Mitä muutoksia Google teki meta-kuvausten suosituksiin?
Syksy 2022 on On-page SEO:n algoritmijuhlaa.
Elokuisen Helpful content -päivityksen perään julkaistussa snippet-ohjeistuksessa (2/9/22) Google antoi esimerkin neljästä hyvästä ja neljästä huonosta meta-kuvauksesta.
Meta-kuvaus on Googlen hakutuloksissa SEO-titlen alla näkyvä kuvaus ko. sivun sisällöstä.
Millainen on huono meta-kuvaus?
Google listasi neljä hyvää ja huonoa metakuvausesimerkkiä.
Tässä avattuna neljä huonoa tapaa kirjoittaa metakuvaus:
- Avainsanalistaus: Google jätää jatkossa huomioitta sellaiset meta-kuvaukset, jotka koostuvat pelkästään avainsanoista, eivätkä ne kerro sivun sisällöstä.
- Sama meta-kuvaus jokaisella uutisella/artikkelilla: Samalla mallilla (pohjalla) generoidut meta-kuvaukset eivät myöskään jatkossa läpäise Googlen seulaa.
- Meta-kuvaus ei tiivistä sivun sisältöä: Moni unohtaa meta-kuvauksen perimmäisen idean: sen tarkoituksena ei ole vain viljellä ko. sisältösivulle ja siinä käytetylle avainsanalle alisteisia hakusanoja vaan tiivistää ko. sisältösivun aihe.
- Liian lyhyt meta-kuvaus: Tämä liittyy edelliseen; jos meta-kuvaus on liian lyhyt, se ei voi olla kovin hyvä tiivistys.
Yllä olevan kuvakaappauksen lisäksi voit tutustua ohjeisiin developers.google.com-sivustolla.
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.