Off-page SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue
20.10.2023
Senior SEO-konsultti Marinella Himari

Off-page SEO on sivustosi taustavoima

Off-page SEO on taustavoima, jonka avulla voit rakentaa sivustosi auktoriteettia ja brändisi tunnettuutta.

Sitä voisi myös kutsua bisnesmaailman verkostoitumiseksi, joka ei aina suoraan näy, mutta jonka vaikutus on todella arvokasta.

Tältä sivulta löydät vinkkejä, joiden avulla voit parantaa sivuston asemaa ja mainetta digitaalisessa ekosysteemissä.

Mitä Off-page SEO tarkoittaa?

Off-page SEO eli sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi oman verkkosivuston ulkopuolella tehtäviin toimenpiteisiin, jotka vaikuttavat sijoituksiin hakukoneiden tulossivuilla.

Sisällöllisen optimoinnin (On-page SEO) ohella myös Off-page SEO sisältää sisältää useita tärkeitä tekijöitä, jotka auttavat sivuston näkyvyyden kasvattamisessa.

Off-page optimoinnissa keskitytään muun muassa:

  • linkkirakenteiden huoltamiseen
  • uusien linkkien ansaitsemiseen
  • brändin tunnettuuden ja ajatusjohtajuuden kasvattamiseen.

Verkkosivuston ulkoisen hakukone­optimoinnin tarkoituksena on kasvattaa sivuston auktoriteettia eli luotettavuutta hakukoneiden mutta myös potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Tehokkaat linkkirakenteet sekä vaikuttajamarkkinointi ovat tässä avainroolissa.

1. Käänteisten linkkien ansaitseminen

Yksi tärkeimmistä Off-page SEO:n tavoitteista on laadukkaiden backlinkien eli käänteisten linkkien ansaitseminen. Mutta miten niitä voi ansaita, entä miten pyytää?

2. Sosiaalisen median läsnäolo

Aktiivisuus ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa voivat lisätä sivuston tunnettuutta ja houkutella siten liikennettä. Nykyisin sisältöjen ajastaminen onnistuu helposti monen eri sovelluksen kautta. Hyviä vinkkejä some-näkyvyyden kasvattamiseen löydät esimerkiksi Later.comista.

3. Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on markkinoinnin strategia, joka keskittyy arvokkaan, relevantin ja johdonmukaisen sisällön luomiseen ja jakamiseen.

Sen tavoitteena on luoda sisältöä, joka tarjoaa kohdeyleisölle todellista arvoa, vastaa heidän kysymyksiinsä, ratkaisee heidän ongelmansa tai viihdyttää heitä.

Ero perinteiseen mainontaan on se, että sisältömarkkinoinnissa keskitytään pitkäaikaisen suhteen rakentamiseen kohdeyleisön kanssa, ei siis suoraan tuotteen tai palvelun myyntiin. Tavoitteena on kasvattaa luottamusta ja oman alan asiantuntijuutta.

Sisältömarkkinoinnin hyötyjä ovat parempi näkyvyys hakukoneissa, lisääntynyt verkkosivuliikenne, parempi asiakasuskollisuus ja asiakkaiden keskuudessa kasvanut bränditietoisuus. Kun sisältö on kohdennettu oikein ja se tarjoaa arvoa kohdeyleisölle, voi se myös johtaa suurempaan asiakasliikkeeseen ja myyntiin.

Muista, että sisältömarkkinointi vaatii sitoutumista ja jatkuvuutta, ja sen tulokset näkyvät usein vasta pitkällä aikavälillä. Kaiken ytimessä on ymmärtää kohdeyleisön tarpeet ja mieltymykset ja tuottaa sisältöä, joka puhuttelee heitä.

Sisältömarkkinnoinin tapoja ovat:

  1. Blogikirjoitukset: Säännöllisesti julkaistut, informatiiviset ja/tai viihdyttävät artikkelit, jotka tuovat lisäarvoa lukijoille ja parantavat sivuston hakukonenäkyvyyttä.
  2. Infografiikat: Visuaaliset kuvat tiivistävät tiedon ja tekevät siitä helposti omaksuttavaa.
  3. E-kirjat ja oppaat: Näitä ovat laajemmat ja tiettyyn aiheeseen syvällisemmin pureutuvat sisällöt.
  4. Videot: Tuotte-esittelyt, opetusvideot ja haastattelut voivat nekin kasvattaa asiakkaiden sitoutumista ja kasvattaa brändin tunnettuutta.
  5. Podcastit voivat sisältää niin asiantuntijahaastatteluja, viihdettä, opetusta kuin inspiraatiota.
  6. Sosiaalisen median päivitykset eivät esittelyjä kaipaa, tiedät, että ne ovat tärkeitä.
  7. Sähköpostimarkkinointi, kuten uutiskirjeet, vinkit ja tarjoukset ovat äärimmäisen tärkeässä asemassa, siksi jokaisen yrityksen tulisi kasvattaa oman asiakasdatan laatua ja määrää.
  8. Webinaarit ja online-kurssit tarjoavat syvällistä tietoa tietystä aiheesta ja vahvistavat ajatusjohtajuuttasi.
  9. Case-esimerkit ja tutkimukset kertovat mm. omien asiakkaiden kokemuksista, jotka edesauttavat myyntiä ja luotettavuuden kasvattamista.
  10. FAQ-sivut tarjoavat vastauksia yleisiin kysymyksiin ja auttavat samalla keventämään asiakaspalvelun kuormaa.
  11. Käyttäjien luoma sisältö (UGC) on asiakkaiden itsensä tuottamaa sisältöä, jota ovat arvostelut, kuvat, videot tai muut sisällöt, jotka lisäävät brändisi aitoutta ja uskottavuutta.

4. Local SEO ja Google My Business

Erityisesti paikallisia palveluita tarjoavien yritysten on tärkeää optimoida Google My Business -profiilinsa ja varmistaa, että yritystiedot ovat oikein ja ajan tasalla.

5. Vieraskynät

Vieraskynät eli muiden asiantuntijoiden sivustollasi julkaisemat artikkelit vahvistavat brändisi uskottavuutta ja näkyvyyttä.

KIRJOITTAJA
Marinella Himari

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn