Mikä yhdistää menestyneimpiä yrityksiä? Monikanavainen ajatusjohtajuus. Sitä ei voi ostaa – sen voi ainoastaan ansaita. Tässä vaiheessa hakukokemuksen optimointi, SXO eli Search Experience Optimization astuu kuvioihin.
Hakukokemuksen optimointi, Search Experience Optimization eli SXO on SEO:n , CRO:n ja UX:n kombinaatio, jonka geeneissä yhdistyvät erilaisten hakukoneiden ja sosiaalisten alustojen sekä käytettävyyden ja käyttäjien tarpeet – konversio-optimointia unohtamatta.
Nämä yhdessä johtavat entistä laajempaan näkyvyyteen, ei vain Googlessa vaan mahdollisimman monilla alustoilla, kuten tekoälysovellusten lähteenä.
SXO ei ole uusi tuulahdus SEO-maailmassa. Zuzanna Krüger kirjoitti aiheesta jo vuonna 2022 teoksessaan The Art of SXO.
Olet kuullut SEO:n olevan holistista eli kokonaisvaltaista. Mutta mitä tämä todellisuudessa tarkoittaa vuonna 2026?
Sitä, että SXO etsii mahdollisuuksia myös Googlen ulkopuolelta.
SparkToron jo vuoden 2024 Zero-Click Search -tutkimus paljastaa merkittävän muutoksen hakukäyttäytymisessä: 1000 hausta vain 374 klikkausta johtaa jollekin hakutuloksissa näkyvistä sivustoista.
Nolla-klikin hauilla tarkoitetaan hakuja, jotka päättyvät, ennen kuin käyttäjä on klikannut mitään hakutuloksessa näkyvää tulosta.
Tähän lukuun sisältyvät haut, jotka päättyvät:
Silti nolla-klikeissä piilee uusi loistava tilaisuus, joka jokaisen yrityksen tulee ottaa huomioon strategisessa SEO-työssään.
Ja tässä kohtaa SXO astuu mukaan kuvioihin.
SXO on niin sisältömarkkinointia (luovat tekstit ja uutiskirje), sosiaalisen haun optimointia (SSO), tekoälyoptimointia (AIO) kuin niin sanotusti perinteistä hakukoneoptimointia (SEO).
Perimmäisiä tarkoituksia on kaksi:
Search Engine JournalinSEO Trends 2024 –tutkimuksessa Keyword Insightsin perustaja Andrew Chadwick kirjoitti siitä, miten ala siirtyy perinteisestä hakukoneoptimoinnista nimenomaan hakukokemuksen optimointiin.
SXO:n avulla tavoitat yleisösi vastaamalla heidän tarpeisiinsa riippumatta siitä, mitä hakualustaa he käyttävät.
Kolme fundamentaalia ovat:
Suuntaus korostaa nimenoman hakutulossivulla nähtävien SERP-tulosten (Search Engine Results Page) kasvavaa merkitystä ja niiden optimointia.
Tässä lepää mieletön potentiaali.
Ja siksi yritysten, jotka jo ovat aloittaneet SEO-työn, on tärkeää huomioida hakukäyttäytymisen muutokset strategisessa SEO-työssään.
Varman päälle pelaaminen on riskialtein päätöksesi vuonna 2026.
Lasketaan kasvupotentiaalisi, se on varmasti huima.
Lähteet
Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi
Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.
Senior SEO-konsultti ja sisältöstrategi
Marinellalla on yli 17 vuoden kokemus hakukoneoptimoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Hän on erikoistunut kattavien SEO-strategioiden ja teknisten auditointien toteuttamiseen sekä kasvavien brändien konsultointiin. Marinellan intohimona ovat algoritmit sekä halu auttaa start-upeja ja yrityksiä vahistamaan ajatusjohtajuuttaan ja orgaanista näkyvyyttään.