaan tehokkaan SEO-strategian
- toteuttamaan sivuston auditoinnin
- tutkimaan oikeat avainsanat
- luomaan sivustolle hakukoneystävällisen rakenteen
- klusteroimaan sisällöt vastaamaan haun intentiota
- määrittämään selkeät askelmerkit
- SEO-validoimaan sisällöt
- sekä kouluttaa työntekijäksi SEO-osaajiksi.