Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin kulmakivi. Pointtina on, että avainsanatutkimuksen avulla löydät juuri ne hakutermit, joita asiakkaasi käyttävät, kun he etsivät tietoa hakukoneista.

Mikäli haluat tilata avainsanatutkimuksen, navigoi tänne. Jos taas haluat syventää osaamistasi, osaat tämän avainsanaoppaan luettuasi:

  • valita sisällöille parhaat avainsanat
  • hyödyntää yksittäisiä sanoja mutta myös hakukyselyjä
  • hyödyntää avainsanojen intentiota sisällöntuotannon tukena
  • valita sopivan avainsanaohjelman
  • ja tuottaa juuri sellaista sisältöä, kun asiakkaasi toivoo.

Aloitetaan!

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus (engl. Keyword Research) on toimenpide, jossa tunnistetaan asiakkaiden käyttämät sanat ja termit hakukoneista mutta myös muista digitaalisista kanavista, kuten YouTubesta ja Instagramista.

  • Tiedät, millä hakutermeillä asiakkaat etsivät tietoa.
  • Avainsanojen intentioiden avulla tiedät, millaista tietoa asiakkaasi etsivät.
  • Avainsanatutkimus on myös oiva keino markkinatutkimukseen sekä uusien palvelujen suunnitteluun.

YouTubea kutsutaan maailman toiseksi suurimmaksi hakukoneeksi, eikä suotta.

Avainsanatutkimus ei siis keskity vain Googleen vaan myös sosiaalisen median sovelluksiin, kuten vaikkapa Instagramiin.

Mitä avainsanat ovat?

Löysit tämän oppaan, kun hait termillä “avainsanatutkimus”.

Haluatko toisen esimerkin?

Osaisitko lonkalta sanoa, mikä näistä avainsanoista saa eniten hakuja?

  • verkkosivut yritykselle
  • nettisivut yritykselle
  • kotisivut yritykselle.

Näiden avainsanojen hakumäärät jakautuvat lukuihin 1600, 880 ja 720 hakua kuukaudessa.

Avainsanatutkimuksen ideana on nimenomaan pystyä valitsemaan paras mahdollinen pääavainsana sekä sille rinnasteiset hakutermit.

  1. kotisivut yritykselle, 1600 hakua kuukaudessa
  2. nettisivut yritykselle, 880 hakua kuukaudessa
  3. verkkosivut yritykselle, 720 hakua kuukaudessa.

Tämän avainsana-esimerkin avulla ymmärrät, ettei sisältöjä optimoida vain yhdelle hakutermille. 

Ihannetilanteessa osaat käyttää pääavainsanana eniten hakuja saavaa hakutermiä sekä rikastaa sisältöä pääavainsanalle rinnasteisilla avainsanoilla, joita tässä tapauksessa ovat “nettisivut yritykselle” ja “verkkosivut yritykselle”.

Avainsanatutkimus tehdään juuri siksi, että tunnistamme parhaat hakutermit sisällöntuotannon tueksi.

Tiesitkö tätä avainsanoista?

  • 51% hauista koostuu vain yhdestä tai kahdesta sanasta.
  • Vain 6% hauista on 6–9 sanan pituisia ja alle 1% on yli 10 sanan pituisia.
  • Kun tarkastellaan yksittäisiä hakuja kokonaismäärän sijaan, 67% hauista on 3–5 sanan mittaisia (Lähteet: MarketingProfs)

Avainsanat ovat usein myös kysymysmuotoisia.

  • Noin 14% kaikista hauista on kysymyshakusanoja (”kuka”, ”mitä”, ”missä”, ”miksi” tai ”miten”).
  • ”Miten” on yleisin kysymyssana, jota käytetään kahdeksassa prosenttia hakuja.
  • Toiseksi yleisin kysymys-avainsana 3,4%:lla on ”mitä”. (Lähteet: Backlinko)

Osa avainsanoista on myös aivan uusia.

  • Googlen mukaan 15% kaikista päivittäin tehdyistä hauista on uusia kyselyjä, joita ei ole tehty koskaan aiemmin.
  • Tämä tarkoittaa noin 1,3 miljardia uutta hakua joka päivä (Lähde: Seroundtable).

Tässä vielä pari kiinnostavaa lisäfaktaa:

  • Suosituimmista hakusanoista 60% on luonteeltaan informatiivisia, mikä todentaa sitä, että ihmiset etsivät pääsääntöisesti tietoa (Lähde: MarketingProfs)
  • Mobiilikäyttäjät tekevät hieman todennäköisemmin kysymysmuotoisia (15% vs. 13%) hakuja kuin desktop-käyttäjät (Lähde: Seocopilot)

Miten avainsanatutkimus tehdään?

​Kuka tahansa voi tehdä avainsanatutkimuksen. Työtä varten tarvitaan hakusanaohjelma (katsotaan näitä pian), mieluiten lisensoitava, sillä ilmaiset avainsanaohjelmat tarjoavat juuri sellaista tietoa, kuin maksuttomalta sovellukselta voi odottaa. Eivät tarpeeksi relevanttia.

Ajatellaan, että ajat avainsanatyökalusta kaikki mahdolliset avainsanat, jotka liittyvät aiheeseen “digimarkkinointi”.

Mitä teet tällä listalla?

Siinäpä se, et mitään. Pelkkä avainsanojen lisääminen ei yksin riitä, vaan tuloksellista SEO-työtä varten tarvitaan aina huolellisesti suunniteltu SEO-strategia.

Semrushin avainsanatutkimus raportti 2024

Tunnista asiakkaan todelliset tarpeet – ja vastaa niihin

Katsotaan ensiksi muutama aihetta avaava luku.

SparkToron tuoreiden tilastojen mukaan hakukyselyn jakautuminen on muuttunut vuosista 2021–2023. Tutkimuksessa on käytetty Semrushilta saatua dataa. Tässä yllä näet tuloksia aiemmilta vuosilta, alla sen sijaan tulokset vuodelta 2024.

  • Informational: 52.65% (mitä, miten, kuinka)
  • Navigational: 32.12% (brändihaut)
  • Commercial: 14.51% (myyntitapahtumaa edeltävät haut, usein tuotevertailut)
  • Transactional: 0.69% (ostohousut jalassa, mistä paras tarjous?)
avainsanatutkimus ja haun intentio 2025

Tutkimuksesta selviää, että hieman yli puolet kaikista Google-hauista on luonteeltaan informatiivisia. Tämä tarkoittaa, että ihmiset etsivät tietoa heitä kiinnostavasta aiheesta tai tarpeesta ja sen toteuttamisesta

Kolmasosa Google-hauista on brändihakuja. Brändihakuja tekevät käyttäjät tietävät jo, kenen tuottamaa sisältöä he haluavat lukea, ja he vain käyttävät Googlea löytääkseen sisällöt nopeammin ja helpommin.

Lähes 15% (14.5%) hauista on luonteeltaan kaupallisia huolimatta siitä, e tteivät hakijat välttämättä ole valmiita heti ostamaan yhtään mitään. Useimmat commercial-intentiolla varustetut avainsanat lukeutuvat tähän kategoriaan.

Transaktionaaliset hakusanat (ostohousut jalassa tai esimerkiksi halu rekisteröityä) rmuodostavat vain 0,69% kaikista hauista (vaikka ne ovatkin todennäköisesti halutuimpia ja siten arvokkaimpia hakusanoja).

Informational-haku on tietopohjainen haku.

Miten hakusanat ja hakukyselyt eroavat toisistaan?

Samaisesta tutkimuksesta selviää yksi todella tärkeä seikka: avainsanatutkimuksessa tulisi huomioida myös kymysmuotoiset haut. “Sää” versus “Millainen sää New Yorkissa on tänään?” ovat aivan eri arvoisia.

Tässä kohdin puhutaan pitkän hännän avainsanoista (eng. Long Tail Keyword). Tällaiset pitkät hännät ovat aina useamman sanan muodostamia hakukyselyjä:

  • Miten kasvattaa perunaa?
  • Millainen verkkokauppa sopii pienyrittäjälle?
  • Voiko akryylimaalilla maalata kankaalle?

Vaikka yhden sanan pituisia avainsanoja haetaan ja käytetään paljon, niiden rinnalla tulee muistaa hyödyntää pidempiä hakukyselyjä (eng. Queries). 

Nämä avainsanatutkimuksessa tunnistetut kysymykset sopivat myös erinomaisesti H2-tason väliotsikoille: kun hyödynnät kysymysmuotoista H2-tason otsikkoa, ja kun vielä vastaat siihen tiiviisti, voit voittaa People Also Ask -hakutuloksen sijoituksen.

Sparkotorn tutkimus: avainsanatutkimuksessa tulisi huomioida myös kymysmuotoiset haut.

Millä sovelluksella voin tehdä avainsanatutkimuksen?

Lisensoitavia eli maksullisia SEO-ohjelmia on paljon. Avainsanatutkimus tulee aina toteuttaa maksullisella sovelluksella, sillä ilmaisversiot eivät kerro tarpeeksi dataa laadukkaan SEO-työn tueksi.

Mutta toki maksuttomalla sovelluksella voi aloittaa.

Alla listattuna suositeltavia ohjelmia niin SEO-työn kuin avainsanatutkimuksen tekemiseen. Kokeilemalla selviää, mikä on itselle mieluisin.

SovellusKäyttötarkoitusMemoLinkki
🚀 SitelinerSEO-työSkannaa sivusto tuplasisältöjen, looppaavien uudelleenohjausten ja rikkinäisten linkkien varalta.http://www.siteliner.com/
🚀 SeobilitySEO-työSEObilityllä auditoit sivuston ja saat erilaisia korjausehdotuksia (hitaat sivut, sitemapit, tekninen SEO, jne.).https://www.seobility.net/en/
🚀 SEOptimerSEO-työSelvitä sivustosi kunto ja tutki korjausvinkkejä.https://www.seoptimer.com/
🚀 SE RankingSEO-työSEObilityllä auditoit sivuston ja saat erilaisia korjausehdotuksia (hitaat sivut, sitemapit, tekninen SEO, jne.).https://www.seoptimer.com/
🕸️ Screaming FrogSEO-työ ja auditointiKirkuva sammakko sopii erityisesti sivuston tekniseen auditointiin.https://www.screamingfrog.co.uk/
🚀 SemrushSEO-työKoko paketti (avainsanat, auditointi, seuranta, raportointi ja paljon muuta!)https://www.semrush.com/
🤖 Google Search ConsoleSEO-työSelvitä sisältöjen indeksointivirheet ja kerro hakuboteille sivustosi sitemapit.https://search.google.com/search-console/about
🚀 AhrefsSEO-työSemrushia vastaava mutta ei yhtä laaja SEO-ohjelma.https://ahrefs.com/
🔍 UbersuggestAvainsanatutkimusMaksuttomalla versiolla voit tutkia avainsanoja ja kilpailutilannetta.https://neilpatel.com/ubersuggest/
🔍 Exploding TopicsAvainsanatutkimusTutki ja löydä avainsanoja, jotka ovat uusia ja joilla ei vielä ole kovaa kilpailua.https://explodingtopics.com/
🔍 Seed KeywordsAvainsanatutkimusTutki käyttäjien tekemiä hakuja.https://www.seedkeywords.com/
🔍 SpyFuAvainsanatutkimusTutki kilpailijoiden käyttämät avainsanat PPC:ssä.https://www.spyfu.com/
🔍 Question DBKysymysten etsimiseen SEO-sisällöntuotannon tueksi.Avainsanatutkimushttps://questiondb.io/
🔍 Answer The PublicAvainsanatutkimusEtsi kysymyksiä, joita ihmiset kysyvät foorumeilla, blogeissa ja sosiaalisessa mediassa.https://answerthepublic.com/
🔍 Mangools KW FinderAvainsanatutkimusEtenkin Junior-SEO:lle sopiva SEO-ohjelma.https://mangools.com/kwfinder/
🔍 JaaxyAvainsanatutkimusJaaxy on alan ainoa avainsanaohjelma, joka on suunniteltu etenkin affiliate-markkinoijille.https://www.jaaxy.com/keywords/
🔍 AlsoAskedAvainsanatutkimusSelvitä, millä kysymyksillä ihmiset etsivät tietoa Googlesta.https://alsoasked.com/
📌 DetailedSelaimen lisäosaDetailed kertoo sinulle kuratoidun luettelon toimialasi suosituimmista sivustoista.https://detailed.com/
📌 BROWSEOSelaimen lisäosaNäe sivustosi hakukoneiden silmin.http://www.browseo.net/
📌 SimilarwebSelaimen lisäosaSimilarweb on näppärä selainlaajennus, jonka avulla voit mm. seurata liikennettä ja avainsanojen sijoittumista.https://www.similarweb.com/corp/extension/
📌 SEOquakeSelaimen lisäosaSEOquakella voit tarkistaa mm. backlinkien määrän, sisäisten linkkien määrän ja avainsanojen tilanteen.https://www.seoquake.com/index.html
📌 LighthouseSelaimen lisäosaSivuston nopeuden ja Core Web Vitals -arvojen tutkimiseen.https://chromewebstore.google.com/detail/lighthouse/blipmdconlkpinefehnmjammfjpmpbjk
📌 Robots ExlucionSelaimen lisäosaTarkista sivuston robots.txt-tiedostot suoraan selaimessa.https://chromewebstore.google.com/detail/robots-exclusion-checker/lnadekhdikcpjfnlhnbingbkhkfkddkl?pli=1
📌 MOZ SEO Tool BarSelaimen lisäosaTarkista sivuston metatiedot ja linkit suoraan selaimessa.https://moz.com/products/pro/seo-toolbar
⬇️ Yoast SEOSivuston lisäosaYoast SEO on WordPress-sivustoille tarkoitettu lisäosa, jonka avulla kirjoitat SEO-titlet ja metakuvaukset.https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/
⬇️ Rank MathSivuston lisäosaRank Math on WordPress-sivustoillee tarkoitettu lisäosa, jonka avulla voit optimoida sivustoasi.https://rankmath.com/
⬇️ WP Super CacheSivuston lisäosaWordPress-sivustoille tarkoitettu cache-lisäosa.https://wordpress.org/plugins/wp-super-cache/
⬇️ WP RocketSivuston lisäosaWordPress-sivustoille tarkoitettu cache-lisäosa.https://wp-rocket.me/
⬇️ AIO SEOSivuston lisäosaWordPress-sivustoille tarkoitettu SEO-lisäosa, joka vastaa toiminnoiltaan itävaltalaista linkkuveistä.https://aioseo.com/
📊 Independent AnalyticsAnalytiikkaSivuston analytiikan seurantaan.https://independentwp.com/
📊 Piwik ProAnalytiikkaSivuston analytiikan seurantaan.https://piwik.pro/
📊 MatomoAnalytiikkaSivuston analytiikan seurantaan.https://matomo.org/
📊 Google AnalyticsAnalytiikkaSivuston analytiikan seurantaan.https://analytics.google.com/
Avainsanatyökalu

Miten huomioin avainsanan vaikeusasteen?

Avainsanan vaikeusaste (eng. Keyword Difficulty) on prosentuaalinen luku asteikolla 1–100. Mitä korkeampi prosenttiluku avainsanalla on, sitä enemmän kyseiselle hakutermille on tuotettu kilpailevaa sisältöä.

Yllä olevasta kuvasta näet kunkin esimerkki-avainsanan intention, hakuvolyymin sekä KD%:n. Eri väriset pallukat kertovat nopealla vilkaisulla avainsanan haastavuudesta: mitä vihreämpi, sen “helpompi voittaa”.

Luonnollisesti korkean KD%:n avainsanaa ei voi voittaa kevyellä sisällöllä. Usein tällaisen termin voittamiseen tarvitaan sekä pilarisivu että aihetta syventäviä klustereita.

Alla oleva video hakukoneoptimoinnin koulutuksesta varmasti syventää aihetta.

Haun intentio tarkoittaa haun perimmäistä syytä.

Miten huomioin avainsanan intention sisällöntuotannossa?

Katsotaan vielä kertaalleen alla olevaa kuvaa. Kuten huomaat, lähes kaikkien avainsanojen intentio eli haun perimmäinen syy on “I” eli Informational.

Et ehkä olisi arvannut tätä, ellet olisi tehnyt avainsanatutkimusta. Vaikka äkkiseltään ajattelisi, että verkkosivujen tekemiseen liittyvät sanat olisivat mallia “Commercial”, eli asiakas haluaisi tilata kotisivut, todellisuudessa he vasta etsivät tietoa aiheesta.

Tällä tarkoitan sitä, ettei pelkkä perinteinen palvelusivu oikein riitä: sinun tulee vakuuttaa asiakas ostamaan juuri sinulta. Kertoa, miten projekti etenee, mitä siinä on huomioitu ja niin edelleen.

Kun teet avainsanatutkimuksen, tiedät aina, millaisen sisällön tuotat per valittu avainsana. Intentiot ohjaavat kirjoittamistasi ja sisällön runkoa. Löydät täältä lisätietoa aiheesta.

Avainsanatyökalu

Kertaus on opintojen äiti

Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään avainsanalle kohdistuva hakujen määrä kuukausitasolla, eli kuinka monta kertaa milläkin avainsanalla kuukauden aikana haetaan sisältöjä Googlesta. Lisäksi selvitetään hakusanan tyyppi ja hakusanan vaikeusaste.

Avainsanoja tutkimalla voidaan myös todentaa kilpailijoiden käyttämät hakutermit ja niiden variaatiot.

Avainsanatutkimuksessa selvitetään yksittäisen hakusanan:

  • kuukausittaiset haut
  • sesongit
  • vaikeusaste
  • kilpailun määrä
  • intentio
  • alisteiset termit.

Parhailla hakusanatyökaluilla on yksi yhteinen tekijä: niiden avulla voidaan toteuttaa tuloksellisia avainsanatutkimuksia, joiden pohjalta luodulla SEO-strategialla voidaan puolestaan kasvattaa huimasti verkkosivuston orgaanista kävijämäärää ja konversioita.

Jokainen työkalu toimii omalla tavallaan:

  • yhdet ovat laajoja ja lisensoitavia eli maksullisia ohjelmia
  • toiset kevyempiä ja kysymyksiin perustuvia
  • osa keskittyy tekniseen SEO:on
  • toiset on tarkoitettu nieche-hakuja varten
  • ja kun jotkit sopivat paremmin strategisen sisältö-SEO:n klusterointiin
  • auttavat loput löytämään kultaakin kalliimmat avainsanat, joilla kilpailijat eivät vielä ole osanneet pelata.

11 maksullista ja maksutonta avainsanatyökalua SEO-työn tueksi

1. Semrush (maksuton ja maksullinen)

  • Kuukausimaksulla alkaen 129,95$ (n. 120€)
  • Vuosimaksulla alkaen 108,33$ (n. 100€)

Semrush on kenties SEO-konsulttien käytetyin avainsanatyökalu, jonka avulla löydät parhaat avainsanat mutta teet myös paljon muutakin: sivuston auditoinnin, kilpailijatutkimuksen, linkkiseurannan, avainsanojen seurannan ja raportoinnin, ja niin edelleen.

Siksi tämä työkalu ei välttämättä ole ensimmäisesi, Mangools toimii kohdallasi todennäköisesti paremmin (löydät tämän työkalun kohdasta 3.).

Kuitenkin, Semrushin maksuttoman Keyword Magic avulla voit aloittaa helposti ja etsiä ilmaiseksi tehokkaita avainsanoja, joita voit hyödyntää hakukoneoptimoinnissa. Luo vain tili, ja aloita kokeilu!

Avainsanatyökalu

Jos haluat kokeilla Pro-versiota, sekin onnistuu maksutta 7 päivän ajan. Muistat vain katkaista tilauksen, ennen kuin aikaraja tulee täyteen.

Pro-versiolla voit:

  • Tutkia yli 25 miljardia avainsanaa 130 maasta
  • Suorittaa perusteellisen verkkosivuston auditoinnin yli 130 työvaiheen avulla.
  • Saada suosituksia sisällön ja hakusijojen parantamiseksi.
  • Seurata ja analysoida kilpailijoiden verkkosivustoja ja markkinointistrategioita.
  • Luoda ja seurata PPC-kampanjoita.
  • Laatia, aikatauluttaa ja julkaista sisältöä sosiaalisessa mediassa.
  • Luoda ja aikatauluttaa erilaisia SEO-raportteja.

2. Google Search Console (maksuton)

Google Search Console ei ole perinteinen avainsanatutkimustyökalu, sillä se kertoo erilaista dataa kuin Semrush ja muut avainsanaohjelmat, muun muassa sen, kuinka sivusto performoi hakutuloksissa.

Kun tarkistat Kyselyt-välilehden avainsanoja, voit löytää sellaisia termejä, joilla sivustollesi on päädytty, mutta joista et kenties ole vielä tuottanut tarpeeksi hyvää tai ollenkaan hakua täysin vastaavaa sisältöä.

Ja näin Google Search Console toimii täysin maksuttomana ja luotettavana avainsanatyökaluna.

Tee avainsanatutkimus Google Search Consolella.

Kun olet luonut itsellesi maksuttoman Google Search Console -tilin, toimi näin:

  1. Klikkaa vasemmasta pystynavigaatiosta “Sivut”
  2. Klikkaa hakutyypin ja Päiväyksen vierestä “+ Uusi”
  3. Lisää avainsana, jolla toivoisit löytyväsi Googlesta
  4. Näet, oletko ansainnut näkyvyyttä ko. avainsanalla
  5. Jos olet, tarkastale lukua “Klikkaukset” ja “Näyttökerrat”
  6. Jos “Klikkaukset” on pieni suhteessa näyttökertoihin, tiedät, että sisältöä tulee SEO-huoltaa
  7. Ja kun huollat tälle aiheelle kirjoittaamasi sisältöä, todennäköisesti myös klikkausten määrä kasvaa.
Avainsanat Google Search Consolessa.

3. Mangools KW Finder (maksuton ja maksullinen)

  • Kuukausimaksulla alkaen 26,10€
  • Vuosimaksulla alkaen 17,91€

Mangoolsin KW Finder sopii erityisesti vasta aloittelevalle tai junior-SEO:lle, joka haluaa aloittaa hakukoneoptimoinnin hyvin selkeällä avainsanaohjelmalla.

KW Finder on selkeä ja helppokäyttöinen, ja sen avulla aloitat SEO-työn tehokkaasti.

Mangoolsin avulla tarkistat avainsanan:

  • Trendin
  • Hakuvoluumin
  • CPC-hinnan
  • PPC:n
  • Vaikeusasteen.
mangools

4. Ahrefs (maksuton ja maksullinen)

Ahrefs on toinen laajalti käytetty avainsanatyökalu, josta löytyy monia samoja elementtejä kuin Semrushista. Tästäkin sovelluksesta voit tutkia avainsanoja Keyword Generatorin avulla, kunhan luot itsellesi maksuttoman tilin.

Huomioi, että maksuttomalla tilillä voit tarkistaa vain oman sivuston tietoja, ja tätä varten sinun tulee varmistaa verkkosivustosi omistajuus. verkkotunnukset ja niiden alitunnukset ilmaispaketilla.

ahrefs

5. Jaaxy (maksuton ja maksullinen)

Jaaxynkin avulla voit tutkia avainsanoja, verkkosivustojen nykytilannetta, kilpailuastetta sekä tehdä markkinatutkimusta. Maksuttomalla tilillä voit tarkistaa ilmaiseksi 30 hakua.

  • QSR = kilpailevien verkkosivustojen määrä juuri kyseisellä avainsanalla
  • KQI = avainsanan laatuindikaattori; hyvä, normaali tai huono (värikoodattu vihreällä, oranssilla ja punaisella)
  • SEO = pistemäärä 100:sta, joka osoittaa, kuinka todennäköisesti sijoitut Googlen sivulla 1 kyseisellä avainsanalla.
Jaaxy-avainsanatyökalu

6. Google-avainsanatyökalu (maksuton)

Googlen avainsanatyökalu eli “Autocomplete” on sinulle varmasti tuttu näkymä. Mutta oletko ajatellut, että voit hyödyntää Googlen automaattisesti ehdottamia hakutermejä myös sisällöntuotannossa?

Googlen hakusanat eli ohjelman ehdottamat hakutermit ovat nimittäin jo sellaisenaan potentiaalisia aiheita etenkin artikkeleille ja blogikirjoituksille. Avainsanojen hakumäärää tai vaikeusastetta et kuitenkaan näe, joten tätä tapaa voit käyttää lähinnä sisältöjen idointiin.

Googlen avainsanatutkimus

7. Google Trends (maksuton)

Google Trends on sekin hyvä tapa löytää päivänpolttavia aiheita sisällöntuotannon tueksi.

Kokeile, mitä sisältöjä saat “Tutki”-osiosta ja “Nyt nousussa”, ja hyödynnä näitä mahdollisuuksien mukaan vastataksesi aiheisiin, joista ihmiset keskustelevat nyt.

Google Trends ennustaa avainsanojen aiheita.

8. AlsoAsked (maksuton ja maksullinen)

AlsoAsked on loistava työkalu sateenvarjotermiä (digimarkkinointi) syventävien klustereiden (“Mitä on Trade Marketing?”) etsimiseen. Lisäpisteitä visualisoinnista, jota pystyy myös zoomaamaan.

Selaimessa ja ilman tiliä voit tehdä kolme maksutonta hakua yhdessä päivässä.

Also Asked

9.–11. Answer The Public, QuestionDB ja SeedKeywords (maksuton ja maksullinen)

Ihmiselo ja Google perustuvat kysymyksillä, ja siksi monet ihmiset hakevat myös suorilla kysymyksillä.

Ja näihin kysymyksiin haluat vastata asiantuntevalla ja hyvin jäsennellyllä sisällöllä!

Kokeile, millaisia kysymyksiä löydät näistä kolmesta avainsanaohjelmasta:

SEO-avainsanaohjelma

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Käydään vaihe vaiheelta läpi, miten avainsanatutkimus tehdään. Voit hyödyntää näitä vinkkejä jatkossa, kun haluat tehdä oman avainsana-analyysin.

1. Listaa omat tuotteet, palvelut ja tärkeimmät aiheet

Olet saattanut törmätä markkinointimaailmasta tuttuun “kultaiseen sääntöön”, 70–30.

  • 30% tuotteista tuo 70% myynnistä
  • 30% sisällöistä tuo 70% verkkosivuston kävijöistä.

Pohdi, mitä nämä kohdallasi ovat. Mitkä ovat ne tuotteesi ja palvelusi, jotka tuovat sinulle eniten myyntiä?

  • Haluat panostaa näiden optimointiin, sillä tällä tavoin voit kasvattaa myyntiä entisestään.

Tarkista analytiikasta (ellet jo tiedä), mitkä sisällöt tuovat sivustollesi eniten kävijöitä.

  • Tulet luomaan lisää klusterisisältöä näiden teemojen ympärille, sillä aihe on, kuten datan kautta tiedossa, haluttu.

Mutta sitäkin varten tarvitaan avainsanatutkimus.

Jatketaan siis hommia!

2. Asetu potentiaalisen asiakkaasi rooliin

Vaikka mutuilu kannattaa SEO:ssa harvoin, nyt saat tehdä sitä luvalla.

Listaa avainsanoja ja hakulauseita, joita kuvittelet potentiaalisen asiakkaan käyttävän silloin, kun hän etsii tarjoamiasi tuotteita ja palveluja ja kirjoittamiasi sisältöjä.

Jos esimerkiksi teet työksesi verkkosivuja, voisit mutuilla näin:

  • kotisivut yritykselle
  • yrityksen verkkosivut
  • yrityksen verkkokauppa
  • mikä on paras verkkokauppa-alusta
  • woocommerce vai shopify
  • ja niin edelleen.

3. Varmista haun intentio

Tunnista tämän jälkeen avainsanojen tyypit:

  • Primary Keyword
  • Secondary Keywords (rinnasteinen/synonyymi)
  • Additional Keywords (alisteinen)
  • Long Tail Keywords (pitkän hännän avainsanat).

Primary Keywordilla tarkoitetaan pääavainsanaa eli tärkeintä avainsanaa. Secondary Keywordsit ovat pääavainsanalle rinnasteisia ja alisteisia avainsanoja.

Additional Keywords kuvaa nimensä mukaisesti alisteista eli aiheeseen liittyvää hakutermiä, pitkän hännän avainsanat (Long Tail Keywords) puolestaan ovat yleensä useamman sanan pituisia ja hyvin tarkkoja hakutermejä, kuten vaikkapa ”aito italialainen lasagne ohje”.

4. Tarkista kilpailijat, jotka löytyvät Googlesta nyt

Hae Googlesta sisältöjä aiheilla, joita mutuilit.

  • Ketkä löytyvät tulosten kärjestä?
  • Millaisilla sisällöillä he löytyvät?
  • Millaisilla aiheilla he löytyvä?
  • Mitä avainsanoja huomaat heidän käyttävän sisällöissä?

Nämä tiedot saat myös avainsanaohjelmasta, mutta tällä tavoin pystyt täydentämään omaa mutu-listaasi, jonka oikeat tulokset voit tarkistaa seuraavaksi.

Optimoinnin iloa!