Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin kulmakivi. Pointtina on, että avainsanatutkimuksen avulla löydät juuri ne hakutermit, joita asiakkaasi käyttävät, kun he etsivät tietoa hakukoneista.
Mikäli haluat tilata avainsanatutkimuksen, navigoi tänne. Jos taas haluat syventää osaamistasi, osaat tämän avainsanaoppaan luettuasi:
- valita sisällöille parhaat avainsanat
- hyödyntää yksittäisiä sanoja mutta myös hakukyselyjä
- hyödyntää avainsanojen intentiota sisällöntuotannon tukena
- valita sopivan avainsanaohjelman
- ja tuottaa juuri sellaista sisältöä, kun asiakkaasi toivoo.
Aloitetaan!
Mikä on avainsanatutkimus?
Avainsanatutkimus (engl. Keyword Research) on toimenpide, jossa tunnistetaan asiakkaiden käyttämät sanat ja termit hakukoneista mutta myös muista digitaalisista kanavista, kuten YouTubesta ja Instagramista.
- Tiedät, millä hakutermeillä asiakkaat etsivät tietoa.
- Avainsanojen intentioiden avulla tiedät, millaista tietoa asiakkaasi etsivät.
- Avainsanatutkimus on myös oiva keino markkinatutkimukseen sekä uusien palvelujen suunnitteluun.
YouTubea kutsutaan maailman toiseksi suurimmaksi hakukoneeksi, eikä suotta.
- Googlen tutkimuksen mukaan 55% kuluttajista käyttää YouTube-videoita ostopäätöksen tukena (Lähde: Google Research: 55% of Consumers Use Videos for Purchase Decisions)
- 80% asiakkaista katsoi nimenomaan videon ostopolkunsa alkuvaiheessa (Lähde: Think With Google)
- 33% asiakkaista sanoo ostaneensa tuotteita, jotka he ovat löytäneet YouTubesta (Lähde: Think With Google).
- Huimat 70% katsojista ilmoitti ostaneensa tuotteen tietyltä brändiltä nähtyään mainosvideon YouTubessa (Lähde: Notta.ai).
Avainsanatutkimus ei siis keskity vain Googleen vaan myös sosiaalisen median sovelluksiin, kuten vaikkapa Instagramiin.
Mitä avainsanat ovat?
Löysit tämän oppaan, kun hait termillä “avainsanatutkimus”.
Haluatko toisen esimerkin?
Osaisitko lonkalta sanoa, mikä näistä avainsanoista saa eniten hakuja?
- verkkosivut yritykselle
- nettisivut yritykselle
- kotisivut yritykselle.
Näiden avainsanojen hakumäärät jakautuvat lukuihin 1600, 880 ja 720 hakua kuukaudessa.
Avainsanatutkimuksen ideana on nimenomaan pystyä valitsemaan paras mahdollinen pääavainsana sekä sille rinnasteiset hakutermit.
- kotisivut yritykselle, 1600 hakua kuukaudessa
- nettisivut yritykselle, 880 hakua kuukaudessa
- verkkosivut yritykselle, 720 hakua kuukaudessa.
Tämän avainsana-esimerkin avulla ymmärrät, ettei sisältöjä optimoida vain yhdelle hakutermille.
Ihannetilanteessa osaat käyttää pääavainsanana eniten hakuja saavaa hakutermiä sekä rikastaa sisältöä pääavainsanalle rinnasteisilla avainsanoilla, joita tässä tapauksessa ovat “nettisivut yritykselle” ja “verkkosivut yritykselle”.
Avainsanatutkimus tehdään juuri siksi, että tunnistamme parhaat hakutermit sisällöntuotannon tueksi.
Tiesitkö tätä avainsanoista?
- 51% hauista koostuu vain yhdestä tai kahdesta sanasta.
- Vain 6% hauista on 6–9 sanan pituisia ja alle 1% on yli 10 sanan pituisia.
- Kun tarkastellaan yksittäisiä hakuja kokonaismäärän sijaan, 67% hauista on 3–5 sanan mittaisia (Lähteet: MarketingProfs)
Avainsanat ovat usein myös kysymysmuotoisia.
- Noin 14% kaikista hauista on kysymyshakusanoja (”kuka”, ”mitä”, ”missä”, ”miksi” tai ”miten”).
- ”Miten” on yleisin kysymyssana, jota käytetään kahdeksassa prosenttia hakuja.
- Toiseksi yleisin kysymys-avainsana 3,4%:lla on ”mitä”. (Lähteet: Backlinko)
Osa avainsanoista on myös aivan uusia.
- Googlen mukaan 15% kaikista päivittäin tehdyistä hauista on uusia kyselyjä, joita ei ole tehty koskaan aiemmin.
- Tämä tarkoittaa noin 1,3 miljardia uutta hakua joka päivä (Lähde: Seroundtable).
Tässä vielä pari kiinnostavaa lisäfaktaa:
- Suosituimmista hakusanoista 60% on luonteeltaan informatiivisia, mikä todentaa sitä, että ihmiset etsivät pääsääntöisesti tietoa (Lähde: MarketingProfs)
- Mobiilikäyttäjät tekevät hieman todennäköisemmin kysymysmuotoisia (15% vs. 13%) hakuja kuin desktop-käyttäjät (Lähde: Seocopilot)
Miten avainsanatutkimus tehdään?
Kuka tahansa voi tehdä avainsanatutkimuksen. Työtä varten tarvitaan hakusanaohjelma (katsotaan näitä pian), mieluiten lisensoitava, sillä ilmaiset avainsanaohjelmat tarjoavat juuri sellaista tietoa, kuin maksuttomalta sovellukselta voi odottaa. Eivät tarpeeksi relevanttia.
Ajatellaan, että ajat avainsanatyökalusta kaikki mahdolliset avainsanat, jotka liittyvät aiheeseen “digimarkkinointi”.
Mitä teet tällä listalla?
Siinäpä se, et mitään. Pelkkä avainsanojen lisääminen ei yksin riitä, vaan tuloksellista SEO-työtä varten tarvitaan aina huolellisesti suunniteltu SEO-strategia.
Tunnista asiakkaan todelliset tarpeet – ja vastaa niihin
Katsotaan ensiksi muutama aihetta avaava luku.
SparkToron tuoreiden tilastojen mukaan hakukyselyn jakautuminen on muuttunut vuosista 2021–2023. Tutkimuksessa on käytetty Semrushilta saatua dataa. Tässä yllä näet tuloksia aiemmilta vuosilta, alla sen sijaan tulokset vuodelta 2024.
- Informational: 52.65% (mitä, miten, kuinka)
- Navigational: 32.12% (brändihaut)
- Commercial: 14.51% (myyntitapahtumaa edeltävät haut, usein tuotevertailut)
- Transactional: 0.69% (ostohousut jalassa, mistä paras tarjous?)
Tutkimuksesta selviää, että hieman yli puolet kaikista Google-hauista on luonteeltaan informatiivisia. Tämä tarkoittaa, että ihmiset etsivät tietoa heitä kiinnostavasta aiheesta tai tarpeesta ja sen toteuttamisesta
Kolmasosa Google-hauista on brändihakuja. Brändihakuja tekevät käyttäjät tietävät jo, kenen tuottamaa sisältöä he haluavat lukea, ja he vain käyttävät Googlea löytääkseen sisällöt nopeammin ja helpommin.
Lähes 15% (14.5%) hauista on luonteeltaan kaupallisia huolimatta siitä, e tteivät hakijat välttämättä ole valmiita heti ostamaan yhtään mitään. Useimmat commercial-intentiolla varustetut avainsanat lukeutuvat tähän kategoriaan.
Transaktionaaliset hakusanat (ostohousut jalassa tai esimerkiksi halu rekisteröityä) rmuodostavat vain 0,69% kaikista hauista (vaikka ne ovatkin todennäköisesti halutuimpia ja siten arvokkaimpia hakusanoja).
Miten hakusanat ja hakukyselyt eroavat toisistaan?
Samaisesta tutkimuksesta selviää yksi todella tärkeä seikka: avainsanatutkimuksessa tulisi huomioida myös kymysmuotoiset haut. “Sää” versus “Millainen sää New Yorkissa on tänään?” ovat aivan eri arvoisia.
Tässä kohdin puhutaan pitkän hännän avainsanoista (eng. Long Tail Keyword). Tällaiset pitkät hännät ovat aina useamman sanan muodostamia hakukyselyjä:
- Miten kasvattaa perunaa?
- Millainen verkkokauppa sopii pienyrittäjälle?
- Voiko akryylimaalilla maalata kankaalle?
Vaikka yhden sanan pituisia avainsanoja haetaan ja käytetään paljon, niiden rinnalla tulee muistaa hyödyntää pidempiä hakukyselyjä (eng. Queries).
Nämä avainsanatutkimuksessa tunnistetut kysymykset sopivat myös erinomaisesti H2-tason väliotsikoille: kun hyödynnät kysymysmuotoista H2-tason otsikkoa, ja kun vielä vastaat siihen tiiviisti, voit voittaa People Also Ask -hakutuloksen sijoituksen.
Millä sovelluksella voin tehdä avainsanatutkimuksen?
Lisensoitavia eli maksullisia SEO-ohjelmia on paljon. Avainsanatutkimus tulee aina toteuttaa maksullisella sovelluksella, sillä ilmaisversiot eivät kerro tarpeeksi dataa laadukkaan SEO-työn tueksi.
Mutta toki maksuttomalla sovelluksella voi aloittaa.
Alla listattuna suositeltavia ohjelmia niin SEO-työn kuin avainsanatutkimuksen tekemiseen. Kokeilemalla selviää, mikä on itselle mieluisin.
Sovellus | Käyttötarkoitus | Memo | Linkki |
---|---|---|---|
🚀 Siteliner | SEO-työ | Skannaa sivusto tuplasisältöjen, looppaavien uudelleenohjausten ja rikkinäisten linkkien varalta. | http://www.siteliner.com/ |
🚀 Seobility | SEO-työ | SEObilityllä auditoit sivuston ja saat erilaisia korjausehdotuksia (hitaat sivut, sitemapit, tekninen SEO, jne.). | https://www.seobility.net/en/ |
🚀 SEOptimer | SEO-työ | Selvitä sivustosi kunto ja tutki korjausvinkkejä. | https://www.seoptimer.com/ |
🚀 SE Ranking | SEO-työ | SEObilityllä auditoit sivuston ja saat erilaisia korjausehdotuksia (hitaat sivut, sitemapit, tekninen SEO, jne.). | https://www.seoptimer.com/ |
🕸️ Screaming Frog | SEO-työ ja auditointi | Kirkuva sammakko sopii erityisesti sivuston tekniseen auditointiin. | https://www.screamingfrog.co.uk/ |
🚀 Semrush | SEO-työ | Koko paketti (avainsanat, auditointi, seuranta, raportointi ja paljon muuta!) | https://www.semrush.com/ |
🤖 Google Search Console | SEO-työ | Selvitä sisältöjen indeksointivirheet ja kerro hakuboteille sivustosi sitemapit. | https://search.google.com/search-console/about |
🚀 Ahrefs | SEO-työ | Semrushia vastaava mutta ei yhtä laaja SEO-ohjelma. | https://ahrefs.com/ |
🔍 Ubersuggest | Avainsanatutkimus | Maksuttomalla versiolla voit tutkia avainsanoja ja kilpailutilannetta. | https://neilpatel.com/ubersuggest/ |
🔍 Exploding Topics | Avainsanatutkimus | Tutki ja löydä avainsanoja, jotka ovat uusia ja joilla ei vielä ole kovaa kilpailua. | https://explodingtopics.com/ |
🔍 Seed Keywords | Avainsanatutkimus | Tutki käyttäjien tekemiä hakuja. | https://www.seedkeywords.com/ |
🔍 SpyFu | Avainsanatutkimus | Tutki kilpailijoiden käyttämät avainsanat PPC:ssä. | https://www.spyfu.com/ |
🔍 Question DB | Kysymysten etsimiseen SEO-sisällöntuotannon tueksi. | Avainsanatutkimus | https://questiondb.io/ |
🔍 Answer The Public | Avainsanatutkimus | Etsi kysymyksiä, joita ihmiset kysyvät foorumeilla, blogeissa ja sosiaalisessa mediassa. | https://answerthepublic.com/ |
🔍 Mangools KW Finder | Avainsanatutkimus | Etenkin Junior-SEO:lle sopiva SEO-ohjelma. | https://mangools.com/kwfinder/ |
🔍 Jaaxy | Avainsanatutkimus | Jaaxy on alan ainoa avainsanaohjelma, joka on suunniteltu etenkin affiliate-markkinoijille. | https://www.jaaxy.com/keywords/ |
🔍 AlsoAsked | Avainsanatutkimus | Selvitä, millä kysymyksillä ihmiset etsivät tietoa Googlesta. | https://alsoasked.com/ |
📌 Detailed | Selaimen lisäosa | Detailed kertoo sinulle kuratoidun luettelon toimialasi suosituimmista sivustoista. | https://detailed.com/ |
📌 BROWSEO | Selaimen lisäosa | Näe sivustosi hakukoneiden silmin. | http://www.browseo.net/ |
📌 Similarweb | Selaimen lisäosa | Similarweb on näppärä selainlaajennus, jonka avulla voit mm. seurata liikennettä ja avainsanojen sijoittumista. | https://www.similarweb.com/corp/extension/ |
📌 SEOquake | Selaimen lisäosa | SEOquakella voit tarkistaa mm. backlinkien määrän, sisäisten linkkien määrän ja avainsanojen tilanteen. | https://www.seoquake.com/index.html |
📌 Lighthouse | Selaimen lisäosa | Sivuston nopeuden ja Core Web Vitals -arvojen tutkimiseen. | https://chromewebstore.google.com/detail/lighthouse/blipmdconlkpinefehnmjammfjpmpbjk |
📌 Robots Exlucion | Selaimen lisäosa | Tarkista sivuston robots.txt-tiedostot suoraan selaimessa. | https://chromewebstore.google.com/detail/robots-exclusion-checker/lnadekhdikcpjfnlhnbingbkhkfkddkl?pli=1 |
📌 MOZ SEO Tool Bar | Selaimen lisäosa | Tarkista sivuston metatiedot ja linkit suoraan selaimessa. | https://moz.com/products/pro/seo-toolbar |
⬇️ Yoast SEO | Sivuston lisäosa | Yoast SEO on WordPress-sivustoille tarkoitettu lisäosa, jonka avulla kirjoitat SEO-titlet ja metakuvaukset. | https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/ |
⬇️ Rank Math | Sivuston lisäosa | Rank Math on WordPress-sivustoillee tarkoitettu lisäosa, jonka avulla voit optimoida sivustoasi. | https://rankmath.com/ |
⬇️ WP Super Cache | Sivuston lisäosa | WordPress-sivustoille tarkoitettu cache-lisäosa. | https://wordpress.org/plugins/wp-super-cache/ |
⬇️ WP Rocket | Sivuston lisäosa | WordPress-sivustoille tarkoitettu cache-lisäosa. | https://wp-rocket.me/ |
⬇️ AIO SEO | Sivuston lisäosa | WordPress-sivustoille tarkoitettu SEO-lisäosa, joka vastaa toiminnoiltaan itävaltalaista linkkuveistä. | https://aioseo.com/ |
📊 Independent Analytics | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://independentwp.com/ |
📊 Piwik Pro | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://piwik.pro/ |
📊 Matomo | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://matomo.org/ |
📊 Google Analytics | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://analytics.google.com/ |
Miten huomioin avainsanan vaikeusasteen?
Avainsanan vaikeusaste (eng. Keyword Difficulty) on prosentuaalinen luku asteikolla 1–100. Mitä korkeampi prosenttiluku avainsanalla on, sitä enemmän kyseiselle hakutermille on tuotettu kilpailevaa sisältöä.
Yllä olevasta kuvasta näet kunkin esimerkki-avainsanan intention, hakuvolyymin sekä KD%:n. Eri väriset pallukat kertovat nopealla vilkaisulla avainsanan haastavuudesta: mitä vihreämpi, sen “helpompi voittaa”.
Luonnollisesti korkean KD%:n avainsanaa ei voi voittaa kevyellä sisällöllä. Usein tällaisen termin voittamiseen tarvitaan sekä pilarisivu että aihetta syventäviä klustereita.
Alla oleva video hakukoneoptimoinnin koulutuksesta varmasti syventää aihetta.
Miten huomioin avainsanan intention sisällöntuotannossa?
Katsotaan vielä kertaalleen alla olevaa kuvaa. Kuten huomaat, lähes kaikkien avainsanojen intentio eli haun perimmäinen syy on “I” eli Informational.
Et ehkä olisi arvannut tätä, ellet olisi tehnyt avainsanatutkimusta. Vaikka äkkiseltään ajattelisi, että verkkosivujen tekemiseen liittyvät sanat olisivat mallia “Commercial”, eli asiakas haluaisi tilata kotisivut, todellisuudessa he vasta etsivät tietoa aiheesta.
Tällä tarkoitan sitä, ettei pelkkä perinteinen palvelusivu oikein riitä: sinun tulee vakuuttaa asiakas ostamaan juuri sinulta. Kertoa, miten projekti etenee, mitä siinä on huomioitu ja niin edelleen.
Kun teet avainsanatutkimuksen, tiedät aina, millaisen sisällön tuotat per valittu avainsana. Intentiot ohjaavat kirjoittamistasi ja sisällön runkoa. Löydät täältä lisätietoa aiheesta.
Kertaus on opintojen äiti
Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään avainsanalle kohdistuva hakujen määrä kuukausitasolla, eli kuinka monta kertaa milläkin avainsanalla kuukauden aikana haetaan sisältöjä Googlesta. Lisäksi selvitetään hakusanan tyyppi ja hakusanan vaikeusaste.
Avainsanoja tutkimalla voidaan myös todentaa kilpailijoiden käyttämät hakutermit ja niiden variaatiot.
Avainsanatutkimuksessa selvitetään yksittäisen hakusanan:
- kuukausittaiset haut
- sesongit
- vaikeusaste
- kilpailun määrä
- intentio
- alisteiset termit.
Parhailla hakusanatyökaluilla on yksi yhteinen tekijä: niiden avulla voidaan toteuttaa tuloksellisia avainsanatutkimuksia, joiden pohjalta luodulla SEO-strategialla voidaan puolestaan kasvattaa huimasti verkkosivuston orgaanista kävijämäärää ja konversioita.
Jokainen työkalu toimii omalla tavallaan:
- yhdet ovat laajoja ja lisensoitavia eli maksullisia ohjelmia
- toiset kevyempiä ja kysymyksiin perustuvia
- osa keskittyy tekniseen SEO:on
- toiset on tarkoitettu nieche-hakuja varten
- ja kun jotkit sopivat paremmin strategisen sisältö-SEO:n klusterointiin
- auttavat loput löytämään kultaakin kalliimmat avainsanat, joilla kilpailijat eivät vielä ole osanneet pelata.
11 maksullista ja maksutonta avainsanatyökalua SEO-työn tueksi
1. Semrush (maksuton ja maksullinen)
- Kuukausimaksulla alkaen 129,95$ (n. 120€)
- Vuosimaksulla alkaen 108,33$ (n. 100€)
Semrush on kenties SEO-konsulttien käytetyin avainsanatyökalu, jonka avulla löydät parhaat avainsanat mutta teet myös paljon muutakin: sivuston auditoinnin, kilpailijatutkimuksen, linkkiseurannan, avainsanojen seurannan ja raportoinnin, ja niin edelleen.
Siksi tämä työkalu ei välttämättä ole ensimmäisesi, Mangools toimii kohdallasi todennäköisesti paremmin (löydät tämän työkalun kohdasta 3.).
Kuitenkin, Semrushin maksuttoman Keyword Magic avulla voit aloittaa helposti ja etsiä ilmaiseksi tehokkaita avainsanoja, joita voit hyödyntää hakukoneoptimoinnissa. Luo vain tili, ja aloita kokeilu!
Jos haluat kokeilla Pro-versiota, sekin onnistuu maksutta 7 päivän ajan. Muistat vain katkaista tilauksen, ennen kuin aikaraja tulee täyteen.
Pro-versiolla voit:
- Tutkia yli 25 miljardia avainsanaa 130 maasta
- Suorittaa perusteellisen verkkosivuston auditoinnin yli 130 työvaiheen avulla.
- Saada suosituksia sisällön ja hakusijojen parantamiseksi.
- Seurata ja analysoida kilpailijoiden verkkosivustoja ja markkinointistrategioita.
- Luoda ja seurata PPC-kampanjoita.
- Laatia, aikatauluttaa ja julkaista sisältöä sosiaalisessa mediassa.
- Luoda ja aikatauluttaa erilaisia SEO-raportteja.
2. Google Search Console (maksuton)
Google Search Console ei ole perinteinen avainsanatutkimustyökalu, sillä se kertoo erilaista dataa kuin Semrush ja muut avainsanaohjelmat, muun muassa sen, kuinka sivusto performoi hakutuloksissa.
Kun tarkistat Kyselyt-välilehden avainsanoja, voit löytää sellaisia termejä, joilla sivustollesi on päädytty, mutta joista et kenties ole vielä tuottanut tarpeeksi hyvää tai ollenkaan hakua täysin vastaavaa sisältöä.
Ja näin Google Search Console toimii täysin maksuttomana ja luotettavana avainsanatyökaluna.
Kun olet luonut itsellesi maksuttoman Google Search Console -tilin, toimi näin:
- Klikkaa vasemmasta pystynavigaatiosta “Sivut”
- Klikkaa hakutyypin ja Päiväyksen vierestä “+ Uusi”
- Lisää avainsana, jolla toivoisit löytyväsi Googlesta
- Näet, oletko ansainnut näkyvyyttä ko. avainsanalla
- Jos olet, tarkastale lukua “Klikkaukset” ja “Näyttökerrat”
- Jos “Klikkaukset” on pieni suhteessa näyttökertoihin, tiedät, että sisältöä tulee SEO-huoltaa
- Ja kun huollat tälle aiheelle kirjoittaamasi sisältöä, todennäköisesti myös klikkausten määrä kasvaa.
3. Mangools KW Finder (maksuton ja maksullinen)
- Kuukausimaksulla alkaen 26,10€
- Vuosimaksulla alkaen 17,91€
Mangoolsin KW Finder sopii erityisesti vasta aloittelevalle tai junior-SEO:lle, joka haluaa aloittaa hakukoneoptimoinnin hyvin selkeällä avainsanaohjelmalla.
KW Finder on selkeä ja helppokäyttöinen, ja sen avulla aloitat SEO-työn tehokkaasti.
Mangoolsin avulla tarkistat avainsanan:
- Trendin
- Hakuvoluumin
- CPC-hinnan
- PPC:n
- Vaikeusasteen.
4. Ahrefs (maksuton ja maksullinen)
Ahrefs on toinen laajalti käytetty avainsanatyökalu, josta löytyy monia samoja elementtejä kuin Semrushista. Tästäkin sovelluksesta voit tutkia avainsanoja Keyword Generatorin avulla, kunhan luot itsellesi maksuttoman tilin.
Huomioi, että maksuttomalla tilillä voit tarkistaa vain oman sivuston tietoja, ja tätä varten sinun tulee varmistaa verkkosivustosi omistajuus. verkkotunnukset ja niiden alitunnukset ilmaispaketilla.
5. Jaaxy (maksuton ja maksullinen)
Jaaxynkin avulla voit tutkia avainsanoja, verkkosivustojen nykytilannetta, kilpailuastetta sekä tehdä markkinatutkimusta. Maksuttomalla tilillä voit tarkistaa ilmaiseksi 30 hakua.
- QSR = kilpailevien verkkosivustojen määrä juuri kyseisellä avainsanalla
- KQI = avainsanan laatuindikaattori; hyvä, normaali tai huono (värikoodattu vihreällä, oranssilla ja punaisella)
- SEO = pistemäärä 100:sta, joka osoittaa, kuinka todennäköisesti sijoitut Googlen sivulla 1 kyseisellä avainsanalla.
6. Google-avainsanatyökalu (maksuton)
Googlen avainsanatyökalu eli “Autocomplete” on sinulle varmasti tuttu näkymä. Mutta oletko ajatellut, että voit hyödyntää Googlen automaattisesti ehdottamia hakutermejä myös sisällöntuotannossa?
Googlen hakusanat eli ohjelman ehdottamat hakutermit ovat nimittäin jo sellaisenaan potentiaalisia aiheita etenkin artikkeleille ja blogikirjoituksille. Avainsanojen hakumäärää tai vaikeusastetta et kuitenkaan näe, joten tätä tapaa voit käyttää lähinnä sisältöjen idointiin.
7. Google Trends (maksuton)
Google Trends on sekin hyvä tapa löytää päivänpolttavia aiheita sisällöntuotannon tueksi.
Kokeile, mitä sisältöjä saat “Tutki”-osiosta ja “Nyt nousussa”, ja hyödynnä näitä mahdollisuuksien mukaan vastataksesi aiheisiin, joista ihmiset keskustelevat nyt.
8. AlsoAsked (maksuton ja maksullinen)
AlsoAsked on loistava työkalu sateenvarjotermiä (digimarkkinointi) syventävien klustereiden (“Mitä on Trade Marketing?”) etsimiseen. Lisäpisteitä visualisoinnista, jota pystyy myös zoomaamaan.
Selaimessa ja ilman tiliä voit tehdä kolme maksutonta hakua yhdessä päivässä.
9.–11. Answer The Public, QuestionDB ja SeedKeywords (maksuton ja maksullinen)
Ihmiselo ja Google perustuvat kysymyksillä, ja siksi monet ihmiset hakevat myös suorilla kysymyksillä.
Ja näihin kysymyksiin haluat vastata asiantuntevalla ja hyvin jäsennellyllä sisällöllä!
Kokeile, millaisia kysymyksiä löydät näistä kolmesta avainsanaohjelmasta:
Käydään vaihe vaiheelta läpi, miten avainsanatutkimus tehdään. Voit hyödyntää näitä vinkkejä jatkossa, kun haluat tehdä oman avainsana-analyysin.
1. Listaa omat tuotteet, palvelut ja tärkeimmät aiheet
Olet saattanut törmätä markkinointimaailmasta tuttuun “kultaiseen sääntöön”, 70–30.
- 30% tuotteista tuo 70% myynnistä
- 30% sisällöistä tuo 70% verkkosivuston kävijöistä.
Pohdi, mitä nämä kohdallasi ovat. Mitkä ovat ne tuotteesi ja palvelusi, jotka tuovat sinulle eniten myyntiä?
- Haluat panostaa näiden optimointiin, sillä tällä tavoin voit kasvattaa myyntiä entisestään.
Tarkista analytiikasta (ellet jo tiedä), mitkä sisällöt tuovat sivustollesi eniten kävijöitä.
- Tulet luomaan lisää klusterisisältöä näiden teemojen ympärille, sillä aihe on, kuten datan kautta tiedossa, haluttu.
Mutta sitäkin varten tarvitaan avainsanatutkimus.
Jatketaan siis hommia!
2. Asetu potentiaalisen asiakkaasi rooliin
Vaikka mutuilu kannattaa SEO:ssa harvoin, nyt saat tehdä sitä luvalla.
Listaa avainsanoja ja hakulauseita, joita kuvittelet potentiaalisen asiakkaan käyttävän silloin, kun hän etsii tarjoamiasi tuotteita ja palveluja ja kirjoittamiasi sisältöjä.
Jos esimerkiksi teet työksesi verkkosivuja, voisit mutuilla näin:
- kotisivut yritykselle
- yrityksen verkkosivut
- yrityksen verkkokauppa
- mikä on paras verkkokauppa-alusta
- woocommerce vai shopify
- ja niin edelleen.
3. Varmista haun intentio
Tunnista tämän jälkeen avainsanojen tyypit:
- Primary Keyword
- Secondary Keywords (rinnasteinen/synonyymi)
- Additional Keywords (alisteinen)
- Long Tail Keywords (pitkän hännän avainsanat).
Primary Keywordilla tarkoitetaan pääavainsanaa eli tärkeintä avainsanaa. Secondary Keywordsit ovat pääavainsanalle rinnasteisia ja alisteisia avainsanoja.
Additional Keywords kuvaa nimensä mukaisesti alisteista eli aiheeseen liittyvää hakutermiä, pitkän hännän avainsanat (Long Tail Keywords) puolestaan ovat yleensä useamman sanan pituisia ja hyvin tarkkoja hakutermejä, kuten vaikkapa ”aito italialainen lasagne ohje”.
4. Tarkista kilpailijat, jotka löytyvät Googlesta nyt
Hae Googlesta sisältöjä aiheilla, joita mutuilit.
- Ketkä löytyvät tulosten kärjestä?
- Millaisilla sisällöillä he löytyvät?
- Millaisilla aiheilla he löytyvä?
- Mitä avainsanoja huomaat heidän käyttävän sisällöissä?
Nämä tiedot saat myös avainsanaohjelmasta, mutta tällä tavoin pystyt täydentämään omaa mutu-listaasi, jonka oikeat tulokset voit tarkistaa seuraavaksi.
Optimoinnin iloa!
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.