SEO-konsultti tulokselliseen hakukoneoptimointiin 17 vuoden kokemuksella

Marinella Himari on yksi pisimpään Suomessa toimineista SEO-asiantuntijoista. Hän on erikoistunut strategiseen ja tekniseen SEO-konsultointiin. SEO-asiantuntijapalvelut kattavat läpinäkyvät, dataan perustuvat huolelliset SEO-strategiat niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä markkinassa kasvamiseen. 

Marinella Himari

Asiantuntija-artikkelit

SEO-artikkelit käsittelevät kattavasti alan uusimpaa tietoa, algoritmimuutoksia, eri hakukoneoptimoinnin osa-alueita sekä strategista työtä. Laajemmat oppaat ovat hyödyksi sinulle, kun haluat aloittaa optimoinnin itse.

Mikä on llms.txt ja voiko se parantaa tekoälynäkyvyyttä?

Llms.txt-tiedosto on uusi standardi, mutta miksi sen hyödystä ollaan eri mieltä Googen, AI-sovellusten ja SEO-asiantuntijoiden keskuudessa?

Paremetri &num=100 – analytiikkasi mittarit todennäköisesti droppaavat, ja syy on tämä

Google on poistanut käytöstä parametrin &num=100 (lähde), jonka avulla ensimmäiset 100 tulosta voitiin näyttää oletusarvoisesti 10 tuloksen sijaan. Vaikutus? SEO-seuranta on kuralla.

Miten sivustosi pärjäsi elokuun 2025 späm-päivityksessä?

Useat SEO-asiantuntijat ovat raportoineet merkittäviä muutoksia verkkosivustojen liikenteen laskussa Googlen elokuussa julkaiseman roskapostipäivityksen tiimoilta. Miten oman sivustosi kävi?

Mitä SEO-konsultti tekee?

SEO-konsultti auttaa yrityksiä kasvattamaan orgaanista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa sekä AI-sovellusten suosituksissa. Hakukoneoptimoinnin ammattilainen pystyy analysoimaan sivuston nykytilanteen sekä liiketoiminnan kasvun mahdollisuudet SEO:n ja konversio-optimoinnin keinoin. SEO-konsultti toimii aina läpinäkyvästi ja dataan perustuen.

SEO-konsultointi palvelut

SEO-auditointi

SEO-auditointi on jokaisen laadukkaasti toteutettavan SEO-strategian ensimmäinen työvaihe.

 

Analyysillä tarkastetaan verkkosivuston nykytilanne hakukonenäkyvyyden parantamiseksi ja kehittämiseksi. SEO-auditointi on perusteellinen analyysi eli kuntotarkastus sekä sivuston teknisestä kunnosta että sisällöllisestä hakukonenäkyvyyden nykytilasta.

 

Teknisessä auditoinnissa tarkastetaan:

 

  • sivuston suorituskyky
  • sivuston indeksoitavuus
  • sivuston arkkitehtuuri
  • URL-rakenne
  • latausnopeus ja käytettävyys
  • sivuston WCAG-saavutettavuus
  • uudelleenohjausten virheet.

 

Sisällöllisessä auditoinnissa tarkastetaan:

 

  • sisältöjen laatu ja relevanssi
  • tuplasisältöjen määrä
  • meta-tiedot ja otsikoiden suhde sisältöön
  • semanttisten avainsanojen hyödyntäminen
  • LLM-kielimallien mahdollisuudet
  • sivuston linkkiprofiili
  • sivuston domain-auktoriteetti.

Kilpailijatutkimus

Kilpailijatutkimuksen avulla tunnistetaan oman sivuston ja niiden aiheiden puutteet ja kehitystarpeet. SEO-näkyvyyden voi voittaa vain rehellisellä, Googlen parhaisiin käytäntöihin perustuvalla SEO-työllä.

 

Kilpailijatutkimuksessa tunnistetaan muun muassa:

 

  • kilpailijan hyödyntämän avainsanat
  • sisältöjen hierarkia ja klusterikokonaisuudet
  • linkkiprofiili
  • ansaittujen SERP-tulosten tilanne.

Avainsanatutkimus

Kilpailijatutkimusta seuraa syvempi avainsanatutkimus, jossa tutkitaan niin nykyisten omien sisältöjen hakutermit sekä kilpailijoiden hyödyntämät avainsanat. Näiden pohjalta saadaan selkeä kokonaiskuva siitä, millaisia sisältöjä omalta sivustolta puuttuu.

 

Kun avainsanat on tunnistettu, tiedämme myös niiden intention eli haun perimmäisen syyn. Tämä puolestaan ohjaa strategista SEO-sisällöntuotantoa, jonka tarkoituksena on pystyä vastaamaan ostopolun kaikkiin vaiheisiin niin, että optimoiduista sisällöistä on mahdollisimman paljon hyötyää lukijalle ja potentiaaliselle asiakkaalle.

On-page SEO eli sivuston sisäinen optimointi

On-page SEO tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joita voidaan suorittaa suoraan verkkosivustolla. 

 

Näihin lukeutuvat muun muassa:

 

  • schema-merkintöjen optimointi
  • sisällön NLP-ystävällisyyden kehittäminen
  • sivuston sisäisen linkkirakenteen parantaminen
  • sisältöjen järjestys sivustorakenteessa eli crawling depth
  • otsikkorakenteen (H1, H2, H3, H4) optimointi
  • title-tagien ja meta-kuvausten optimointi
  • sisältöjen optimointi valituille avainsanoille
  • tekstin luettavuuden ja käyttäjäkokemuksen parantaminen.

Off-page SEO eli sivuston ulkoinen optimointi

Verkkosivuston auktoriteettia kehitetään myös ulkoisen näkyvyyden avulla. Näihin toimenpiteisiin lukeutuva esimerkiksi llinkkiprofiilin laadun huoltaminen, PR sekä brändimainintojen seuranta.

 

Off-page SEO:n ulkoisiin signaaleihin kuuluvat muun muassa:

 

  • laadukkaiden ulkoisten linkkien hankkiminen
  • brändimainintojen seuraaminen ja kääntäminen linkeiksi
  • digitaalisen PR:n hyödyntäminen esimerkiksi omien tutkimusten avulla
  • vieraskirjoitukset laadukkailla sivustoilla
  • yrityshakemistot (vaikka niiden linkit ovat usein mallia nofollow)
  • sosiaalisen median signaalien vahvistaminen.

SEO-asiantuntija auttaa sinua kasvamaan orgaanisesti ja kestävästi

Hyvä SEO-konsultti auttaa hakukoneoptimoinnin kaikilla osa-alueilla. SEO-asiantuntijan rooleihin kuuluvat niin sivuston auktoriteetin ja laadun kuin verkkosivuston sisältöjen rakenteen suunnittelu sekä sivuston teknisen toimivuuden ja kunnon varmistaminen.

 

Ei riitä, että orgaanisten kävijöiden käyrä saadaan kasvuun: hakukoneoptimoinnin asiantuntija yhdistää ihanneasiakkaan tarpeet, toiveet ja unelmat semanttiseen SEO-optimointiin, ja vasta nämä yhdessä rakentavat liiketoiminnan kasvua ja brändin ajatusjohtajuutta.

Selkeää, järjestelmällistä ja helposti ymmärrettävää yhteistyötä

Ydinosaamiseni keskittyy verkkosivustoilla ja verkkokaupoissa toteuttavaan, läinäkyvästi mitattavaan ja tuloksia tuovaan SEO-hakukoneoptimointiin.

 

Vuosien varrella yhteistyökumppaneitani ovat olleet muun muassa Yliopiston Apteekki, Ourdoor Active, XXL ja Plantagen, monia innovatiivisia pienyrittäjiä unohtamatta.

 

Näiden vuosien aikana olen saanut auditoida satoja verkkosivustoja ja tunnistaa yleisimmät kompastuskivet, jotka kaikki ovat onneksi siirrettävissä pois tieltä.

Miten voin palvella sinua?

SEO-asiantuntijana voin auttaa sinua ja teitä esimerkiksi seuraavien aiheiden parissa:

 

  • Kilpailijatutkimus eli miten sivustosi performoi tällä hetkellä suhteessa muihin.
  • Avainsanatutkimus eli mitkä hakutermit ovat tärkeimpiä orgaanisen laatuliikenteen varmistamiseksi.
  • Strateginen sisältö-SEO eli millaista ja minkä tyyppistä sisältöä valituille hakutermeille kannattaa Googlen suositusten ja avainsanojen hakuintentioiden perusteella tuottaa.
  • Tekninen SEO eli sivuston toimivuuden auditointi ja parantaminen suositusten perusteella.
  • Sivuston sisäisen linkkirakenteen vahvistaminen eli sivuston auktoriteetin kasvattaminen.
  • Sivuston ulkoisen eli ansaitun linkkiprofiilin huoltaminen eli (tässäkin tapauksessa) sivuston auktoriteetin kasvattaminen ja vahvistaminen.
  • Tekoälyoptimointi eli se, miten erilaiset AI-sovellukset voivat huomioida sivustosi ja nostaa sen hakutuloksiinsa.

Usein kysyttyä:

Mitä kaikkea hakukoneoptimoinnin konsultointi pitää sisällään?

Parhaassa tapauksessa SEO-konsultti taitaa sekä strategisen sisältö-SEO:n, teknisen SEO:n ja sivuston ulkoisen hakukoneoptimoinnin eli off-page SEO:n. Pelkkä avainsanojen lisääminen tekstiin ei enää riitä, sillä nykyisin huolellisesti toteutettu hakukoneoptimointi on myös semanttista SEO:a.

Ammattimainen SEO-osaaja ymmärtää myös sen, miten SEO-strategia rakennetaan palvelemaan juuri asiakkaan liiketoimintaa. Vaikka hakukoneoptimoinnin perusteet ovat kaikille samat, jokainen SEO-projekti itsessään on erilainen: tämän vuoksi sama kaavamaisuus ei sovi kaikille, vaan tarvitaan strategista ymmärrystä.

Mitä tekninen SEO-konsultti tekee?

Tekninen SEO-konsultti auditoi sivustosi laajamittaisesti. Tämä tarkoittaa muun muassa indeksointivirheiden tarkistamista, sivuston käytettävyyden ja arkkitehtuurin analysoitia sekä korjausehdotusten antamista ja niiden priorisointia.

Miten nopeasti hakukoneoptimoinnin konsultointi tuo tuloksia?

Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi voi tuoda merkittäviä tuloksia jo muutamissa viikoissa. Nopeat korjaukset voivat sen sijaan tuoda hyötyä jo parissa päivässä.

Tulosten kasvuun vaikuttaa se, miten hyvin SEO-konsultin ohjeita noudatetaan, kuinka paljon nykysisältöä voidaan huoltaa viikkotasolla sekä se, mitkä ovat yrityksen resurssit toteuttaa uutta hakukoneystävällistä sisältöä.

Myös kilpailutilanne vaikuttaa orgaanisen näkyvyyden kasvuvauhtiin.

Jos haluat jutella onnistuneista asiakasprojekteista, ota yhteyttä.

Voiko SEO-asiantuntija luvata varmoja tuloksia?

Ei voi – vain tulokset puhuvat puolestaan. Tämän vuoksi sinun kannattaa aina kysyä referenssejä SEO-konsultin osaamistasosta.

Miten valitsen sopivan SEO-konsultin?

Kun valitset SEO-konsulttia, kysy aina referenssejä. Olen kirjoittanut sinua varten laajemman sisällön, jossa kerron, minkä tasoisen SEO-osaajan tarvitset kasvun tueksi.

Päivitetty:
Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.