1. Tarkista sisällön indeksoituminen site:-komennolla
- Valitse URL-osoite, jonka haluat tarkistaa
- Avaa Google
- Kirjoita hakukenttään: site:URL (lisää URL, jonka haluat tarkistaa)
- Mikäli sisältö on indeksoitunut Googleen asti, näkymä on kuin alla olevassa kuvassa
Jos sisältö ei ole indeksoitunut..
Mikäli sisältö ei ole indeksoitunut Googleen asti, saat vastavuoroisesti alla olevan kuvan kaltaisen näkymän.
2. Tarkista sisällön indeksoituminen Google Search Consolesta
Mikäli (ja toivottavasti) sinulla on käytössäsi maksuton Google Search Console, voit tarkistaa sisällön indeksoitumisen näin:
- Kopioi ja liitä URL kohtaan “Tarkasta mikä tahansa resurssin *domainin osoite* URL-osoitteista”
- Paina Enter
- Jos sisältö on indeksoitunut, saat alla olevan näkymän.
Jos URLia ei löydy Google Search Consolesta, toimi näin
Jos saat alla olevan ilmoituksen “URL-osoitetta ei löydy Googlesta”, toimi näin:
- Varmista, että olet lisännyt sivustokartan
- Tarkista, löytyykö viittaavia sivustoja (jos olet vasta lisännyt sisäisen linkin, se ei näy heti)
- Sallitaanhan indeksointi? (Kyllä)
- Napsauta “TESTAA LIVE-URL-OSOITE”.
Mikäli saat alla olevan ilmoituksen, sisällön on mahdollista indeksoitua Googleen – kunhan se täyttää Googlen ehdot.
Näiden kuvien tapauksessa sisältösivu on vasta hiljan luotu, eikä se ole vielä ehtinyt indeksoitua.
Jos tiedät, että sisältösi on luotu jo tovi sitten, eikä se vieläkään ole indeksoitunut, syitä voivat olla:
- Indeksointivirhe
- Sisältö on uudelleenohjattu
- Puuttuva sivustokartta
- Robots.txt-virhe
- Noindex-tag
- Liian kevyt sisältö (thin content)
- Dublikaattisisältö.
Tutkimalla Search Consolen raporttia tai auditoimalla sivuston voit löytää virheet, jotka mahdollisesti estävät sisällön indeksoitumisen hakutuloksiin asti.
Pyydä sisällön indeksointia
Kun julkaiset sisällön ensi kerran, tai kun päivität sitä, ja kun sivuston on ollut pitkään staattinen, Search Consolelta kannattaa pyytää sisällön indeksointia.
Tässä tapauksessa napsautat “Onko sisältö muuttunut? PYYDÄ INDEKSOINTIA”.
Yksi kerta riittää; useampi napsautus ei nopeuta toimenpidettä.
Tällä tavoin URL siirtyy päivitysjonoon ja voi siten indeksoitua nopeammin.