Näin kirjoitat metatekstin eli metakuvauksen.

Millainen on hyvä metateksti?

Metan tulee olla niin hyvin muotoiltu, että se houkuttelee klikkaamaan.

Metatekstin suositeltu pituus on noin 160 merkkiä välilyönteineen.

Kuten SEO titlessä, myös metakuvauksessa liian pitkät tekstit katkeavat kolmeen pisteeseen…

Vaikka metateksti ei enää suoranaisesti vaikuta hakunäkyvyyteen, Google boldaa niissä käytetyt avainsanat, joita käyttäjä on hakenut. Tällaisella korostuksella voidaan parhaassa tapauksessa erottua kilpailijoista myös visuaalisesti (alla esimerkissä “paras pullataikina”).

Voit testata tekstin pituutta ja ulkonäköä Spotibon tai Metatags.io’n ilmaisella sovelluksella.

Tarkista metatekstin pituus.

Tiedä myös tämä: Vaikka määrittäisit metatekstin itse, Google voi vaihtaa sen mielestään paremmaksi. Näin tapahtuu silloin, kun haettu avainsana osuu sivun sisältöön mutta ei suoraan asettamaasi kuvaukseen, tai kun Google kokee, että sen ehdotus on parempi kuin omasi. Tutki siis Googlen mahdollisesti tekemiä muutoksia ja tarpeen tullen paranna metatekstiäsi.

Millainen on hyvä metateksti?

  • Hyvä metateksti on selkeä, kuvaava ja kiinnostava.
    • Sen perimmäisenä tarkoituksena on herättää halu paneutua aiheeseen syvemmin; mitä kiinnostavampi kuvaus on, sitä todennäköisemmin käyttäjä klikkaa sivustollesi.
  • Sisältää avainsanan.
    • Google boldaa käyttäjän hakua vastaavat avainsanat.
  • Muista, kenelle puhutaan.
    • Älä pelkästään kehu itsestäsi, vaan kerro lukijalle, mitä sisältö juuri hänelle tarjoaa.

Muista CTR:ää kasvattava kehote

CTR eli click through rate on terminä tuttu maksetusta mainonnasta ja kehotuksista toimintaan: ottaa yhteyttä, ostaa tuote, aktivoida koetilaus tai ladata opas.

Todellisuudessa CTR tulisi huomioida myös SEO-titlessä ja meta-kuvauksessa.

Meta-tietojen optimoinnilla pyritään luomaan mahdollisimman kiinnostavia eli klikattavia hakutuloksia. Jatkossa sinun kannattaakin ajatella, että metakuvaus (mutta myös SEO title) on paras mahdollisuutesi ansaita klikki.

Schema-tiedoilla voi rikastaa sisällön tietoja.

Miten arvostelut ja hinnat saa näkymään metatekstissä?

Jos sinulla on verkkokauppa ja tuotteillasi arvosteluja, tai jos julkaiset reseptejä ja haluat reseptikuvan näkymään SERP-näkymässä*, sinun tulee lisätä sivustollesi schema-tiedot.

Schema-tiedot ovat strukturoitua dataa, jotka näkyvät hakutuloksissa vain, jos ne on otettu käyttöön. Löydät täältä kaikki schema-tiedot kootusti.

* SERP-näkymä tarkoittaa mitä tahansa Googlen hakutulosta (perinteinen hakutulos, Ihmiset kysyvät myös, Aiheeseen liittyvät haut, tietopaneelit, jne.)

Näin lisäät metan Yoastissa.

Näin lisäät metan sisältöön

Lähes jokaisella julkaisujärjestelmällä (WordPress, Squarespace, jne.) on mahdollista asettaa kuvaus suoraan sivuston hallinnassa.

Mikäli käytät WordPressiä tai Shopifya, asenna ja ota käyttöön ilmainen Yoast SEO -lisäosa, jonka avulla voit määrittää niin kuvauksen kuin SEO titlen todella helposti.

Jos sivustollasi ei ole mahdollista hyödyntää Yoast SEO:n kaltaisia lisäosia, aseta koodipätkä manuaalisesti sisältösivun HEAD-osioon. Jos avainsanana olisi ”WordPress-kotisivut”, koodi voisi näyttää esimerkiksi tältä:

<head>
<meta name=”description” content=”Tilaa mobiiliystävälliset WordPress-kotisivut yrityksellesi kustannustehokkaaseen hintaan! Lue lisää ja pyydä tarjous.”/>
</head>

Liity Salaseuraan ja saat tuloksia tuovat SEO-vinkit sähköpostiisi