SEO eli SXO vuonna 2026

Mikä yhdistää menestyneimpiä yrityksiä? Monikanavainen ajatusjohtajuus. Sitä ei voi ostaa – sen voi ainoastaan ansaita. Tässä vaiheessa hakukokemuksen optimointi, SXO eli Search Experience Optimization astuu kuvioihin.
 

Päivitetty:
Mitä on SXO?

Kerro johtava tarina. Kasvata vaikutusvaltaa. Vangitse markkinaosuus.

Hakukokemuksen optimointi, Search Experience Optimization eli SXO on SEO:n , CRO:n ja UX:n kombinaatio, jonka geeneissä yhdistyvät erilaisten hakukoneiden ja sosiaalisten alustojen sekä käytettävyyden ja käyttäjien tarpeet – konversio-optimointia unohtamatta.


Nämä yhdessä johtavat entistä laajempaan näkyvyyteen, ei vain Googlessa vaan mahdollisimman monilla alustoilla, kuten tekoälysovellusten lähteenä.

Sisällysluettelo

SXO etsii mahdollisuuksia Googlen ulkopuolelta

SXO ei ole uusi tuulahdus SEO-maailmassa. Zuzanna Krüger kirjoitti aiheesta jo vuonna 2022 teoksessaan The Art of SXO.

 

Olet kuullut SEO:n olevan holistista eli kokonaisvaltaista. Mutta mitä tämä todellisuudessa tarkoittaa vuonna 2026?

 

Sitä, että SXO etsii mahdollisuuksia myös Googlen ulkopuolelta.

 

SparkToron jo vuoden 2024 Zero-Click Search -tutkimus paljastaa merkittävän muutoksen hakukäyttäytymisessä: 1000 hausta vain 374 klikkausta johtaa jollekin hakutuloksissa näkyvistä sivustoista.

 

Nolla-klikin hauilla tarkoitetaan hakuja, jotka päättyvät, ennen kuin käyttäjä on klikannut mitään hakutuloksessa näkyvää tulosta.

 

Tähän lukuun sisältyvät haut, jotka päättyvät:

  • hakijan tyytyväisyyteen
  • turhautuneisuuteen
  • tai kokonaan uuden haun tekemiseen.

Silti nolla-klikeissä piilee uusi loistava tilaisuus, joka jokaisen yrityksen tulee ottaa huomioon strategisessa SEO-työssään.
 

Ja tässä kohtaa SXO astuu mukaan kuvioihin.

Avainsanatutkimuksessa tulee huomioida myös SXO.

SXO:n tarkoitus on kasvattaa brändin näkyvyyttä eri hakualustoilla

SXO on niin sisältömarkkinointia (luovat tekstit ja uutiskirje), sosiaalisen haun optimointia (SSO), tekoälyoptimointia (AIO) kuin niin sanotusti perinteistä hakukoneoptimointia (SEO).

 

Perimmäisiä tarkoituksia on kaksi:

  • parantaa brändisi näkyvyyttä eri hakualustoilla
  • tarjota mutkaton käyttäjäkokemus omalla sivustolla
  • mutta myös muilla alustoilla, siten miten se on mahdollista.

Search Engine JournalinSEO Trends 2024 –tutkimuksessa Keyword Insightsin perustaja Andrew Chadwick kirjoitti siitä, miten ala siirtyy perinteisestä hakukoneoptimoinnista nimenomaan hakukokemuksen optimointiin.

 

SXO:n avulla tavoitat yleisösi vastaamalla heidän tarpeisiinsa riippumatta siitä, mitä hakualustaa he käyttävät.

 

Kolme fundamentaalia ovat:

  • käyttäjien sitouttamisen lisääminen
  • loppukäyttäjään keskittyminen
  • erinomaisen käyttökokemuksen mahdollistaminen.
Graafista nähdään, kuinka yrityksen orgaaninen näkyvyys on kasvanut ohi kilpailijoiden: sivusto voittaa kilpailijat yli 80% Google-näkyvyydellä.

Tutkimuksen 3 keskeistä johtopäätöstä

  1. Yli 60% hauista päättyy ilman klikkausta verkkosivustolle.
  2. Nolla-klikkausten kasvaessa yrityksen on pystyttävä mukauttamaan strategioitaan.
  3. SEO- ja sisältöstrategioissa tulee keskittyä suoran arvon tuottamiseen hakutuloksissa.

Suuntaus korostaa nimenoman hakutulossivulla nähtävien SERP-tulosten (Search Engine Results Page) kasvavaa merkitystä ja niiden optimointia.

 

Tässä lepää mieletön potentiaali.

 

Ja siksi yritysten, jotka jo ovat aloittaneet SEO-työn, on tärkeää huomioida hakukäyttäytymisen muutokset strategisessa SEO-työssään.

 

Varman päälle pelaaminen on riskialtein päätöksesi vuonna 2026.

 

Lasketaan kasvupotentiaalisi, se on varmasti huima.

Lähteet

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Picture of Marinella Himari
Marinella Himari

Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi

Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.

LinkedIn

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.

Evästeasetukset
SEOhub.fi

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästeiden tiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme. Tiedot auttavat meitä ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat mielestäsi kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä – ja tämän pohjalta voimme muun muassa tuottaa uutta maksutonta oppimismateriaalia.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulta toiselle siirtymisen ja lomakkeiden täyttämisen. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.

Analytiikka

Tämä verkkosivusto käyttää Google Analyticsia keräämään anonyymejä tietoja, kuten sivuston kävijämäärä ja suosituimmat sivut.

Tämän evästeen pitäminen käytössä auttaa meitä parantamaan verkkosivustoamme.