Tätä se esimerkiksi tarkoittaa:

Jatkossa sinun ei pitäisi ”joutua” lukemaan pitkää tarinaa reseptin takaa (tai scrollaamaan sen ohi), jotta pääset käsiksi itse reseptiin.

Resepti tulee tarjota lukijalle per heti.

Monille tämä on ollut selkeää jo pitkään, onhan ajatus itsessään vanha ja nojaa (mielestäni) hyvinkin selkeästi monille tuttuun The Inverted Triangle -malliin, jossa sisältö rakentuu näin:

  1. Kaikista tärkein tieto (resepti)
  2. Ratkaiseva sisältö (mitä huomioida esim. ainesten suhteen)
  3. Extra-info (vaikka se tarina reseptin takaa tai kuinka ihania syysomenat ovat)

Algoritmimuutoksella pyritään varmistamaan, että ihmiset pääsevät lukemaan enemmän oikeasti hyödyllistä (ns. alkuperäistä) sisältöä, joka on kirjoitettu ihmiseltä ihmiselle, ei pelkästään hakukoneille eli vastaamaan avainsanaa.

TÄMÄ ON HIENO UUTINEN!

.. Ja se pakottaa SEO-projektit entistä laadukkaampaan suuntaan.

Yksittäisten artikkelien sijaan tarvitaan syvempää tutkimusta asiakkaan ostopolun eri vaiheista sekä selkeää SEO-strategiaa, jossa eri stepit on huomioitu.

Toisin sanoen, jatkossakin KAIKEN SISÄLLÖN tulee olla käyttäjälle kirjoitettu

KAIKEN SISÄLLÖN tulee myös olla oikeasti hyvää sisältöä, joka keskittyy auttamaan potentiaalista asiakastasi.

Sisällön ei siis tule keskittyä yksinomaan Google-näkyvyyden kasvattamiseen (vaikka se oikein tehtynä edelleen on tärkeä osa kaikkea liiketoimintaa).

Onhan asiakaspalvelu sitä paitsi alusta alkaen ollut Googlen perusvaatimus kaikille verkkosivustoille:

Q: What is the Purpose of a Webpage?
A: Websites and pages should be created to help users.
(Lähde: Search Quality Evaluator Guidelines, Google)

Ja vaikka sinulla olisi verkkokauppa, sivuston on silloinkin tarkoitus palvella asiakasta, ei vain myydä tuotteita.

Optimoinnin iloa!