On-page SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue
1.5.2024
Senior SEO-konsultti Marinella Himari

3 tapaa optimoida ja vahvistaa sisällöntuotantoa

Kolme + 1 hakutyyppiä

🔵 Informational – info- ja opaspohjaiset haut
🟡 Commercial – myyntitapahtumaa edeltävät haut
🟢 Transactional – konvertoivat haut (osto, lataus, koekäyttö jne.)
🟣 Navigational – tietyn verkkosivun etsiminen.

Avainsanan perimmäinen tarkoitus edustaa käyttäjän hakuintentiota eli haun syytä.

Tai pikemminkin sitä, mitä *uskomme* käyttäjän todennäköisesti etsivän. Tätähän emme voi tietää varmasti.

Jokaiselle hakusanalle on olemassa oma intentio. Intentiolla tarkoitetaan sitä, millaisia sisältöjä kyseistä hakutermiä käytettäessä oletetaan löydettävän: informatiivisia, tuotteita vertailevia, tuotteen ominaisuuksia esitteleviä, koekäytön tai whitepaperin latauksen mahdollistamista.

Vaikka teemoja on neljä, tarpeita on sitäkin enemmän.

Kun jatkossa tuotat sisältöjä, varmista, että kirjoitat ne vastaamaan haun intentiota

🔵 Miten kasvattaa perunaa? > Kerro selkeästi, miten kasvattaa perunaa. Esimerkitä, ja kerro parhaat niksisi (kanankakkaa vai lehmänlantaa?)

🟡 Kenties paras hissipuhe tuotteestasi? Miten se ratkaisee asiakkaan ongelman? Mitä sen avulla saa? Muista, että asiakas on melkein valmis ostamaan.

🟢 Ostohousut jalassa! joten varmista, että sisältöön on nostettu tuotelinkit (myös kuvina) ja että konversio on mahdollisimman helppo toteuttaa.

Haun perimmäiset syyt ovat yhtä tärkeitä niin SEM-mainonnassa kuin SEO:ssa (ja siksi osa sanoista annetaan SEMiin, osa optimoidaan SEO:lla). Onhan tarkoituksenamme palvella mahdollisimman hyvällä ja laadukkalla sisällöllä tietoa hakevaa käyttäjää (usein myös potentiaalista asiakasta).

KIRJOITTAJA
Marinella Himari

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn