On-page SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue
20.10.2023
Senior SEO-konsultti Marinella Himari

Älä anna kilpailijoille enempää etumatkaa – varmista yrityksesi Google-näkyvyys näillä vinkeillä

Miten voittaa Google-näkyvyys, kun verkossa vallitseva kilpailu kovenee koko ajan?

Tästä artikkelista löydät kahdeksan helppoa vinkkiä, joiden avulla kasvatat sivustosi orgaanista näkyvyyttä. SEO ei ole rakettitiedettä, ja menestyksen salaisuus piilee yksinkertaisissa mutta voimakkaissa käytännön toimenpiteissä.

Yrityksen Google-näkyvyys on äärimmäisen tärkeässä osassa digitaalista markkinointia. Ota hetki aikaa, syvenny materiaaliin ja inspiroidu. Älä anna kilpailijoille enempää etumatkaa.

Google-näkyvyys kasvaa, kun käytät oikeita hakusanoja ja vastaan käyttäjän haun intentioon.

1. Käytä avainsanoja oikein, tämä on fundamentaalia!

Jos haluat löytyä tietyllä avainsanalla, tarkista, että olet käyttänyt sitä sekä sen rinnasteisia avainsanoja niin SEO-titlessä, metatekstissä kuin sivun sisällössä. Jos et käytä avainsanaa, et mitenkään voin löytyä sillä.

Tutki, mitä avainsanoja kohdeyleisösi käyttää etsiessään tuotteitasi tai palveluitasi. Voit tehdä avainsanatutkimuksen, minkä jälkeen sisällytät tärkeimmät sanat luontevasti sisältöösi, otsikoihin sekä metatietoihin.

Yllä olevasta kuvasta näet, millaisia rinnasteisia avainsanoja yrityksen verkkosivustoon liittyviin hakuihin löytyy. Oletko käyttänyt niistä vain yhtä?

Jos, on aika huoltaa sisältöä.

2. Käytä SEO-titleissä kysymyksiä

Tiesitkö, että kysymysmuotoiset SEO-titlet keräävät paremman klikkiprosentin Googlen hakutuloksissa? Jos et, nyt tiedät!

Lisäksi sinun kannattaa hyödyntää myös kysymysmuotoisia H2-tason väliotsikoita, joka sekin parantaa Google-näkyvyyttä. Käyttämällä kysymyksiä sisältösi voi nousta Ihmiset kysyvät myös -osioon, joka on yksi halutuimmista SERP-paikoista.

Ihmiset kysyvät myös -SERP on tehokas klikkimagneetti.

3. Unohda "Lue lisää", kirjoita houkutteleva CTA

Unohda “Lue lisää” ja “Klikkaa tästä”. Sivustolla esiintyvien painikkeiden kehotukset (CTA eli call-to-action) toimivat vain, jos ne saavat oikeasti aikaan halun klikata, lukea lisää, tilata, aktivoida koekäyttä ja niin edelleen.

Myös väreillä voi olla merkittäviä eroavuuksia. Sininen mielletään opetukseen, punainen aktiivisuuteen.

Löydät tästä artikkelista vinkkejä tehokkaiden CTA-painikkeiden kirjoittamiseen. Samassa artikkelissa käymme läpi myös värien painoarvoa.

Älä julkaise sivustolla tuplasisältöä. Google-näkyvyys vain heikkenee.

4. Käy sisällöt läpi, ethän ole kirjoittanut samoista aiheista tuplasti?

Julkaisemalla tuplasisältöä eli kannibaalisisältöä otat suuren riskin, yleensä tiedostamatta.

Koska sinulla on tietty aihepiiri, jonka parissa työskentelet, sisältösi liittyvät samaan aiheeseen. Loogista. Mutta samaa avainsanaa ei silti tulisi viljellä ympäri sivuston eikä samasta aiheesta tulisi julkaista montaa samalla kulmalla kirjoitettua juttua.

Yhdistä nämä sisällöt yhdeksi pidemmäksi ja laajemmaksi kokonaisuudeksi, jolloin sekä hakurobotit että lukijat arvostavat sisältöä korkeammalle.

Tuplasisältö on ongelmallista siksi, että hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen monipuolista ja arvokasta sisältöä mutta myös uniikkisa sisältöä. Tuplasisällön julkaiseminen voi johtaa siihen, että toinen tai useampi sisällön versioista jätetään indeksoimatta, jolloin niistä mikään ei näy hakutuloksissa.

Voit tarkistaa tuplasisältöjen määrän esimerkiksi näillä sovelluksilla:

Google-näkyvyys kasvaa, kun sivusto lataa nopeammin.

5. Yrityksen näkyvyys kasvaa myös optimoimalla kuvia (älä aliarvioi tätä)

Tiesithän, että kuvat voivat nousta Googlen kuvahakuun vain, jos olet määrittänyt niille alt-nimen?

Lisäksi, jos sivustolla on paljon liian suuria kuvia, latausaika kasvaa. Samalla sivuston käytettävyys laskee kuin lehmän häntä.

Voit tarkistaa sivuston latausajan Googlen työkalulla tai asentamalla Chrome-selaimeen ilmaisen Lighthouse-lisäosan.

Kuvat kannattaa aina tallentaa web-muotoon, niin että niiden koko ei ylitä parin sadan kilotavun määrää. Jos haluat, voit myös ottaa käyttöön Screaming Frogin, jonka ilmaisella versiolla todennat liian suurten kuvien (mutta myös paljon muuta tietoa!) määrän helposti.

Yrityksen Google-näkyvyys netissä on monen osatekijän summa. Laadukas sisältö on siinä prio 1.

6. Ota käyttöön ilmainen Google Search Console

Google Search Console kertoo enemmän tärkeää tietoa kuin yksikään maksullinen SEO-sovellus. Oman sivuston näkyvyys netissä onkin helpointa tarkistaa tämän sovelluksen avulla!

Search Console nimittäin kertoo juuri sinun sivustollasi tapahtuvat asiat: indeksointivirheet, sivustolle johtavat kyselyt, potentiaaliset uudet aiheet ja paljon muuta.

Sovelluksen avulla voit myös vauhdittaa Google-näkyvyyden kasvua. Varmista tässä tapauksessa, että olet kertonut Search Consolelle sivustollasi käyttämät xml-tiedostot (tämä on äärimmäisen helppo ja tehokas toimenpide!).

Vaikuta Google-näkyvyyteen navigaatiolla. Pidä tärkeimmät sisältösivut maksimissaan kolmen klikkauksen päässä.

7. Mitä sivuston navigaatio kertoo?

Voit vaikuttaa positiivisesti Google-näkyvyyteen tarkastelemalla ja muokkaamalla sivustosi päänavigaatiota.

Päännavigaatio on yksi tärkeimmistä ja voimakkaimmista SEO-elementeistä.

Se on myös brändielementti: mitä navigaatiosta löytyy tai ei löydy kertoo suoraan siitä, mitä brändisi edustaa.

Hakurobotit tutkivat ja lukevat sisältöjä tietyn “crawling-budjetin” valossa. Tämä tarkoittaa, että mitä syvemmälle sisällöt painuvat, eli mitä useampi klikki niiden saavuttamiseksi tarvitaan, sitä vähempiarvoisiksi ne katsotaan.

Varmista, että tärkeimmät sisältösivut, etenkin ne joiden haluat löytyvän Googlesta, löytyvät navigaatiosta.

Voit myös lisätä etusivulle ko. sisältöön johtavan linkin, mikäli se ei jostain syystä tahdo indeksoitua.

8. Varmista, ettei sivustolta löydy orpoja tai kuolleita sivuja

Nämä tarkoittavat tätä:

  • orpo sivu on sivu, jolle ei johda yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä
  • kuollut sivu on sivu, jolla ei ole yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.

Jos et edes itse linkitä sisältöön, miksi hakurobotti arvottaisi sen tärkeäksi?

Tämä on hyvin yleinen mutta helposti korjattava ongelma, jota sattuu kaikille.

Olet saattanut julkaista uuden hyvän sisällön, josta olet innoissasi. Toivot sille myös Google-näkyvyyttä. Unohdat kuitenkin linkittää ko. sisältöön omalta sivustolta, muista samaan aiheeseen liittyvistä sisällöistä.

Aina, kun julkaiset uuden sisällön, tai kun korjaat jo julkaistua sisältöä, varmista, että linkität siihen vähintään neljästä artikkelista.

Näin rakennat sekä sisällön mutta myös koko sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmin. Ja samalla Google-näkyvyytesi todennäköisesti kasvaa.

Varmista myös, ettei sivustolta löydy sisältöjä, joista ei johda yhtään linkkiä eteenpäin.

Jos linkkejä ei ole, niin lukijan kuin hakurobotin polku katkeaa. Ja tätä et tietenkään halua.

Yhteenveto

Näiden kahdeksan vinkin avulla kasvatat ja parannat sivuston Google-näkyvyyttä.

Kuten huomaat, toimenpiteet ovat varsin helposti hoidettavissa.

Ne eivät vaadi sen suurempia koodaustaitoja, ainoastaan aikaa ja halua parantaa oman sivuston löydettävyyttä.

Halutessasi voit lukea lisää On-page SEO:n vinkkejä täältä.

Optimoinnin iloa!

KIRJOITTAJA

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn