Orgaanista; ansaittua; luonnollista näkyvyyttä

Google-näkyvyys eli SEO-näkyvyys (Search Engine Optimization) on orgaanista sijoittumista hakutuloksiin. Sisällön laadusta riippuen olet voittanut 1., 2. tai 3. sijan, ehkä löydyt vasta hakutulosten toiselta sivulta.

Olet myös voinut ostaa yrityksellesi näkyvyyttä Google Ads -mainosten kautta. Tätä kutsutaan SEM-mainonnaksi (Search Engine Marketing).

Mitä enemmän avainsanoja voitat, sitä laajempi näkyvyytesi on. Kuvan graafissa asiakkuus on noussut sijalta 0 sijalle 1 ja dominoi hakutulosten näkyvyyttä yli 70% osuudella.

Google näkyvyys on tärkeää, jotta asiakkaat löytävät tuotteesi ja palvelusi.
Kuinka paljon Googlen ensimmäinen tulos saa klikkejä?

Miksi yrityksen näkyvyys Googlessa on tärkeää?

Koska edes 1. sijoitus ei saa kaikkia (100%) klikkejä. Luku vaihtelee sen mukaan, millainen SERP-tulos 1. sijaa dominoi.

FirstPageSagen mukaan parhaan sijoituksen klikkimäärä on arviolta 22–40%. Kuten kuvasta huomaat, luku laskee radikaalisti jo 2. sijoituksesta.

Tämän vuoksi ei riitä, että optimoit sisältöä vain muutamalle aiheelle: hyvä Google-näkyvyys tarvitsee tuekseen laadukkaita sisältökokonaisuuksia eli SEO-hubeja, jotka kattavat aiheen laajasti ja pääteemaansa syventäen.

SERP on akronyymi sanasta Search Engine Results Page. SERPillä tarkoitetaan mitä tahansa hakutulossivulla näkyvää tulosta, kuten sinistä linkkiä, kuvakarusellia, tietopaneelia, Ihmiset kysyvät myös -osiota, ja niin edelleen.

Mikä on SERP?

Voiko pienyritys pärjätä näkyvyydesä suuryrityksen sivustolle?

Ehdottomasti voi! 

Olen nähnyt urani aikana lukuisia tilanteita, joissa on käynyt näin:

SEO-asiakkaani, suuryritys, antaa minulle tiedoksi kilpailijansa, jotka ovat heidän kaltaisiaan isoja toimijoita.

→ Asiakas pitää näitä brändejä kilpailijoinaan, mitä ne ovatkin, mutta ne ovat sitä brändimielessä.
Iso brändi ei ole koskaan tae hyvälle SEO-näkyvyydelle.

Usein käy nimittäin niin, että todelliset SEO-kilpailijat ovatkin pienempiä sivustoja ja yrityksiä, jotka ovat aloittaneet SEO-työn aiemmin.

Data ei valehtele: tilanne on juuri otsikon kaltainen, eli suuryrityksen kilpailijoita Googlessa ovat nimenomaan pienemmät sivustot ja pienemmät brändit.

Ja siksi sinullakin on kaikki mahdollisuudet voittaa Google-näkyvyydessä myös suuret sivustot.

SuljeLue loppuun

Road map menestykseen

1. Alkukartoitus ja nykytilanteen analysointi

Kasvuhakkerointi alkaa aina nykytulanteen analyysistä ja KPI-mittareiden (Key Performance Indicator) asettamisesta.

Tässä vaiheessa päätät (tai workshoppaamme yhdessä), mikä on mitattava tavoiteluku:

  • tietyn sisältökokonaisuuden näkyvyyden kasvu
  • tietyn tuotekokonaisuuden näkyvyyden kasvu
  • koko sivuston orgaaninen kasvu
  • ajatusjohtajuuden kasvattaminen.

Näin siksi, että jokaista SEO-projektia ohjaa konversio (saavutettu tavoite). Jokainen ammattitaitoisesti toteutettu SEO-strategia tuo tuloksia.

Google näkyvyys on tärkeää, jotta asiakkaat löytävät tuotteesi ja palvelusi.

2. Sivuston tekninen auditointi

Kantaako sivustosi teknistä velkaa? 16 vuoden aikana olen auditoinut vain yhden täysin virheettömän sivuston.

Auditoinnissa tarkistetaan yli 200 elementtiä, jotka voivat vaikuttaa sivuston käytettävyyteen ja sisältöjen indeksoitumiseen hakutuloksissa.

  • Saat selkeän työlistan, jonka avulla virheet voidaan korjata.
  • Käymme työlistan läpi yhteisessä palaverissa.
Kantaako sivustosi teknistä SEO-velkaa?

3. Tehdään avainsanatutkimus ja avainsana-analyysi

Millä avainsanoilla ja hakulauseilla asiakkaat todellisuudessa hakevat tuotteita ja palveluja? 

Tässä vaiheessa auditoimme nykysisältösi ja kilpailijoiden sisällöt, ja vertaamme käytettyjä avainsanoja. Jotta voit voittaa Google-näkyvyyden, sinun tulee tietää kaksi asiaa:

  • mitä sanoja asiakkaasi käyttävät
  • mitä sanoja kilpailijasi käyttävät.

Osaisitko sanoa, kumpaa näistä haetaa enemmän:

  • “verkkosivut yritykselle”
  • “kotisivut yritykselle”.

Toista nimittäin haetaan 1600 kertaa ja toista 720 kertaa.

→ Kuten huomaat, sillä on väliä, millaisen pääavainsanan sisällölle valitset.

  • verkkosivut yritykselle, 720 hakua / kk, KD 21%, Informational
  • kotisivut yritykselle, 1600 hakua / kk, KD 35%, Commercial

Kotisivut-sanalla haetaan enemmän.

Tämä tieto ei kuitenkaan yksinään riitä (ja siksi haluat katsoa vielä kohdan 3.).

  • verkkosivut yritykselle, 720 hakua / kk, KD 21%, Informational
  • kotisivut yritykselle, 1600 hakua / kk, KD 35%, Commercial

Jokaisella avainsanalla on KD-luku eli Keyword Difficulty -luku, jota mitataan prosenteissa 1–100.

  • Mitä korkeampi KD-luku on, sitä enemmän avainsanalle on jo julkaistu kilpailevaa sisältöä.
  • Tämä on huomioitava, jotta osaat tuottaa tarpeeksi laajan sisältöhubin.

Tämäkään tieto vielä riitä.

Jokaisella avainsanalla on intentio, jolle kirjoitat tietynlaista sisältöä, jotta sisältö voi saavuttaa Google-näkyvyyttä.

Jokaisella avainsanalla on oma intentio.

  • Informational = ostopolun alkupää
  • Commercial = ostopolun puoliväli (tuote A vai tuote B?)
  • Transactional = ostohousut jalassa!
  • Navigational = haut tietyn brändin löytämiseksi.

Kun tiedämme intention eli haun perimmäisen syyn, pystyt tuottamaan juuri tätä intentiota vastaavaa sisältöä:

  • Jos avainsanan intentio on "Informational", et voi vain julkaista sisältöä, jossa myyt tuotetta; asiakas ei ole vielä valmis ostamaan.
  • Jos avainsanan intentio on "Commercial", etkä ole mahdollistanut konversiota sisältöön, potentiaalinen kauppa jää syntymättä.
Kilpailijatutkimuksella selvitetään muiden yritysten Google-näkyvyys.

4. Kilpailijatutkimus

Kun tiedämme, millä avainsanoilla kilpailijat näkyvät Googlessa, paneudumme aiheeseen vielä tarkemmin.

Tässä vaiheessa tutkimme, millaisilla sisällöillä kilpaileva yritys on ansainnut Google-näkyvyyttä, eli mikä on näiden sisältöjen laatu ja rakenne. 

Jotta voit voittaa kilpailijasi Googlessa, sinun tulee aina tuottaa parempaa, laadukkaampaa, ajantasaisempaa ja asiantuntevampaa sisältöä.

Ja siksi viides vaihe on..

Älä julkaise kannibaalisisältöä eli toistensa näkyvyyttä syövää sisältöä.

5. Sivustosi nykysisältöjen syvä-auditointi

Tämä on äärimmäisen tärkeä vaihe, sillä tässä kohtaa käymme läpi koko sivustosi sisällöllisen tilanteen eli auditoimme kaikki jo julkaisemasi sisällöt.

Tämä LinkedIn-julkaisuni varmasti avaa aihetta:

“Mikä on sivustosi Mona Lisa, Huuto, Turbaanipäinen tyttö, Venuksen syntymä tai Kullervon kirous? 🖼️

Edelleen – näiden kaikkien vuosien jälkeen – toistensa näkyvyyttä kannibalisoivat tuplasisällöt ovat auditoimieni sivustojen yleisin SEO-haaste.

— Sivustolla voi olla vain yksi Mona Lisa.

— Vain yksi Huuto.

Vain yksi kutakin pääavainsanaa, jolle tulee tuottaa alisteista, aihetta täydentävää ja syventävää klusteri-sisältöä.

AI:n avulla tahkottuja printtijulisteita voidaan julkaista satapäin, mutta kuten oikeassa maailmassa, julisteet ovat vain pintaraapaisu taiteesta.

— Laadukkaan ja lukijaa palvelevan sisällön kirjoittamisen taidosta.

Ehkä tänään pohdit, mitkä sivustosi sisällöistä ovat sinun kansallismaalauksiasi – niitä, jotka ovat uniikkeja ja aitoja katseenvangitsijoita, olkootkin että olet julkaissut ne sanallisessa muodossa.”

  • Listaamme kaikki toistensa näkyvyyttä syövät tuplasisällöt eli kannibaalit
  • Tämän jälkeen tiedämme, mitkä sisällöistä yhdistämme, jotta ne saavat paremman Google-näkyvyyden.
Kirjoittamalla laadukasta sisältöä voit voittaa yrityksen näkyvyyden netissä.

6. SEO-strategia eli sisältö- ja rakennesuunnitelma

Kutsun SEO-strategiaa “MEGA-EXCELIKSI”, koska se nivoo yhteen kaiken.

Strategia on helppotajuinen mutta syvällinen, ja siksi käymme sen huolellisesti läpi yhdessä.

Startegiassa määritellään muun muassa:

  • määritellään, mitkä avainsanat annetaan millekin sisällöille
  • mistä avainsanoista tuotetaan uusia aiheita
  • mitkä avainsanat vaativat tuekseen laajemman SEO-hubin
  • mitkä sisällöt yhdistetään
  • miten sivuston sisäinen linkkirakenne tulee hoitaa kuntoon.

Hakukoneoptimoinnin ansiosta Google-näkyvyys kasvaa, kun tuotat sivustolle SEO-ystävällistä sisältöä.

7. SEO-implementointi ja SEO-työn seuranta

SEO-strategia tuo tuloksia vain, jos ohjeet viedään käytäntöön. Ja senhän haluat tietenkin tehdä.

Seuraavaksi resursoit työajan, eli kuka julkaisee tai korjaa nykysisällöt ja milloin. Kuukausitasolla jatkuvat SEO-projektit pitävät sisällään avainsanojen kasvun raportoinnin, minkä avulla tiedämme 100%, onko SEO-työ tuonut tulosta.

Seuraamalla SEO-työn kehitystä pystyt myös syventämään, muokkaamaan ja korjaamaan sisältöjä, sillä tiedäthän, ettei SEO ole kertaluontoinen tilaustyö vaan jatkuva prosessi.

Ja siksi jokainen SEO-strategia pitää sisällään kahden (2) tunnin SEO-koulutuksen, jonka aikana käymme läpi, miten SEO-sisällöntuotanto tehdään Googlen antamien laatuvaatimusten mukaisesti.


Valitse strategiasi

Nyt kun tiedät, mitä SEO-työ pitää sisällään, voit valita SEO-strategian tason. 

Muista, ettei yksikään SEO-projekti ole liian pieni – pääasia, että se aloitetaan.

Minä autan sinut maaliin, kuten olen auttanut satoja muitakin yrittäjiä.

Tehdään tämä yhdessä