SEO eli SXO vuonna 2025
Mikä yhdistää menestyneimpiä yrityksiä? Monikanavainen ajatusjohtajuus.
Sitä ei voi ostaa – sen voi ainoastaan ansaita. Tässä vaiheessa hakukokemuksen optimointi, SXO eli Search Experience Optimization astuu kuvioihin.

Kerro johtava tarina. Kasvata vaikutusvaltaa. Vangitse markkinaosuus.

Hakukokemuksen optimointi, Search Experience Optimization eli SXO on SEO:n , CRO:n ja UX:n kombinaatio, jonka geeneissä yhdistyvät erilaisten hakukoneiden ja sosiaalisten alustojen sekä käytettävyyden ja käyttäjien tarpeet – konversio-optimointia unohtamatta.
— Nämä yhdessä johtavat entistä laajempaan näkyvyyteen, ei vain Googlessa vaan mahdollisimman monilla alustoilla, kuten tekoälysovellusten lähteenä.

Mitä hakukokemuksen optimointi (SXO) tarkoittaa?
SXO ei ole uusi tuulahdus SEO-maailmassa. Zuzanna Krüger kirjoitti aiheesta jo vuonna 2022 teoksessaan The Art of SXO¹.
Olet kuullut SEO:n olevan holistista eli kokonaisvaltaista. Mutta mitä tämä todellisuudessa tarkoittaa vuonna 2025?
→ Sitä, että SXO etsii mahdollisuuksia myös Googlen ulkopuolelta.
SparkToron vuoden 2024 Zero-Click Search -tutkimus paljastaa merkittävän muutoksen hakukäyttäytymisessä:
1000 hausta vain 374 klikkausta johtaa jollekin hakutuloksissa näkyvistä sivustoista.²
Nolla-klikin hauilla tarkoitetaan hakuja, jotka päättyvät, ennen kuin käyttäjä on klikannut mitään hakutuloksessa näkyvää tulosta.
Tähän lukuun sisältyvät haut, jotka päättyvät:
- hakijan tyytyväisyyteen
- turhautuneisuuteen
- tai kokonaan uuden haun tekemiseen.
Silti nolla-klikeissä piilee uusi loistava tilaisuus, joka jokaisen yrityksen tulee ottaa huomioon strategisessa SEO-työssään.
Ja tässä kohtaa SXO astuu mukaan kuvioihin.
SXO etsii mahdollisuuksia Googlen ulkopuolelta
SXO on niin sisältömarkkinointia (luovat tekstit ja uutiskirje), sosiaalisen haun optimointia (SSO), tekoälyoptimointia (AIO) kuin “perinteistä” hakukoneoptimointia (SEO).
Perimmäisiä tarkoituksia on kaksi:
- parantaa brändisi näkyvyyttä eri hakualustoilla
- tarjota mutkaton käyttäjäkokemus omalla sivustolla
- mutta myös muilla alustoilla, siten miten se on mahdollista.
Search Engine Journalin SEO Trends 2024 –tutkimuksessa³ Keyword Insightsin perustaja Andrew Chadwick kirjoittaa siitä, miten ala siirtyy perinteisestä hakukoneoptimoinnista nimenomaan hakukokemuksen optimointiin.
→ SXO:n avulla tavoitat yleisösi vastaamalla heidän tarpeisiinsa riippumatta siitä, mitä hakualustaa he käyttävät.
Kolme fundamentaalia ovat:
- käyttäjien sitouttamisen lisääminen
- loppukäyttäjään keskittyminen
- erinomaisen käyttökokemuksen mahdollistaminen.

Tutkimuksen 3 keskeistä johtopäätöstä
- Yli 60% hauista päättyy ilman klikkausta verkkosivustolle.
- Nolla-klikkausten kasvaessa yrityksen on pystyttävä mukauttamaan strategioitaan.
- SEO- ja sisältöstrategioissa tulee keskittyä suoran arvon tuottamiseen hakutuloksissa.
Suuntaus korostaa nimenoman hakutulossivulla nähtävien SERP-tulosten (Search Engine Results Page) kasvavaa merkitystä ja niiden optimointia.
Tässä lepää mieletön potentiaali.
Ja siksi yritysten, jotka jo ovat aloittaneet SEO-työn, on tärkeää huomioida hakukäyttäytymisen muutokset strategisessa SEO-työssään.
Varman päälle pelaaminen on riskialtein päätöksesi vuonna 2025.
Lasketaan kasvupotentiaalisi, se on varmasti huima.