- Home
- Hakukoneoptimointi
- Tekninen hakukoneoptimointi
- Sivustokartta
Sivustokartta eli sitemap
Päivitetty:
- Sivustokartta on kuin “sivuston luuranko”, ja siksi siitä saa löytyä vain SEO-näkyvyydeltään relevantteja sekä 100% toimivia (HTTP 200) URL-osoitteita.
- Sitemap päivittyy automaattisesti.
- Yleensä sivustolla on kaksi sitemappia: yksi artikkeleille ja toinen sisältösivuille.
- Sitemapiin on suositeltavaa sisällyttää “Last uptated” tai “Last modified” -tieto.
- Yhden sitemapin kokorajoitus URLeille on 50 000 tai 50MB.
Mikä on sivustokartta?
Sivustokartta eli sitemap on XML-muotoinen tiedostokartta, jonka avulla päivität sivustosi tiedot hakukoneiden hakuboteille. Sivustokartta on kuin “sivuston luuranko”, ja siksi siitä saa löytyä vain SEO-näkyvyydeltään relevantteja sekä 100% toimivia (HTTP 200) URL-osoitteita.
Sitemapin toimintaperiaatteet tiivistetysti:
- Luettelo kaikista niistä sisältösivuista, joille halutaan näkyvyyttä Googlessa.
- Sisältää vain julkaistut URL-osoitteet – siihen ei sisällytetä piilotettuja tai kanonikaaleja tai uudelleenohjattuja sivuja.
- Generoidaan ensimmäisen kerran sivuston julkaisun yhteydessä.
- Päivittyy automaattisesti.
- Auttaa Googlea löytämään ja indeksoimaan sivut nopeammin.
- Viedään tiedoksi Googlelle Google Search Console -palvelussa.
- Sivustokartan ei ole tarkoitus ”selittää” Googlelle verkkosivuston rakennetta;
- sillä XML-sivustokarttoja voi olla useita.
Sivustokarttojen määrä voi vaihdella
Yleensä sivustolla on kaksi sitemappia:
- yksi artikkeleille
- toinen sisältösivuille.
Jos julkaiset videoita julkisesti katsottaviksi, videoilla voisi olla oma sitemap.
Esimerkiksi kategoriat ja tägit on suositeltavaa jättää indeksoimatta robots.txt-tiedostolla tehtävän pyynnön tai noindex-tagin avulla, sillä kategoriat ja tägit synnyttävät usein ongelmia tuplasisälön suhteen.
Sitemapiin on myös suositeltavaa sisällyttää “Last uptated” tai “Last modified” (kertovat saman asian, eri sivustot käyttävät vain eri “nimeä”), joka kertoo, milloin sisältö on viimeksi päivittynyt. Tämä voi nopeuttaa uusien sisältöjen ja päivitettyjen sisältöjen indeksoitumista.
Se kuitenkin on hyvä tietää, ettei sitemappien määrällä ole merkitystä Googlelle. Yhden sitemapin kattoraja URLeille on 50 000 tai 50MB. Laajemmilla sivustoilla (etenkin verkkokaupoilla) onkin usein niin, että sitemappeja tarvitaan useampia ihan jo siksi, että URLeja on niin vietävästi.
Miten sivustokartta luodaan?
XML-sivustokartta auttaa hakukoneita indeksoimaan verkkosivustosi sisällöt; sitemap tarjoaa hakukoneille selkeän luettelon kaikista sivuista, jotka ne saavat nähdä ja löytää.
Mutta miten voin tarkistaa, ovatko sivustokartat käytössä omalla sivustollani?
- Helpoiten se onnistuu näin: kirjoita domainisi perään: /sitemap.xml
- URL-osoite on tällöin muotoa: domain.fi/sitemap.xml
Sivustokarttoja voi olla yksi tai useampi. Niiden määrä ei kuitenkaan vaikuta SEO-näkyvyyteen, vaan sivustokarttojen tarkoituksena on auttaa mäppäämään suurten sivuston sisällöt yksittäisiin sivustokarttoihin.
XML-tiedosto voi esimerkiksi niputtaa omiksi sivustokartoikseen:
- blogiartikkelit
- artikkeleiden kirjoittajat
- kategoriat
- tägit
- sisältösivut
- tuotteet
- kuvat
- ja videot.
Tärkeimmät sivustokartat kannattaa kertoa Google Search Consolelle, joka on Googlen ilmainen analytiikkatyökalu. Jos et vielä ole ottanut sitä käyttöön, tee se tänään. GSC nimittäin kertoo enemmän hyödyllistä dataa omalta sivustolta kuin yksikään maksullinen SEO-sovellus.
Voit lisätä puuttuvat sivustokartat ja päivittää niitä Search Consolessa kohdasta “Sivustokartat”.
Näin lisäät sivustokartan Search Consoleen
Kun olet korjannut robots.txt-tiedoston sisältämään vain ne URL-osoitteet, joille toivot SEO-näkyvyyttä, vie päivitetyt sivustokartat tiedoksi Google Search Consolelle.
Toimi näin:
- Valitse vasemmasta navigaatiosta “Sivustokartat”.
- Oikealla näet “Lähetetyt sivustokartat”.
- Tarkista, että listalta löytyvät sivustosi sitemapit.
- Jos et näe niitä, lisää ne yksitellen kohdasta “Lisää uusi sivustokartta”.
- Tarkista, että “Tila” on “Onnistui”.
- “Löydetyt sivut” kertovat, kuinka monta sivua sitemap sisältää.
- Kohdasta “Indeksointi pyydetty” näet, milloin olet viimeksi pyytänyt sitemapin päivitystä.
- “Luettu viimeksi” kertoo, koska hakurobotit ovat sivuston sisällöt lukeneet.
XML-sivustokartat kertovat googleboteille, milloin sivustoa, sisältöä tai tuotekuvausta on viimeksi päivitetty, sekä kuinka usein sivusto ylipäätään päivittyy. Tämä tieto voi auttaa botteja ymmärtämään sivustoasi paremmin ja samalla arvioimaan sisältöjen relevanttiutta.
Kaiken kaikkiaan XML-sivustokartta on keskeinen osa verkkosivustosi hakukoneoptimointia.