Googlen julkaisi uudet tavat roskapostin ja heikkolaatuisen sisällön torjumiseen

Vaikka Google on alusta asti halunnut tarjota parasta mahdollista sisältöä, aina löytyy joku, joka haluaa peukaloida hakutuloksia.

Eilen (5. toukokuuta 2024) käynnistyneen “Site reputation abuse” -algoritmipäivityksen↗️ tarkoituksena on minimoida entistä tehokkaammin automatisoitu roskapostisisältö sekä vähentää spämmiksi luettavien sisältöjen määrää hakutuloksissa eli parantaa hakutulosten laatua.

1. Sisällön skaalattu väärinkäyttö (Scaled content abuse) ❌

Tiukentuneet käytännöt keskittyvät entistä hanakammin ns. “skaalautuvaan” sisältöön, jota on tuotettu hakusijoitusten manipuloimiseksi.

Huomioitavaa on, ettei sanktiota saa vain koneen tuottamasta ja automatisoimasta sisällöstä vaan myös koneen ja ihmisen yhteistyössä tuottamasta, kirjoittamasta ja julkaisemasta sisällöstä – siis sellaisesta kontentista, joka ei tarjoa todellista arvoa Googlen käyttäjille.

2. Sivuston maineen väärinkäyttö (Site reputation abuse) ❌

Korkean auktoriteetin ansainnut koulutussivusto, joka julkaisee lainoista, casinoista tai muista epäilyttävistä YLYM-sisällöistä (Your Money Your Life) kertovia sisältöjä; nämä sisällöt eivät mitenkään liity koulutukseen; julkaisujen tarkoituksena on ainoastaan tukea kolmannen osapuolen heikkolaatuista sisältöä, josta yleensä on maksettu tai hyödytty, jotta ko. sisältö on julkaistu.

No brainer. Näinhän tämän pitäisikin olla. Mutta nyt siihen kiinnitetään entistä enemmän huomiota.

3. Vanhentuneen verkkotunnuksen väärinkäyttö (Expired domain abuse) ❌

Toiset ostavat vanhentuneita verkkotunnuksia ja hyödyntävät niitä omien heikkolaatuisten sisältöjen hakutulosten parantamiseen. Tämä johtaa Google-käyttäjät harhaan, kun he luulevat, että uusi sisältö on osa vanhaa sivustoa, mikä ei enää pidä paikkaansa.

Tätä tapaa ja näin julkaistua sisältöä pidetään jatkossa roskasisältönä.